Pas cu pas se ajunge la Roma

0

Se spune că aruncând o monedă cu mâna dreaptă peste umărul stâng în Fontana di Trevi îți asiguri reîntoarcerea în Roma. Vă invit să testăm dacă funcţionează! Să pornim în explorarea capitalei unui imperiu măreț dar și capitala spirituală a unei importante părți a lumii creștine si sa ne lăsăm cuprinşi de “la dolce vita” pe care o trăiești clipă de clipă în orașul etern.

Și pentru că se zice că toate drumurile duc la Roma, când drumul tău va ajunge aici să nu ratezi în călătoria ta prin cetatea eternă:

Treptele Spaniole, proiectate între 1723 și 1725 de către Alessandro Specchi și Francesco de Sanctis, la ordinul Papei Inocenţiu XII. Trepele fac legătura între Piazza di Spagnia și Piazza Trinita dei Monti și biserica de acolo care poartă același nume. Se spune că aceste trepte formează cea mai mare scară în aer liber din Europa. În Piazza di Spagnia puteți vedea și superba fântână în stil baroc din secolul al XVII-le Fontana della Barcaccia.

calatorie roma

Fontana di Trevi, cea mai mare și faimoasă fântână barocă din Italia. A fost construită în secolul al XV- lea pentru a marca sfârșitul drumului Aqua Virgo, un canal artificial datând din anul 19 î.Hr. care aducea apă în băile romane, de la o distanță de 12 km din afara orașului. În 1692, Papa Urban al VIII-lea l-a consultat pe Gian Lorenzo Bernini pentru a redecora fântâna inițială, aprobată de Papa Nicolas al V-lea în 1453. Papa Urban a murit înainte de a vedea fântâna refăcută. Aspectul actual conține elemente din schițele lui Bernini, Salvi și Pannini. Figura centrală a fântânii Trevi este Neptun, zeul mării, care se află într-un car de luptă ce are forma unei scoici, tras de doi caluți de mare. Unul dintre cai este nărăvaș iar celalalt este calm și supus. Aceștia simbolizează dispoziția fluctuantă a mării. La stânga lui Neptun se găsește o statuie ce reprezintă abundența, iar cea din dreapta sănătatea perfectă. Legenda spune că cel ce aruncă o moneda în apă se va întoarce la Roma. Această moneda trebuie aruncată peste umăr cu spatele la fântână. Fântâna este curățată zilnic, iar banii sunt donați către Caritas, o fundație italiană de caritate. În 2006, BBC News a raportat că în fiecare noapte sunt strânși aproximativ 3000 de euro.

calatorie roma

Piața Navona, construită pe fostul stadion al lui Domițian, construit de acesta în anul 86 d. Ch. Stadionul avea o arenă mai mare decât cea a Coloseum-ului și era folosit pentru întreceri sportive și diverse festivități. În secolul al XV-lea stadionul a fost pavat pentru a da naștere pieței Navona, dar părți ale stadionului lui Domițian se pot încă vedea în zona pieței. Principalul punct de atracție al pieței Navona îl reprezintă cele trei fântâni. Fântâna centrală și cea mai mare dintre ele este Fontana dei Quattro Fiumi. Fântâna are patru figuri, fiecare reprezentând un fluviu de pe câte un continent – Nilul, Gangele, Dunărea și Rio della Plata. Aceste statui se află la baza unei pietre care susține un obelisc, aflat inițial la Circus Massenzio, în apropiere de Via Appia Antica. Celelalte două fântâni din piață sunt Fontana di Nettuno și Fontana del Moro. Fontana del Nettuno, cunoscută și drept Calderari, a fost construită în 1576 de Giacomo della Porta. Statuile, Neptun înconjurat de nimfele mării au fost adăugate în secolul al XIX-lea. Giacomo della Porta este și cel care a construit Fântana Maurului, iar statuia centrală, un maur care ține în mână un delfin, o creație a lui Bernini, a fost adaugată în secolul al XVII-lea. O altă atracție aici este biserica Sant’Agnese in Agone, construită pe locul unde, conform legendei, Sfânta Agnes a fost dezbracată la piele, dar în mod miraculos a fost salvată de rușine prin creșterea imediată a părului. Piazza Navona este una dintre cele mai populare și pline de viață piețe ale Romei, aici se găsesc multe cafenele și restaurante.

