Verdețurile de primăvară – de ce și cum să le consumăm

0

Verdețurile de primăvară – un izvor de sănătate – sunt ieftine, ușor de preparat, bogate în substanțe nutritive, iar primăvara le găsim în toate piețele. Află cum poți beneficia de calitățile lor și în același timp să ai parte de gustul plăcut al mâncărurilor cu care ești obișnuit/ă.

1. Spanacul

„Inamicul” celor mici, dar și al unora dintre adulți, spanacul nu este cel mai apreciat aliment din bucătărie. Dar de ce e bine să îl consumăm? Spanacul conține fier, o cantitate mare de clorofilă, acid folic, vitamine, luteină, spinacină și altele. Ajută la ameliorarea unor afecțiuni precum: tuse, tensiune crescută, lipsa de vitamine (avitaminoza), anemie, chiar și acnee. Este recomandat în stările de oboseală și stres, precum și gravidelor deoarece ajută la buna dezvoltare a fătului. Este un aliment care curăță organismul de toxine.

O rețetă de spanac pe care cu toții o știm este cea de spanac scăzut. Sucul sau infuzia de spanac (benefică în afecțiuni ale vezicii urinare), musaca, salată, plăcintă sau tartă cu spanac, budincă cu spanac și carne tocată, ruladă, omletă sau paste – sunt unele dintre ideile de preparare a spanacului. Tot ce trebuie e puțină creativitate în bucătărie și dorința de a mânca mai sănătos.

2. Urzicile

Pot fi consumate în stare proaspătă sau pot fi puse la uscat. Conțin aminoacizi, vitamine, clorofilă, calciu, magneziu, fier, siliciu ș.a. Sunt recomandate în cure de detoxifiere, dar și ca plante medicinale. Reglează fluiditatea sângelui, au efect diuretic, adjuvant în alergii. Pot fi consumate sub formă de piure sau suc, pot fi gătite cu usturoi sau preparate în salate. Zeama în care fierb urzicile se poate bea în loc de ceai.

3. Leurda

Are o aromă puternică de usturoi și arpagic. Conține vitamine, săruri minerale, levuloză și ulei eteric complex cu beneficii terapeutice extraordinare. Consumul de leurdă ajută în afecțiunile cardiovasculare (dilatarea vaselor de sânge și reglarea tensiunii arteriale), are efect asupra sistemului nervos (ajută la eliminarea stărilor de nervozitate și cele depresive), sporește capacitatea de memorare și de concentrare, are rol antibacterian și antiviral.

Frunzele de leurdă pot fi adăugate în salate sau folosite în asezonarea diferitelor preparate. În supe și ciorbe, leurda poate fi folosită în combinație cu urzici, ștevie sau spanac.

4. Ștevia

Reglează glicemia, diminuează pofta de dulce și temperează senzația de foame. Este recomandată în curele de slăbire și în alimentația diabeticilor. Consumul de ștevie stimulează energia fizică și mentală. Ștevia nu are calorii, numai proprietăți benefice asupra organismului datorită conținutului bogat în săruri de potasiu, calciu, fier, magneziu și multă vitamina C.

Se poate consuma sub formă de macerat din frunze proaspete, cu efect depurativ, de eliminare a fluidelor acumulate în exces în organism, fiind un puternic detoxifiant. Se poate adăuga în ciorbe (mai ales în cea de miel), poate fi gătită ca și spanacul sau urzicile sau consumată în combinație cu alte verdețuri de primăvară.

5. Ceapa verde

Un adevărat antialergic natural, ceapa verde are numeroase proprietăți, de la combaterea stresului oxidativ până la prevenirea bolilor cardiovasculare, reducerea riscului de cancer de sân și întărirea imunității. Are un efect diuretic și depurativ. Este bogată în vitamine (A,B,C), potasiu, alicină și cuercitină – doi dintre cei mai importanți antioxidanți. Poate fi folosită pentru tratarea asteniilor, gripei, rahitismului, paraziților intestinali, problemelor digestive, afecțiunilor respiratorii.

