Istoria Lamborghini – Un sfert de secol neconvenţional

0

Lamborghini a avut parte de multe schimbări de conducere de-alungul timpului. Dacă în prima parte aţi putut citi cum a luat fiinţă compania din Sant Agata, condusă de însuşi patronul Ferruccio Lamborghini, în această a doua parte vedem celălalt sfert de secol, unul neconvenţional, de la patroni americani, până la siguranţa oferită de Audi, fără să fie uitate în nici o clipă superbele automobile Lamborghini.

În anul 1987 compania din Sant Agata a fost preluată de gigantul american Chrysler. Odată instalaţi la conducerea companiei, americanii au început colaborări cu diverşi producători ai industriei auto. Astfel, sub patronaj Chrysler apare conceptul Portofino, urmat mai apoi de un monovolum familist sportiv, care folosea motorul V12 al unui Countach, care din fericire oficialii companiei l-au ignorat. Chrysler voia cu orice preţ să aducă diversitate pentru Lamborghini, fapt pentru care intră în competiţiile motorsport, lucru pe care fondatorul companiei, Ferruccio Lamborghini nu l-ar fi agreat. Din păcate, în lipsa unor rezultate satisfăcătoare, drumul în Formula 1 se încheie pentru Lamborghini în 1993, doar motoarele produse îşi continuă parcursul în competiţia bărcilor de viteză. În cei 7 ani cât a fost sub patronaj american, Lamborghini trece printr-o perioadă de dezorientare. Singurul automobil care a reuşit să intre în inimile şi în mintea pasionaţilor a fost superbul Lamborghini Diablo.

Considerat etalonul maşinilor exotice ale anilor 90, Lamborghini Diablo duce mai departe tradiţia numelor preluate de la tauri, fiind şi primul Lamborghini din istorie capabil de viteze de peste 320 km/h. Diablo era construit după schițele proiectului P132, succesorul modelului Countach. Sufletul Lamborghini se regăsea în fiecare panou, de la forma specifică Lamborghini, foarte jos şi extrem de lat, până la motorul V12 capabil de 492 de cai putere. Diablo a fost modelul care a făcut trecerea către modern a companiei. Era mult mai tehnologizat şi mai ales, mult mai confortabil şi mai uşor de condus decât, de acum, vechiul Countach. Lamborghini Diablo a fost produs timp de 11 ani, din 1990 până în 2001. Succesul Diablo a însemnat şi apariţia în diverse producţii cinematografice. Este probabil şi designul la care ne gândim atunci când vorbim despre un Lamborghini, cu locurile pasagerilor împinse spre faţă, farurile escamotabile şi tobele poziţionate central. Cu siguranţă a fost maşina vedetă a posterelor noastre. Dar acest succes de 11 ani al lui Diablo nu a fost uşor, pentru că în această perioadă, compania a trecut de la un cumpărător la altul.

În 1994, Chrysler se confruntă cu unele probleme financiare şi decide să vândă compania unor investitori indonezieni. Aceştia la rândul lor nu au putut ţine compania pe o pantă ascendentă decât 4 ani. Totuşi sub patronaj indonezian, Lamborghini a prezentat conceptul Cala, un automobil mai mic decât Diablo, care a fost foarte bine primit de public. Atunci Lamborghini a văzut potenţialul unui „baby-Lambo”. Bineînţeles, un Lamborghini mai mic trebuia să aibă şi un motor mai mic, astfel, italienii au căutat o colaborare cu Audi pentru furnizarea motoarelor. Audi aparţine grupului Volkswagen, iar atunci şeful VW, a decis să achiziţioneze compania italiană, cu un mare potenţial de imagine pentru grupul german.

Mariajul dintre tânăra italiancă şi bogatul german a fost consimţit în anul 1998. Atunci asupra companiei din Sant Agata s-a aşternut liniştea. Posibilităţile financiare erau nelimitate, începutul noului mileniu trebuia să ne găsească cu un nou supercar. Acesta a apărut în anul 2001, denumit specific, Murcielago. Din multe puncte de vedere acesta reprezintă mai mult o evoluţie de design faţă de Diablo, dar era acel Lamborghini care se îndepărtează de tot ceea ce ştiam despre Lamborghini. Murcielago a fost prezentat într-o ceremonie pompoasă la poalele muntelui Etna din Sicilia, făcând trecerea în noul mileniu printr-o imagine schimbată radical. Era primul Lamborghini construit „nemţeşte”. Acesta folosea tracţiunea quattro de la Audi, interiorul era total schimbat, cu multe butoane preluate de la alţi fraţi de grup, dar folosea în continuare sufletul italian. Un V12 capabil de peste 600 de cai putere în varianta sa de top.