calatorie roma

Panteonul, construit inițial de Agrippa ca templu pentru toate zeitățile Romei Antice, reconstruit de împăratul Hadrian, în aproximativ 126 d. Hr, iar din secolul al VII-lea este biserică creștină. Este cea mai bine conservată clădire romană și cea mai importantă clădire veche din lume cu acoperișul original intact. Deși identitatea arhitectului rămâne incertă, mulți o atribuie lui Apolodor din Damasc. Până în secolul al XX-lea, Panteonul a fost cea mai mare construcție din beton existentă în lume. Domul clădirii, cu o înălțime de peste 43 de metri este impresionant. Aspectul particular este dat de deschizătura din vârful domului, numită oculus, care în acea vreme era singura sursă de lumină a cladirii. Imensele coloane ale Panteonului, ce cântaresc 60 de tone au fost făcute în Egipt și au fost transportate până la Roma cu vapoare. În secolul al XVI-lea, Michelangelo a venit în fața Panteonului pentru a-l studia deoarece domul Panteonului avea sa fie model pentru domul viitoarei Basilici Sfântului Petru. Pereții Panteonului sunt plini de mormintele monumentale ale unora dintre persoanele de seamă ale orașului. Printre acestea, cel al artistului Rafaelo se află în partea stângă a ușii de la intrare. Vittorio Emanuele al II-lea, primul rege al Italiei unite, și succesorul acestuia, Umberto I, sunt și ei înmormantați aici.

Bocca della Verita, o lucrare învăluită în mister. Unii afirmă că face parte dintr-o fântână romană din sec. I, alții afirmă că n-ar fi decât un banal capac de canal vechi însă de 2000 de ani. De asemenea, misterul se adâncește și în privința ființei pe care o reprezintă, unii cred că este Oceanus, alții că este reprezentarea antică a zeului râului Tibru. Din secolil XVII, Bocca de la Verita străjuiește intrarea în cea mai veche biserică din Roma, care găzduiește, de asemenea, și un craniu atribuit Sfântului Valentin, dar și o bucată dintr-un mozaic provenind din vechea Basilica Sf. Petru. Bocca della Verita este însoțită de numeroase legende despre soți geloți, care-și obligau nevestele să bage mâna în Gura Adevarului pentru a verifica dacă îi mint sau nu (tradiția spune că în cazul mincinoșilor gura se închide, mușcându-le mâna celor care spun neadevăruri) sau despre preoți care introduceau scorpioni în gura statuii doar pentru a perpetua mitul.

calatorie roma

Bazilica Santa Maria Maggiore este una dintre cele patru mari bazilici patriarhale ale Romei, alături de Bazilica Sfântul Petru, Bazilica San Giovanni și Bazilica San Paolo fuori le Mura. A fost construită din dorința Papei Liberio care își dorea o biserică mare în cinstea Fecioarei Maria. Locația de amplasare a acesteia nu era certă, dar Fecioara Maria le apare în vis Papei Liverio și lui Patrizio Giovanni sugerându-le că locul potrivit pentru ridicarea bazilicii va fi indicat printr-un miracol. Așa se face că în dimineața zilei de 05 august 352 o ninsoare acoperă dealul Esquilin și astfel se stabilește locația bazilicii. Din această cauză bazilicii i se mai spune și ”Santa Maria della Neve” (“Sfanta Marie a Zăpezii”).

