Zahărul sau otrava albă

0

– cât este de nociv și cu ce îl putem înlocui –

Tuturor ne plac dulciurile, dar știm și că „micile plăceri” pot cauza probleme grave? Consumul de zahăr a atras atenția cercetătorilor, care au făcut o serie de studii pentru a cunoaște efectele negative ale zahărului asupra organismului uman. Zahărul a fost pus în relație directă cu apariția bolilor de inimă, a obezității, a diabetului, diferitelor tipuri de cancer și cu boala Alzheimer. Un american obișnuit consumă zilnic 250 g de zahăr (cantitatea maximă recomandată pentru un bărbat – 37,5 g și pentru o femeie – 25 g), 30% sunt declarați obezi, 1 american din 3 moare de cancer, boli de inimă, accident vascular cerebral sau diabet, toate fiind corelate direct cu consumul de zahăr.

Printre altele, zahărul contribuie la acumularea de grăsime pe organele interne, crește nivelul colesterolului rău din sânge, dă dependență, atacă smalțul dinților, favorizează anxietatea și stările de iritare, provoacă somnolență, slăbește sistemul imunitar, cauzează migrene, îmbătrânește pielea, mărește riscul apariției candidozelor, schimbă mărimea rinichilor și a ficatului, afectează memoria și capacitatea de concentrare, cauzează dezechilibru hormonal și probleme ale tenului.

Din fericire, există alternative ale consumului de zahăr. Se pot introduce în alimentație diverse produse, însă trebuie să avem grijă ce alegem, pentru că unele sunt la fel sau chiar mai dăunătoare decât zahărul.

Îndulcitori recomandați

Xylitol

Este un produs natural care se găsește în fibrele multor fructe, legume, ciuperci, și în concentrații mai mari în coceanul de porumb și în scoarța unor copaci. Are același gust ca și zahărul, dar un conținut caloric cu 40% mai mic, indicele glicemic 7 (zahărul are 70-80) și nu crește nivelul de zahăr din sânge. Are efect antibacterian, scade frecvența cariilor dentare, ajută la reducerea tartrului, curăță sistemul respirator, este benefic pentru diabetici (ajută la păstrarea în limite normale a glicemiei), creează o stare de sațietate. Din cauza modului în care este procesat, xylitolul poate deveni mai puțin sănătos pentru organism. I se pot adăuga substanțe chimice sau alți îndulcitori, din care să rezulte o combinație impură. Chiar dacă este puțin mai scump, este important să alegeți produsul obținut prin metode de prelucrare sănătoase. Trebuie să aveți grijă la cantitatea pe care o consumați la început. Unele persoane pot acuza tulburări ale tractului digestiv (balonări, gaze, efect laxativ). Se recomandă trecerea treptată timp de 2-3 săptămâni la folosirea exclusivă, printr-o creștere graduală a cantității ingerate. Atenție, dacă aveți câini, țineți-i departe de acest îndulcitor deoarece este toxic pentru ei. Cauza este modul diferit în care organismul canin metabolizează zahărul din sânge.

Eritritol

La fel ca și xylitolul, eritritolul este un alcool al zahărului. Se găsește în mod natural în fructe (pere, pepeni, struguri), ciuperci și alimente fermentate. Industrial, se extrage din porumb și din drojdie de bere. Se aseamănă cu zahărul la consistență și gust. Are o valoare calorică extrem de mică (0.2 kcal/gram), respinge placa bacteriană, stopează formarea carilor, nu provoacă tulburări intestinale, are efect antioxidant, se dizolvă rapid în lichide. Conține numai 5% din caloriile zahărului, dar are o putere de îndulcire cu 30% mai mică. Este indicat în dieta persoanelor diabetice (nu afectează producția de insulină, indicele glicemic este 0).

Melasă neagră

Este o substanță lipicioasă, de culoare negru-maroniu, foarte densă, ce rezultă în cursul procesului de rafinare a trestiei de zahăr. Conține aproximativ 50% zahăr. Este bogată în vitamine B, minerale (fier, cupru, calciu, magneziu, potasiu, seleniu, fosfor), are rol antioxidant, un indice glicemic scăzut, stabilizează glicemia. Mai mult, ajută la pierderea în greutate, combate obezitatea, are rol antiinflamator și antitumoral, stimulează imunitatea și reduce disconfortul care apare în timpul menstruației.

Miere

Mierea este un produs natural folosit de mii de ani datorită multiplelor sale proprietăți. Folosită ca și îndulcitor, mierea este indicată deoarece are un indice glicemic mic și este mai dulce decât zahărul. Deși are mai multe calorii, compensează la nivel nutrițional (este bogată în vitamine – mai ales cele din complexul B – și minerale). Are proprietăți antiseptice, antioxidante și detoxifiante. Tratează și previne apariția obezității, previne diabetul, apariția cariilor dentare, a constipației. Ai grijă ce miere cumperi! Încearcă să eviți mierea din comerț, ce poate fi „falsificată” și alege în schimb apicultorii locali.

