Cu pletele-n vânt – Istoria decapotabilelor

0

Temperaturi mai calde îşi fac apariţia pe termometre, soarele este din ce în ce mai prezent, copacii sunt mai verzi, natura înfloreşte. Toate vestesc sosirea primăverii, anotimpul înnoirii, al renaşterii. Este şi anotimpul în care pasionaţii de automobile se gândesc că ar fi momentul să lase plafonul în portbagaj şi să se bucure de razele soarelui şi de vântul din plete.

Decapotabilele sunt automobilele perfecte pentru croaziere pe drumuri pustii, unde să te bucuri doar de experienţa condusului. Nimic nu se compară cu sentimentul pe care îl ai când deasupra ta este doar soarele, iar viteza, căldura sau frigul nu mai contează, totul e să te bucuri de maşină.

Încă de la începutul automobilului, acesta a fost decapotabil. Deoarece în esenţă primele automobile erau căruţe motorizate. Plafonul nu şi-a făcut apariţia decât mai târziu, când lumea şi-a dat seama că nu poţi folosi automobilul în orice condiții meteorologice. În anii 20 automobilele au început să aibă plafon fix, ceea ce era de bun augur pentru utilizarea lor oricând, dar şi pentru siguranţă. Totuşi, odată cu evoluţia, automobilele au devenit mai sportive şi mai sigure, iar clienţii îşi doreau să experimenteze condusul în forma sa cea mai pură. Mulţi carosieri ai vremii au devenit foarte cunoscuţi datorită faptului că luau automobile cu plafon fix şi le făceau cabriolet. A fost o perioadă când doar cei mai importanţi oameni ai lumii puteau deţine o maşină decapotabilă.

Sunt multe denumiri care fac referire la maşini a căror plafon coboară. De la decapotabilă, cabriolet sau mai simplu cabrio, spyder, roadster până la drop-top sau convertible, toate fac referire la automobilul fără plafon. Marea criză din anii ‘30 aproape că a „omorât” automobilul decapotabil, doar ca în perioada interbelică, acesta să aibă o creştere importantă. În anii ‘50 decapotabila era automobilul vedetă. Era mai special decât oricare altul de pe drum, îţi oferea imaginea de star, de persoană importantă. Decapotabilele au ajuns să fie cumpărate de vedete de film, muzică sau chiar de personalităţi politice. Sunt foarte cunoscute imaginile în care Elvis Presley stă relaxat cu mâna pe geamul unei decapotabile sau cu preşedinţii americani care salută publicul dintr-un cabriolet. Toată lumea voia să fie ca ei, aşa că cererea pentru decapotabile a ajuns să fie foarte mare. Era nevoie de un model accesibil, pe care omul de rând să şi-l poată permite. Atunci a apărut Mazda MX-5. Aceasta a ajuns să fie cea mai vândută maşină decapotabilă din istorie. Era mică, drăgălaşă, ieftină, dar mai ales acum toată lumea îşi permitea să fie văzut, să iasă în evidenţă sau doar să se bucure de condusul în aer liber.

Având în vedere aceste aspecte, nu degeaba decapotabilele au ajuns să fie foarte apreciate, mai ales de doamne şi domnişoare. Industria filmului a făcut celebră imaginea unei femei cu batic cu buline şi ochelari de soare care conduce o maşină cabrio. Totuşi la început acţionarea unui plafon decapotabil prezenta o oarecare incomoditate, fapt pentru care automobilele decapotabile cu plafon retractabil electric au devenit extrem de convenabile. În anotimpurile calde puteai să te bucuri de soare, iar când temperatura scădea, la apăsarea unui buton, aveai o maşină sport de care te puteai bucura în continuare.

Pe măsură ce tehnologia avansa, iar automobilele deveneau din ce în ce mai puternice şi mai rapide, decapotabilele sufereau din cauza rigidităţii scăzute. Fără plafon, structura de rezistenţă se rezuma doar la şasiu. O soluţie a fost adoptarea plafonului retractabil din metal, în detrimentul celui din material textil, dar alţi producători auto, precum Porsche au adoptat ideea unei decapotabile în care doar partea de deasupra ocupanţilor se demonta, stâlpii spate rămânând ficşi. Acestă soluţie a devenit cunoscută ca şi plafon de tip „targa” şi este folosită în special pentru automobilele de înaltă performanţă, dar care se vor şi decapotabile.

Decapotabilele sunt automobilele cumpărate doar pentru dragul condusului şi a sentimentului pe care ţi-l oferă. Au devenit un fel de accesorii fashion pentru doamne, dar şi pentru domni. Nu sunt considerate automobile practice, mai ales că majoritatea vin cu doar 2 sau 4 locuri, iar când maşina este decapotată, portbagajul este aproape inexistent. Totuşi decapotabilele nu vor duce lipsă de clienţi atâta timp cât mai există oameni pasionaţi de imagine sau doar de plăcerea condusului.

Istoria decapotabilelor este aproape sinonimă cu apariţia automobilul, cu urcări şi coborâri, fiind la un moment dat chiar în pragul dispariţiei. Astăzi aproape că nu există producători de automobile care să nu ofere în gamă o astfel de caroserie. Automobilele cabriolet sunt apreciate de toată lumea, oferă un impact vizual extrem de puternic, dar şi un sentiment de libertate foarte special.

sursă foto: dollarphotoclub.com

Fii la curent cu cele mai noi articole !

Signup now and receive an email once I publish new content.

Pentru ca nici noua nu ne place SPAM-ul, garantam confidentialitatea datelor tale

About Author

Daniel Batrin

Leave A Reply

*