calatorie roma

Colosseumprobabil cea mai impresionantă clădire din Imperiul Roman și cu siguranță cel mai vizitat monument al Italiei. Una dintre cele mai mari opere de arhitectură și inginerie romană, ales ca una din minunile lumii moderne, alături de Machu Picchu, Taj Mahal, Petra, Marele Zid Chinezesc, Chichen Itza şi Statuia lui Isus din Rio de Janeiro. Cel mai mare amfiteatru al Antichităţii a rezistat vremurilor, în centrul aglomeratei Rome, la adăpostul dealurilor Esquilin, Palatin şi Caelian. Împăratul Vespasian, fondatorul dinastiei flaviene, a început construcția Colosseumului în anul 72 d.Hr. A fost terminat în 80 d.Hr., la un an după moartea lui Vespasian. Uriașul amfiteatru a fost construit pe locul unui lac artificial, parte a uriașului parc al lui Nero din centrul Romei, care includea și Casa de Aur (Domus Aurea) și statuia lui Colos din apropiere. Uriașa statuie a lui Nero i-a dat cladirii actualul său nume. Clădirea eliptică este imensă, măsurând 188 de metri pe 156 de metri, cu o înălţime de peste 48 de metri. Colosseumul poate găzdui 55.000 de spectatori, care pot intra în clădire prin 80 de intrari. Sub pământ se aflau camere cu dispozitive mecanice și cuști cu animale sălbatice. Cuștile puteau fi ridicate, permițând animalelor să apară în mijlocul arenei. Colosseumul era acoperit cu o prelată uriașă numită velarium. Aceasta proteja spectatorii de soare. Era prinsă de stâlpi uriași în vârful Colosseumului și ancorată de pământ cu frânghii groase. O echipă de aproximativ 1.000 de oameni era necesară ca să monteze prelata.

Chiar lânga Colosseum se găsește Arcul lui Constantin, cel mai nou dintre cele trei arcuri imperiale din Roma care au mai supraviețuit trecerii timpului. Arcul lui Constantin, înalt de 21 de metri este foarte bogat decorat și s-a păstrat într-o condiție excelentă. Acest arc de triumf a fost construit la dispoziţia Senatului Roman în anul 315 d. Hr. în onoarea bătăliei de la Podul Milvian (312 d. Hr.), notabilă pentru simbolismul său creştin: lupta a culminat cu victoria lui Constantin cel Mare asupra păgânului Maxentius, împărat al Romei între 306 şi 312.

Tot în apropierea Colosseumului se află intrarea în Forumul Roman, care a fost centrul vieții politice a Imperiului Roman. Yona a devenit centrul cel mai atractiv al Romei și locul primului Forum, aici se oficiau procesiuni triumfale, alegeri, iar tot aici se reunea Senatul. Astăzi ceea ce vedem pare o colecție foarte dezordonată de pietre și ruine, dar cu un pic de imaginație putem reconstitui Imperiul Roman.

calatorie roma

Castelul Sant´Angelo a fost inițial conceput ca și mausoleu pentru împăratul Hadrian. Numele actual i se trage de la epidemia de ciumă din 590, când Papa Gegorius cel Mare a avut o viziune aici prin care Arhanghelul Mihail i-a vestit sfârșitul epidemiei prin faptul că a băgat sabia (care simboliza mânia lui Dumnezeu) în teacă. Ca o comemorare a acestui fapt, în vârful castelului se află statuia din bronz a arhanghelului Mihail. Castelul a servit și ca sanctuar și loc de refugiu, de-a lungul secolelor, pentru Papii care s-au adăpostit aici, păziți de Garda Elvețiană și mai ales este cunoscut ca locul unde s-a sinucis Tosca, evocată de Puccini în opera cu același nume. Castelul Sant’Angelo a servit și ca închisoare pentru mai bine de 3 secole. Aici au fost întemnițate personaje celebre precum Giordano Bruno, Benvenuto Cellini, Cagliostro și câțiva dintre cei care au participat la Risorgimento.