Sirop de arțar

Ajută la combaterea inflamațiilor, a diabetului, a bolilor de inimă, stimulează funcția hepatică, are rol anticancerigen. Ajută la creșterea imunității deoarece este bogat în minerale (magneziu, calciu, zinc) și antioxidanți. Este recomandat pre-diabeticilor în cantități moderate. Are mai puține calorii decât mierea. Citește întotdeauna etichetele și ai grijă să cumperi 100% sirop de arțar, nu „aromă naturală de sirop de arțar” (variantele de acest tip nu sunt sănătoase). Cu cât culoarea siropului este mai închisă, cu atât aroma este mai intensă și conținutul nutrițional mai ridicat.

Extract de stevie

Stevia Rebaudina este o plantă ce conține vitaminele A și C, minerale, reglează pofta de dulce, reduce glicemia, taie pofta de mâncare, ajută la vindecarea candidozei, a gingivitei, nu afectează glicemia, ameliorează problemele digestive. O alternativă sănătoasă la zahărul alb, stevia este un îndulcitor natural ce se găsește sub formă de granule, pudră sau în formă lichidă. Chiar dacă este de până la 300 de ori mai dulce decât zahărul, are 0 calorii și 0 indice glicemic. Este indicată și pentru diabetici.

Sucanat

Este o substanță nerafinată obținută prin deshidratarea sucului de trestie. Cu alte cuvinte, reprezintă forma cea mai pură a zahărului înainte de prelucrare și rafinare. Are un gust specific de caramel, conține oligoelemente, vitamine (B6), minerale (fier, calciu, potasiu) și fitonutrienți. Are aceeași capacitate de a îndulci ca și zahărul, dar are un aport nutrițional mai mare și mai puține calorii. Atenție să nu confundați sucanatul cu zahărul brun! Zahărul brun reprezintă zahăr alb rafinat colorat cu melasă.

Sirop din orez organic

Este un lichid cu aspect de miere, vâscos, de culoare auriu-maronie. Are un gust plăcut, dar o capacitate de îndulcire destul de mică comparativ cu cea a zahărului, de circa 25-30%. Totuși, are un conținut scăzut de zaharuri simple și nu crește nivelul de glucoză din sânge. Se recomandă folosirea mai ales la gătit.

Sirop din malț de orz

Este un îndulcitor natural obținut prin fermentarea boabelor de orz. Consistența este asemănătoare mierii – lipicioasă și vâscoasă. Deși este mai puțin dulce decât zahărul, conține minerale esențiale unui stil de viață sănătos și ajută tranzitul intestinal.

Îndulcitori controversați

Siropul de agave

Considerat de mulți o alternativă sănătoasă, beneficiile siropului de agave au început să fie puse sub semnul întrebării. Extras din agave – plante din Mexic ce se folosesc la prepararea tequilei – siropul este un îndulcitor procesat, care ajunge să își piardă majoritatea proprietăților nutritive. Are o putere de îndulcire mai mare cu 25% decât cea a zahărului, un indice glicemic scăzut, dar are un conținut mare de fructoză, care poate cauza rezistență la insulină, demineralizări, apariția de boli cardiovasculare, obezitate sau diabet. Trebuie consumat cu atenție în cantități cât mai mici.

Sorbitol

Sorbitolul, sau E420, este un aditiv alimentar, iar consumul regulat poate duce la: slăbirea sistemului imunitar, scăderea tensiunii, apariția de boli vasculare, scăderi în greutate. O cantitate mare de sorbitol poate provoca dureri abdominale grave și diaree. Nu este recomandat copiilor sub 1 an și persoanelor care suferă de afecțiuni ale colonului. Un gram de sorbitol are 2.6 kcal, o valoare cu circa 40% mai mică decât cea a zahărului.

Fructoza

Fructoza se găsește în stare naturală în fructe și legume. Îndulcitorul are un indice glicemic scăzut și este mai dulce decât zahărul cu 40%. Totuși, de reținut este că fructoza sănătoasă se găsește numai în stare naturală, în fructe și legume. Un consum ridicat de fructoză crește riscul apariției afecțiunilor cardiovasculare, poate favoriza luarea în greutate, crește nivelul de colesterol în sânge și riscul apariției cancerului.

Siropul de porumb (sirop de glucoză-fructoză)

Are un conținut ridicat de fructoză, ceea ce îl face să fie similar cu zahărul. Crește rata de obezitate, riscul bolilor de inimă, riscul apariției diabetului de tip 2.

Zaharina

Este de până la 700 de ori mai dulce decât zahărul. Este un îndulcitor artificial, fără calorii, cunoscut și sub denumirea de E954. Se crede că ar fi un factor cancerigen.

Nu este greu să înlocuim zahărul din alimentație. Totul ține de noi și de dorința de a duce o viață sănătoasă. Iar produsele sunt ușor de procurat. Le găsim la supermarketuri, în magazine bio, la Plafar și online.

sursă foto: dollarphotoclub.com

About Author

Andreea Corneanu

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.