Între orgoliu şi pasiune – Istoria Lamborghini

0

”Am avut unele dintre cele mai cunoscute maşini Gran Turismo, dar la toate am găsit hibe: prea cald înăuntru, confort insuficient, nu îndeajuns de rapide sau cu o finisare sub pretenţii. Acum vreau să fac GT-ul perfect. Nu o minune a tehnicii, ci o foarte normală şi convenţională maşină sport, dar PERFECTĂ”(Ferruccio Lamborghini)

Italia este tărâmul pasiunii, frumuseţii şi a celor mai dorite supercar-uri. Este locul unde, de peste jumătate de secol, se duce duel între cei mai cunoscuţi producători de automobile exotice. Iar atunci când un tânăr mecanic şi antreprenor vrea să construiască maşina perfectă, împins de orgolii şi mai ales de pasiune, avem una dintre cele mai frumoase şi intense parcursuri din istoria automobilului.

Numele celui care va deveni sinonim cu automobilul exotic, făcut fără compromis, este Ferruccio Lamborghini. Născut într-un sat din regiunea italiană Emilia-Romagna în anul 1916. Ferruccio a fost pasionat de mecanică şi era foarte muncitor, una dintre vorbele sale fiind: “când te vei opri din muncă, atunci vei înceta din viaţă”. Această ambiţie şi pricepere l-a făcut să urmeze Institutul de mecanică din Bologna, iar în 1940 devine mecanic-şef în cadrul Forţelor Aeriene Italiene. După al Doilea Război Mondial, Ferruccio pune bazele companiei “Lamborghini Tractori SpA”, specializată în producţia de utilaje agricole, în special tractoare. Având în vedere reconstrucţia Italiei de după Război şi nevoiei tot mai mari de utilaje, afacerea lui Ferruccio Lamborghini prosperă, producţia de tractoare ridicându-se la 400 de unităţi pe lună. Lamborghini îşi continuă expansiunea şi deschide fabrici şi în alte domenii, printre care fabricarea elicopterelor, dar nu primeşte licenţa de la Guvernul Italian. Antreprenorul italian, câştigă tot mai mult din vânzarea tractoarelor, iar în scurt timp devine cel mai bogat om din Italia. O parte din bani îi investeşte în pasiunile sale, printre care erau automobilele exotice. Lamborghini ajunge să deţină mai multe modele Mercedes-Benz, Maserati şi chiar Ferrari.

Una dintre cele mai scumpe maşini deţinute de Ferruccio Lamborghini era un Ferrari 250 GTO, care la vremea respectivă era unul dintre cele mai tehnologizate automobile, dar Lamborghini a văzut că are tot mai des probleme cu aceasta. În anul 1958 el cere o audienţă patronului Ferrari, însuşi Enzo Ferrari, dar acesta i-a refuzat întâlnirea, răspunzându-i arogant că: “un fermier nici măcar nu ştie cum să conducă un Ferrari.” Foarte nervos, Ferruccio Lamborghini decide să-şi repare singur Ferrari-ul său şi descoperă că ambreiajul este acelaşi pe care el îl foloseşte în tractoarele sale. Împins de orgoliu, în 1963 Lamborghini pune bazele companiei “Lamborghini Automobili SpA” cu gândul de a fabrica maşina perfectă.

Ferruccio Lamborghini a participat în celebra cursă Mille Miglia în anul 1948, cu un Fiat Toppolino preparat chiar de el, dar acea cursă se sfârşeşte într-un parapet. După acest incident, Ferruccio decide să nu mai concureze în cursele motorsport, filozofie care a implementat-o şi în maşinile sale, cât timp a fost la conducerea companiei. Având în vedere puterea financiară şi cunoştinţele sale, Lamborghini angajează cei mai buni oameni din domeniu pentru construirea primului automobil Lamborghini. Astfel inginerul responsabil de motor era Giotto Bizzarrini, fost inginer Ferrari, iar caroseria avea să fie făcută de carosierul italian Carrozeria Touring. Încă de la început, Ferruccio şi-a dorit calitatea supremă pentru automobilul său. Prima maşină de serie care avea taurul furios pe capotă era 350 GT, acesta folosind un motor V12 şi un design extrem de frumos. Nu era însă un supercar în adevăratul sens al cuvântului, ci era într-o configuraţie 2+2 locuri. Abia în cadrul Salonului Auto de la Geneva din 1965, publicul va vedea automobilul care a decis toată identitatea Lamborghini ca producător de supercar-uri.