Nu sunt foarte multe locuri în lume unde realitatea depășește imaginația, dar Vaticanul este unul dintre ele. Vaticanul este locul unde sublimul este natural și firesc, unde spiritualitatea se îmbină cu artă și mister unde fiecare din noi, indiferent de religie, ne vom regăsi. Împăratul Constantin, primul împărat creștin al Romei, a ordonat construirea Basilicii Sf. Petru pe dealul Vaticanului. Locația a fost aleasă simbolic, pe locul în care Sfântul Petru, unul dintre apostoli, a fost îngropat după ce Nero a ordonat răstignirea sa. Un mic altar exista deja în locul respectiv, dar acesta a fost înlocuit cu biserica care a fost finalizată în anul 349 d.Hr. Basilica Sf. Petru, cea mai mare construcție romano-catolică a lumii are 218 metri în lungime, 137 metri în înălțime și o capacitate de 60.000 persoane. Impresionează în interior cu cele 44 de altare, 135 de mozaicuri și 395 de statui. Unele dintre cele mai importante lucrări din basilică sunt “Pieta” de Michelangelo, altarul papal de Bernini și Tronul Sfântului Petru tot de Bernini. La Pieta este singura lucrare a lui Michelangelo semnată, numele său este gravat pe o eșarfă în jurul pieptului Fecioarei, iau un ”m” este inscripționat pe mâna sa dreaptă. Sunt peste o sută de morminte în interiorul Bazilicii Sfântul Petru, iar cele mai multe dintre ele se găsesc în grotele de sub edificiu. 91 de papi sunt îngropaţi aici, alături de Împăratul Otto II, compozitorul Giovanni Pierluigi da Palestrina, James Francis Edward Stuart, membru exilat al familiei regale britanice, regina Cristina a Suediei care a renunţat la tron pentru a se dedica religiei catolice, şi contesa Matilda de Toscana, sprijinitoare a catolicismului. Cel mai nou mormânt este cel al Papei Ioan Paul al II-lea. Fără îndoială, cel mai căutat mormânt este cel al Sfântului Petru. La intrările în Vatican veți putea întâlni membri ai celebrei Gărzi Elvețiene Pontificale care există din anul 1506. Toți membrii acestei gărzi trebuie să fie elvetieni, catolici și trebuie să jure loialitate papei. Uniforma oficială a Gărzii Elvețiene, în stilul epocii Renascentiste, asociază culorile albastru, roșu și portocaliu. Se spune că această uniformă ar fi fost creată după un desen-proiect al lui Michelangelo; bineînțeles, această origine este o legendă, știindu-se precis că actuala uniformă a fost concepută de Comandantul Jules Repond în 1914, care s-a inspirat, pe câte se pare, din picturile lui Rafael.

Muzeele Vaticane cuprind zece muzee diferite, dar vizitatorii au acces și la sălile de expoziție ale Bibliotecii Vaticane și la alte săli decorate cu fresce din perioada Renașterii, printre care cele pictate de către Raffaello și, bineînțeles, Capela Sixtină. Pe lângă picturi și sculpturi, muzeele includ: armuri, tapiserii, mozaicuri, vase grecești, obiecte de artă africană etc. Muzeele Vaticanului au ajuns a fi, după cinci secole de existenţă, unele dintre cele mai bogate muzee din lume, fiind considerate o adevărată comoară a capodoperelor în ceea ce priveşte artele frumoase. Ce pot să vă spun decât că în interiorul muzeelor m-am simțit atât de ”mică” în comparație cu toate mărețiile și operele de artă pe care le-am putut admira aici. Te cuprinde spaima, ţi se face teamă de o asemenea forţă pentru că e imposibil de înţeles cum oamenii pot să creeze atâta frumos, iar la finalul vizitei în muzee turiștii rămân bulversaţi, miraţi, vrăjiţi, năuciţi.

Şi pentru că “pas cu pas se ajunge la Roma” vă doresc ca la momentul potrivit pașii să vă poarte în această cetate eternă a artei, a măreției, a opulenței, a frumuseții. Roma, Caput mundi („Capitala lumii”), la Città Eterna („Oraşul etern”), Limen Apostolorum („Pragul apostolilor”), La città dei sette colli („Oraşul celor şapte coline”) sau pur şi simplu l’Urbe („Oraşul”), unul dintre cele mai încărcate de istorie orașe ale Europei, considerat printre cele mai prețioase comori ale lumii și parte a istoriei europene, dar și a lumii. Leagănul pentru civilizația modernă o să vă dea același sentiment trăit de mine că orașul povestește legende din lumi de mult uitate și cu siguranță va fi o destinație în care veți reveni chiar dacă ați aruncat sau nu o monedă în Fontana di Trevi.

text: Brigitta Andrea Saszet

Fii la curent cu cele mai noi articole !

Signup now and receive an email once I publish new content.

Pentru ca nici noua nu ne place SPAM-ul, garantam confidentialitatea datelor tale

About Author

Altfel.

Leave A Reply


*