Cât te costă, de fapt, mașina?

0

Cu toţii muncim pentru a duce o viaţă mai bună, iar asta depinde de persoana cu care vorbim. Pentru unii a o duce bine înseamnă a avea o casă a lor, pentru alţii o carieră de succes. Totuşi, pentru că suntem la rubrica auto, dacă deţii un automobil am putea spune că duci o viaţă bună. Este necesar, totodată, să înţelegem că nu doar achiziţia unui automobil este suficientă. Dacă parcurge mulţi kilometri într-un an, costurile de exploatare pot varia foarte mult, iar în unele cazuri, chiar să depăşească valoarea maşinii.

Vom începe cu două situaţii clasice a unui viitor posesor de automobil. Cel ce cumpără maşina nouă şi cei ce achiziţionează una second-hand. Mulţi preferă o maşină la mâna a doua, datorită costurilor iniţiale mai mici, dar dacă ne gândim că toţi producătorii oferă garanţie şi mentenanţă gratuită pe o perioadă delimitată, s-ar putea ca acele cheltuielile iniţiale să nu mai reiasă la un calcul final.

Pentru analiză vom lua un automobil nou, cu motor de 1.2 litri, cu un preţ de listă de 6.850 euro cu TVA inclus. În cazul achiziţiei prin sistem de leasing, cu avans 25%, pe o perioadă de 36 de luni, costul total va ajunge la 8.562 euro, ceea ce înseamnă aproximativ 420 de euro/an în plus. În cazul în care cumpărăm aceeaşi maşină cu banii jos, aceste costuri vor fi mai mici, dar să nu uităm că o maşină ce este cumpărată în sistem de leasing, preţul ratelor este calculat cu RCA obligatoriu, dar şi asigurare CASCO. Aşa că, indiferent cum cumpărăm maşina, cheltuielile cu asigurările obligatorii trebuie plătite. În cazul maşinii noastre, RCA-ul poate varia în funcţie de vârsta proprietarului şi/sau dacă dispune de reduceri sociale. Persoanele cu dizabilităţi sau pensionarii sunt scutiţi de unele plăţi. În orice caz, asigurarea se situează între 200 și 1.000 de lei/an, în cazul persoanelor tinere, deci aproximativ 50-250 euro/an. Odată ce înmatriculăm maşina, aceasta apare ca bun la primărie, aşa că impozitul este obligatoriu. Pentru motorizarea de 1.2 litri a maşinii noastre, impozitul anual este de aproximativ 55 lei, deci cam 12 euro/an, dar să nu uităm că impozitul pe maşină variază în funcţie de localitatea în care este înmatriculată maşina. Un alt cost obligatoriu este inspecţia tehnică periodică, ITP, ce se realizează, în cazul automobilelor mici, o dată la 2 ani. ITP-ul pentru o astfel de maşină este de aproximativ 100 lei, deci cam 25 euro, dar este suficient pentru doi ani.

Până acum am vorbit despre cheltuielile obligatorii ale unui autoturism cumpărat nou, în sistem de leasing cu rate pe o perioadă de 3 ani. Ce se întâmplă când maşina pe care vrem să o achiziţionăm este second hand? În primul rând, preţul iniţial de achiziţie este mai mic, dar de cele mai multe ori, o maşină la mâna a doua este cumpărată cu banii jos. Astfel nu mai luăm în calcul comisioanele leasing-ului, dar dacă maşina a fost înmatriculată înainte de 2007, vom avea o taxă de înmatriculare. Cel mai mult contează capacitatea motorului, dar şi anul de fabricaţie al maşinii. Totuşi, pentru un motor de 1.2 litri, în funcţie de norma de poluare, taxa variază între câteva sute de euro, până la peste 1300 euro. Chiar dacă ai înmatriculat maşina second-hand, costurile de întreţinere nu se opresc aici.

Dacă parcurge mulţi kilometri într-un an, costurile de exploatare pot varia foarte mult, iar în unele cazuri, chiar să depăşească valoarea maşinii.

Dacă intenţionezi să conduci mai des în afara oraşului, atunci rovinieta este obligatorie. Costul acesteia este de aproximativ 130 de lei sau 29 euro/an. Ar mai exista unele cheltuieli de deţinere a unui automobil, dar care nu sunt neapărat obligatorii. Pentru cei mai înstăriţi sau mai precauţi, există posibilitatea unei asigurări CASCO în caz de accidente, care variază în funcţie de asigurator. Totuşi costul unei astfel de asigurări poate ajunge la peste 1000 euro/an. Toate aceste sume şi cheltuieli au fost calculate doar pentru a deţine un automobil, fără efectiv a-l conduce.

Pentru că, în funcţie de numărul de kilometri pe care îi parcurgem, costul benzinei este foarte important. La un consum mediu de 6l/100 km şi aproximativ 15.000 km pe care îi parcurge un şofer în medie, ajungem la un cost al benzinei de 4000 lei sau aproape 1000 euro/an. Dacă parcurgem mai mulţi kilometri, atunci trebuie să ne gândim la alte costuri de întreţinere, de reparaţii, mai ales în cazul maşinilor second-hand, schimb de filtre şi ulei, aşa că o valoare reală ar mai fi de 500-1000 de lei/an. Apoi, în perioada de iarnă este obligatorie echiparea cu anvelope de iarnă. Acestea pot avea preţuri între 100 şi 200 euro, pentru un set. O altă cheltuială de a deţine un autoturism frumos, sunt spălătoriile. Asta în cazul în care nu avem posibilitatea de a ne spăla maşina singuri. În cazul unei spălări interior+exterior, preţul este de aproximativ 20-25 lei şi ar fi indicat cel puţin o dată pe lună. Deci costul spălătoriilor ajunge la 300 lei/an. La un calcul rapid al cheltuielilor de a deţine un automobil nou sau second hand, ajungem la o sumă de aproape 2000 de euro/an. Trebuie totuşi să ne gândim că după fiecare an de exploatare, costul iniţial al maşinii scade exponenţial, aşa că investiţia iniţială nu mai poate fi recuperată.

Ca să concluzionez, atunci când ne gândim la achiziţia unui automobil nou sau second-hand, trebuie să luăm în calcul nu doar preţul iniţial, ci şi costurile de exploatare şi trebuie să vedem dacă maşina ne ajută la nevoile de zi cu zi.

sursă foto: shutterstock.com

Fii la curent cu cele mai noi articole !

Signup now and receive an email once I publish new content.

Pentru ca nici noua nu ne place SPAM-ul, garantam confidentialitatea datelor tale

About Author

Daniel Batrin

Leave A Reply

*