Primul test în România cu noul BMW M5

0

Aș putea folosi diferite clișee automobilistice să descriu cel mai nou produs al diviziei de performanță M GmbH, de la ”bestie”, ”animal”, ”monstru” sau alte derivate mai mult sau mai puțin basmice. Dar la urma urmei, noul BMW M5 vrea să fie un sedan business ultrarapid. Cât de rapid, în schimb? Ei bine, pentru a putea să depășești un BMW M5 plecând de pe loc, trebuie să te afli în ceva exotic, care are un preț cel puțin dublu față de sedanul bavarez. Atât de special este noul M5.

Atunci când bavarezii, prin divizia M, folosesc doar două caractere pentru descrierea nomenclaturii, știi că ai de-a face cu unul dintre cele mai rapide și incitante automobile din segment. Ajuns la a cincea generație din 1985 până azi, BMW M5 reprezintă sportivitatea pură, în formă elegantă. Odată cu această generație, sedanul primește pentru prima dată un sistem de tracțiune integrală, dar unul ceva mai special, despre care vom discuta puțin mai jos. Între timp, trebuie să vă spun ce diferențiază un M5 față de un alt Seria 5.

Încă de la început, BMW M5 a pus accentul pe performanțe, mai mult decât pe un look dramatic. Prima generație nici măcar nu avea modificări stilistice față de unul cu motor convențional. Același lucru s-a întâmplat de-a lungul anilor, până în 2018 când noul M5 se distinge destul de greu de restul gamei. Doar un ochi avizat observă noua bară frontală compusă aproape exclusiv din prize și canaluri de aer. Oricum această generație a Seriei 5 este considerată destul de monotonă ca design, așa că noul M5 este poate cel mai incitant din punct de vedere estetic. Cu toate acestea, îmi place foarte mult cum arată M5 din față, cum i se văd pasajele roților mai late și care adăpostesc jante cu diametru ridicol, de 20 de inch. Profilul este în continuare foarte elegant, dar și sportiv în același timp, dar fără să trădeze prea mult ”furtuna” de sub capotă. Poate doar posteriorul îl diferențiază clar de un alt Seria 5 cu motorizare ”normală”, deoarece M5 este singurul cu 4 ieșiri de evacuare, două pe fiecare parte, iar între acestea vedem un mic difuzor de aer. Acesta îi oferă mașinii doza de brutalitate necesară. Pentru M5, bavarezii au lansat o culoare nouă, denumită Marina Bay Blue și niște jante cu design special, care scot mașina din ”anonimat”. În această configurație, M5 întoarce capete cum nu întoarce niciun alt Seria 5.

test cu noul BMW M5

Dacă exteriorul este cât se poate de conservator, exact așa cum au fost și strămoșii săi, la interior sunt indicii clare că te afli în ”altceva”. Scaunele noi, cu design spectaculos și logo iluminat, noul levier pentru schimbătorul de viteze, plus cele două butoane roșii de deasupra spițelor volanului, sunt semne că M5 este un automobil rapid. Pentru că vorbim de vârful de gamă al acestei Serii, M5 este brăzdat din standard cu o mulțime de dotări. Sistemul de navigație cu diametru mare este touch-screen, instrumentarul de bord este complet digital și are o grafică specifică M, iar materialele interiorului sunt net superioare. Pielea de culoarea cognacului, carbonul de pe bord și cusăturile în culorile diviziei M, ne indică atenția la detalii. La urma urmei, vorbim despre unul dintre cele mai speciale automobile de pe piață. Toate lucrurile pe care le-ați citit până aici, s-ar putea regăsi într-un fel sau altul pe un Seria 5. Pachetul exterior M Sport, interiorul calitativ, dar un M5 este cu totul altă poveste. Din punct de vedere mecanic, între un produs al diviziei M și cele obișnuite, aproape că nu sunt asemănări. BMW M5 este mai lat, ecartamentul mai mare este specific lui, motorul, cutia, șasiul și sistemul de tracțiune sunt complet noi. Toate aceste lucruri se traduc într-o experiență din spatele volanul, cu totul unică.