În cei 50 de ani de existenţă, Lamborghini a avut doar 5 automobile de referinţă. Doar 5 nave amiral. Şi totul a început cu “zeiţa” anilor 60, răpitoarea Miura. Ferruccio Lamborghini voia ca maşinile sale să fie rapide, foarte calitative, dar “normale”, de acea nu a fost convins de la început de conceptul Miura, care avea motorul poziţionat central, în spatele scaunelor. Această configuraţie era doar pentru motorsport, dar când a văzut prima dată schiţele unui Miura şi-a dat seama că este automobilul pe care trebuie să-l construiască. Lamborghini Miura a rescris tot ceea ce înseamnă tehnologie şi design auto. Chiar şi acum, după aproape jumătate de secol, este una dintre cele mai frumoase maşini făcute vreodată, iar viteza maximă de 280 km/h, l-a făcut cel mai rapid automobil al vremii. Numele Miura este asociat cu Don Antonio Miura, cunoscut pentru taurii săi de luptă, consideraţi mult prea periculoşi, dar este numele care se potriveşte cel mai bine cu filozofia Lamborghini. Miura a devenit un real succes pentru Lamborghini, fapt pentru care compania italiană reuşeşte să mai construiască şi un GT cu 4 locuri, denumit Espada şi un frăţior mai mic pentru Miura, modelul Urraco, dar care folosea motor V8. Totuşi Lamborghini Miura este considerat primul supercar din istorie. În mai puţin de un deceniu, Lamborghini a reuşit să ajungă în topul producătorilor de automobile exotice, cu o linie impresionantă de modele, acestea fiind preferatele vedetelor de film şi a băieţilor dornici de senzaţii extreme.

Din păcate, criza financiară de la începutul anilor 70 l-a determinat pe Ferrucio Lamborghini să-şi vândă jumătate din acţiuni către un magnat elveţian în 1972, iar un an mai târziu, renunţând complet la restul acţiunilor. Ferruccio Lamborghini se retrage din lumea automobilistică, mulţumit de parcursul fenomenal într-un timp extrem de scurt, dorinţa lui de a-i arăta lui Enzo Ferrari că poate construi o maşină mai bună, a fost îndeplinită. Totuşi, ultimul Lamborghini care primeşte unda verde din partea patronului, va fi extremul Countach.

Având o nouă conducere, Lamborghini Automobili SpA, arată lumii conceptul unui automobil, urmaş al celebrei Miura. Până în anul 1974, când intră în producţia de serie, noul supercar Lamborghini care nu avea încă un nume; dar atunci când designerul Bertone a văzut maşina a exclamat: „Countach!”, cuvânt pe care bărbaţii îl folosesc atunci când văd o femeie foarte frumoasă. Lamborghini Countach se îndepărtează de formele senzuale ale Miurei şi adoptă un design hyper-futurist pentru acea vreme, cu multe linii ascuţite, masculine, foarte jos şi foarte lat. Acesta foloseşte acelaşi motor de pe modelul Miura, dar este împins de 500 de cai putere. Countach devine astfel cea mai rapidă maşină din lume cu o viteză de peste 300 de km/h. Este primul Lamborghini care foloseşte uşi „foarfecă” cu deschidere pe verticală, un simbol care va deveni sinonim cu automobilele Lamborghini. Countach nu era o maşină subtilă, mulţi au considerat-o chiar obscenă, era foarte greu de stăpânit şi de condus, dar era un automobil extrem de dorit. Este impresionant cum Countach a reuşit să treacă peste toate problemele şi să fie construit timp de 16 ani.

Spiritul Lamborghini a rămas în fiecare maşină fabricată, chiar dacă fondatorul nu mai era la conducere, de aceea orice model Lamborghini este testat pe drumuri publice, pe dealurile din Sant’Agata Bolognese. Nu putem să vorbim despre istoria Lamborghini fără să menţionăm pilotul de teste, Valentino Balboni. Acesta era prieten bun cu Ferruccio Lamborghini şi este omul care decide când un model Lamborghini este gata să fie vândut publicului.

Lamborghini continuă ofensiva de modele din anii 80 prin mai multe concepte, chiar şi colaborări cu BMW, dar şi un model off-road. Totuşi vânzările slabe şi intrarea în lichidare a companiei au dus la preluarea companiei de către producătorul american Chrysler. Cu această nouă conducere, Lamborghini începe proiectarea supercar-ului anilor 90.

Continuarea în numărul viitor

sursă foto: dollarphotoclub.com

Fii la curent cu cele mai noi articole !

Signup now and receive an email once I publish new content.

Pentru ca nici noua nu ne place SPAM-ul, garantam confidentialitatea datelor tale

About Author

Daniel Batrin

Leave A Reply


*