Ideal este să se consume crudă, în salate, sosuri, sau în combinație cu diferite alimente (cartofi copți, brânză, ouă). Se poate adăuga la mâncăruri scăzute, ciorbe sau supe ori în mâncăruri mai complicate – tartă de ceapă sau stufat cu ceapă verde.

6. Loboda

Loboda sau „spanacul francezului”, este una dintre vedetele sezonului care cu siguranță nu trebuie să lipsească din farfurie. Are un gust foarte plăcut, chiar și în stare crudă. Conține, în 100 g, de două ori mai multă vitamina C decât aceeași cantitate de lămâie. Vitamina K ajută la creșterea rezistenței vaselor sanguine și reducerea riscului de accident vascular. Are un efect laxativ ușor, o acțiune vitaminizantă și reminalizantă. Este utilă în prevenirea și combaterea asteniei de primăvară. Totodată, este un bun detoxifiant și vindecă durerile de stomac.

Poate fi consumată sub formă de sucuri, ciorbe, supe, mâncăruri scăzute, smoothie-uri, drob de post etc.

7. Salata verde

Una dintre cele mai ușoare garnituri sau mese, salata verde preparată în combinație cu alte alimente este o alternativă sănătoasă la o masă luată „pe fugă” sau atunci când simți nevoia să consumi ceva ușor. Salata verde conține multe vitamine și săruri minerale, clorofilă, aminoacizi și mucilagii. Toate acestea oferă organismului rezistență la infecții și virusuri, având un rol antianemic, de normalizare a digestiei și a tranzitului intestinal. Este recomandat să se consume seara, deoarece ajută la relaxarea organismului și la un somn mai liniștit.

Se poate folosi în salate, în combinație cu alte legume și/sau carne, în ciorbe, paste, mâncăruri scăzute, smoothie-uri, sub formă de infuzie. Sfat: atunci când o prepari, rupe salata cu mâna, nu o tăia! Astfel, își păstrează mai bine proprietățile.

8. Untișorul

Mai este cunoscut și sub denumirile de fetica, salată de câmp sau salata mielului. Are un conținut bogat de vitamine, mai ales vitamina A, deci este un bun adjuvant în lupta contra infecțiilor. Frunzele de untișor au efect depurativ, luptă cu anemia, sunt o sursă de energie, reduc colesterolul și reglează tensiunea arterială.

Se consumă în salate și ciorbe în combinație cu alte verdețuri de sezon. Atenție, după ce planta înflorește, frunzele devin toxice!

9. Păpădia

Păpădia conține vitaminele A, B, C și D, fibre vegetale, potasiu, sodiu, calciu, fosfor și fier. Stimulează detoxifierea ficatului, fiind cel mai bun purificator natural. Este folosită ca diuretic, în cazuri de anemie și hepatită, adjuvat în durerile cauzate de artrită.

Rădăcinile pot fi prăjite și folosite la prepararea unei băuturi asemănătoare cu ceaiul sau cafeaua. Se poate consuma în salate, sub formă de macerat sau sub formă de suc.

  10. Mărar, pătrunjel, leuștean

Adevărate „bombe” de vitamine și minerale, cu o aromă puternică, frunzele pot fi adăugate în orice fel de salată sau consumate proaspete alături de alte alimente.

Profită din plin de primăvară și de verdețurile pe care le putem consuma proaspete în această perioadă. Oferă-i organismului tău un boost de energie și vitalitate prin consumul a cât mai multe verdețuri. Vei simți beneficiile pe pielea ta! Fie că le consumi sub formă de smoothie, supe sau salate, este bine ca verdețurile de primăvară să se regăsească într-un număr cât mai mare în meniul tău zilnic!

sursă foto: dollarphotoclub.com

About Author

Andreea Corneanu

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.