La aniversarea a celor 40 de ani de la fondarea companiei, în 2003, Lamborghini prezintă publicului larg, cel mai aşteptat model, un „baby-Lambo” denumit Gallardo. Acesta avea un design foarte angular, cu multe muchii drepte, mai ales pentru faruri şi stopuri. Propulsat de un motor V10, Gallardo a devenit cel mai de succes model Lamborghini, fiind produs în peste 14000 de unităţi, mai multe decât toate celelalte modelele la un loc. Atât Murcielago cât şi Gallardo au avut şi versiuni decapotabile. Succesul Lamborghini de la începutul anilor 2000 a însemnat experimentarea unor noi concepte. Astfel am văzut un Lamborghini limuzină cu 4 uşi, denumit Estoque, un SUV pe nume Urus, dar şi un Gallardo fără plafon şi fără parbriz denumit Concept S.

Din păcate niciunul dintre aceste concepte nu a văzut lumina zilei. În schimb potenţialilor clienţi foarte bogaţi, Lamborghini le-a pregătit ceva foarte special. Botezat Reventon, noul model ultra performant şi ultra exclusivist a fost produs în doar 20 de unităţi şi reprezenta un Lamborghini Murcielago, dar care avea foarte multe elemente preluate de la avioanele de vânătoare. Până şi culoarea era asemănătoare cu cea folosită de avioanele invizibile. Reventon se diferenţia puternic de un Murcielago prin adoptarea unei caroserii mult mai agresive, cu mai multe guri de aerisire şi cu un motor mai puternic. Fără să ne dăm seama, Reventon, a făcut trecerea către cel de-al cincilea şi ultimul Lamborghini V12. În 2011 Lamborghini prezintă Aventador.

Aventador era automobilul preferat de Bruce Wayne, în franciza Batman, fapt pentru care a devenit un real succes printe clienţi, dar şi pentru pasionaţi. Aventador este ultimul Lamborghini „mare” care totodată este şi primul Lamborghini care îşi schimbă motorul după mai bine de 50 de ani. Aventador foloseşte un motor V12 complet nou, până acum, motorul V12 care echipa celelalte modele era în esenţă acelaşi prezent pe Miura. Noul motor este capabil de 700 cai putere, propulsând Aventador-ul până la 100 de km/h în doar 2,9 secunde. Acest model este considerat cel mai tehnologizat dintre toate, cu o mulţime de sisteme de asistenţă şi de siguranţă, fapt pentru care mulţi l-au considerat prea plictisitor. Lamborghini-urile vremii trebuiau să fie înfricoşătoare. Lamborghini-urile din trecut erau conduse doar de oameni cool, de eroi, de oameni care sfidau moartea, de aceea erau atât de dorite, pentru că ne dădeam acea senzaţie de adrenalină. Totuşi nu putem să ignorăm performanţele de care este capabil un Aventador. Acum sunt accesibile şi celor mai timizi. Avendator este desenat în cel mai pur stil Lamborghini, foarte agresiv, dar modern, spun asta pentru că îl vom vedea în această formă pentru cel puţin 10 ani. Cât timp Aventador îşi duce mai departe tradiţia modelelor V12, anul 2014 ne prezintă succesorul „baby-Lambo”, acesta poartă numele de Huracan.

Prezentat iniţial sub denumirea Cabrera, noul Huracan înlocuieşte modelul Gallardo şi o face foarte bine. Chiar dacă foloseşte acelaşi motor V10, Huracan produce 610 cai putere, chiar mai mult decât Murcielago la începutul anilor 2000. Huracan este desenat extrem de agresiv, probabil cel mai agresiv din segmentul supercar-urilor. Cu siguranţă, cel mai accesibil Lamborghini, va deveni cel mai bine vândut din istorie. La aniversarea unui jumătate de secol Lamborghini, compania italiană prezintă două concepte extrem de speciale. Primul dintre ele se numeşte Egoista, numele referindu-se la faptul că acest model are doar un singur loc care este poziţionat central. Este totodată şi unul dintre cele mai futuriste Lamborghini produse până acum. Al doilea concept a intrat într-o producţie de serie extrem de limitată, la doar 3 unităţi cu un preţ de 3 milioane de euro fiecare. Acesta este cel mai radical Lamborghini produs, fiind un Aventador care preia multe elemente inspirate din cursele LeMans.

Cei 50 de ani de existenţă Lamborghini au însemnat urcări spectaculoase, dar şi decăderi răsunătoare. Au reprezentat 50 de ani de design neconvenţional, de exclusivism şi performanţă dusă la extrem. O companie începută din orgoliu, dar şi din pasiune, a ajuns să fie în topul maşinilor aducătoare de senzaţii unice. Rivalitatea cu Ferrari va continua şi de acum încolo, totul în câştigul fanilor. Cine credea în 1963 că un mic producător de tractoare îşi va pune numele pe unele dintre cele mai exclusiviste, frumoase, puternice şi dorite automobile?

sursă foto: dollarphotoclub.com

Fii la curent cu cele mai noi articole !

Signup now and receive an email once I publish new content.

Pentru ca nici noua nu ne place SPAM-ul, garantam confidentialitatea datelor tale

About Author

Daniel Batrin

Leave A Reply

*