Am dus noul M5 pe o porțiune de drum montan, plină de serpentine, viraje rapide și linii drepte, deoarece este locul perfect pentru a testa noutățile mecanice aduse cu această generație. Spre norocul sau spre ghinionul meu, chiar acolo sus pe munte a plouat, deci asfaltul era umed. În mod normal, o mașină de 600 cai putere ar trebui condusă mai limitat, dar noul M5 este primul model ce folosește un sistem de tracțiune integrală, dezvoltat de divizia sportivă. Asta înseamnă că puterea este transmisă tuturor celor patru roți, dar cu puternice influențe de propulsie. Asta ajută foarte mult pe suprafețe alunecoase, dar și pentru a putea pune pe asfalt imensa putere.

Acum câțiva ani, un astfel de model, și pe o astfel de caroserie, puterea se învârtea în jurul a 450-500 de cai putere. În ultimii ani, în schimb, jocul puterii maxime a depășit bariera celor 600 de cai. Toți reprezentanții din acest segment au puteri ce depășesc cifra 6. Am ajuns în momentul în care doar spatele să aibă roți motoare să nu mai fie eficient. După ce am condus noul M5 mi-am dat seama că acestă soluție tehnică nu răpește din distracția condusului, dimpotrivă, te face să experimentezi puterea și viteza mult mai bine. În plus, acum, 600 de cai putere sunt accesibili, controlabili.

BMW M5 este o mașină mare, fără îndoială. Are aproape 2 tone și o lungime de peste 5 metri. Dar motorul V8 de 4.4 litri, produce 750 Nm, ceea ce înseamnă că imensa caroserie este propulsată efectiv până la 100 km/h în doar 3.4 secunde. Dar M5 nu impresionează doar la accelerări de pe loc. Modul în care puterea este livrată după primii 100 km/h este și mai impresionant. Accelerând de la viteze de autostradă, parcă ai pleca de pe loc cu orice altă mașină. Timpul până la 200 km/h este de doar 11.8 secunde. Sunt cifre absolut impresionante, pentru un sedan de lux. Atunci când accelerezi simți o putere imensă care te împinge în scaun, centura te strânge tot mai tare, iar picioarele efectiv îți amorțesc. Tot sângele din corp îți urcă, iar tu simți o emoție puternică pe șira spinării. Niciodată nu am mai experimentat asemenea putere și viteză în vreo mașină.

test cu noul BMW M5

Dar, vă vine să credeți sau nu, puterea nu este totul pe un M5. În egală măsură este felul în care se conduce. Sistemul de tracțiune integrală are 3 moduri. Unul în care puterea este distribuită uniform între roți, un mod Sport unde marea majoritate a puterii este transmisă doar roților spate, și modul 2WD unde roțile față doar virează. Toți cei 600 de cai putere merg către puntea spate. Asta înseamnă că anvelopele late pierd foarte ușor aderența, iar M5 devine de-a dreptul brutal. Pentru un începător, acest mod este prea mult, îți trebuie experiență pentru a-l controla. Dar în modul Sport, cu răspunsul motorul și a cutiei cât mai rapid, M5 se simte vioi, foarte sportiv și mult mai compact decât lasă să se vadă din exterior. Puntea față oferă o aderență remarcabilă și poți forța cât mai mult pe viraje, indiferent de suprafața de rulare. Cel mai impresionant este încrederea ce ți-o dă de la volan. Stai foarte jos și simți cum șasiul lucrează, iar tu, șoferul dintre motor și puntea spate poți controla vitezele ridicate la care ajungi.

Suntem în era în care un sedan de lux poate avea peste 600 de cai putere, iar aceștia să nu pară incontrolabili. Toate setările și tehnologia sunt acolo pentru a te ului. Pentru a simți cu adevărat ce înseamnă adevărata viteză. Iar, după toate acestea, poți să setezi suspensia în modul Confort și să rulezi relaxat spre casă. Noul BMW M5 cu tracțiune integrală este semnul clar că tehnologia veche a fost depășită, dar a fost înlocuită cu una și mai performantă. Este ”sleeper-ul” perfect, oferind combinația perfectă între sportivitate, putere, viteză și confort, lux și eleganță.

BMW M5 oferit pentru test drive de BMW Grup West Premium – dealer BMW Oradea

About Author

Daniel Batrin

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.