SOMNUL – o nevoie sau…o terapie bună!

0

Tot mai mulți am devenit pasionați de gândul sau rezoluția unui stil de viață sănătos. Ne preocupă starea de sănătate, frumusețea exterioară sau poate dorința de a ne simți mereu în formă, cu o bună energie a firii. Este normal, până la urmă, ”să ne bată astfel de gânduri”! Pe lângă conștientizarea acestora, o bună gestionare a emoțiilor, mișcarea fizică, nutriția optimă, toți sunt aliații obținerii echilibrului și bunăstării. Iar, pe lângă toate acestea mai avem trebuință și de… un somn bun! Niciodată nu vom putea izola factorii care determină un stil de viață sănătos, ei influențându-se unii pe alții, echilibrul unuia generează același status și invers, celorlalți factori.

Se spune că cea mai bună terapie ar fi un somn bun. Când te trezești s-ar putea ca toate angoasele trăite înainte de somn să fi dispărut, pur și simplu! Unele zile pot fi apăsătoare, mai grele, cu situații dificile de gestionat emoțional. ”Noaptea poate fi un sfetnic bun” tocmai prin răgazul pe care-l dăm sistemului nervos, de recuperare și restartare printr-un somn odihnitor. Soluția problemelor poate veni chiar la trezire, de dimineață, asta dacă mai și credem și exersăm un experiment dovedit ca fiind adevărat. Seara, înainte de culcare, gândește-te profund și adânc la situația din care nu vezi încă cea mai bună ieșire. Gândește-te și dorește-ți să ieși din problemă cu cea mai bună soluție și cere creierului tău ”să-ți livreze soluția pe dimineață”. S-ar putea să fii surprins de rezultat…

Tot de ritmul și respectarea acestui ”must have” al sănătății depinde într-o mare măsură și cantitatea de alimente pe care simțim să o avem în dieta zilnică. Un studiu realizat la Universitatea din Chicago a demonstrat că privarea de somn determină supraalimentarea, deoarece afectează echilibrul a doi hormoni asociați cu apetitul: leptina și grelina. Atunci când nu dormim suficient crește nivelul de grelină, un hormon produs de celule din stomac, despre care se crede că intensifică sentimentul de foame. Nivelul de leptină, un hormon produs de celulele adipoase care dă senzație de sațietate sistemului nervos, este profund influențat și de… un somn odihnitor.

Un somn puțin sau de slabă calitate, atrage după sine, o stare de oboseală, un randament intelectual perturbat și o necesitate crescută de a mânca… de a dori mereu ceva dulce!!! De ce? Pentru că organismul îți spune prin această formă – cine nu cunoaște ”nebuna senzație” din spatele vorbelor: ”îmi trebuie ceva dulce!?!” – că are nevoie de energie, că nu este odihnit suficient încât să țină pasul cu programul impus de tine. Și, atunci când suntem lipsiți de energie, de obicei ne trebuie ceva dulce. Se întâmplă fiecăruia dintre noi să avem și astfel de zile însă, apare o problemă când facem o obișnuință din aceasta. Indicele ridicat glicemic al dulciurilor ce credem noi că ne vor revigora (ele o pot face, este adevărat, dar doar pentru o perioadă scurtă de timp), vor aduce modificări în secreția de insulină, o perturbare a metabolismului bazal, încetinindu-l. Insulina, transportorul zahărului în sânge, influențează starea psihică a organismului, este bine să nu ne jucăm cu acești hormoni. Odată scăpați de sub control ne pot face mult rău stării de sănătate și stării de bine, în general. Amintiți-vă că atunci când nu sunteți odihniți și accesați alimente dulci, cu calorii goale (multe calorii, fără încărcătură nutrițională, cum ar fi: ciocolata, napolitane, biscuiți, patiserie etc), veți căpăta doar pentru o scurtă periodă de timp energie. În maxim 1-2 ore veți simți căderea glicemică apărută după curba ridicată de alimentele dulci. Căderea glicemiei este inevitabilă, iar starea apăsătoare va fi și mai accentuată decât anterior.

Un somn bun, de 6-8 ore este ”must have” pentru a avea echilibru, sănătate și un bun randament intelectual. Iar, dacă reușim să prindem somnul dintre orele 22-24, cu atât mai bine, mai sănătos și… mai frumos! Nu degeaba îi spune că acesta este somnul de frumusețe! Este perioada de timp în care, după medicina chineză, se află în repaus meridianul ficatului, a vezicii biliare, iar odihna în aceste ore pare a fi foarte importantă.

Ce facem atunci când nu dormim? Cum echilibrăm ziua următoare?

Avem deja unul dintre factorii stării de bine pierduți: lipsa somnului din noaptea ce tocmai s-a dus. Să căutăm a le menține pe celelalte echilibrate, este firesc!

  • Prima atenție ar fi bine să fie asupra efortului fizic. Acesta să fie unul ponderat și să nu ne forțăm cu nimic. Plimbările prin natură, pe malul unei ape și oxigenarea creierului vor ajuta mult.
  • Compania oamenilor pozitivi și plini de energie este un alt amănunt pe care să nu-l neglijăm. Știți cât suntem de influențați de cei din jur, inconștient, empatizăm obiceiuri și energie cu toți cei ce ne înconjoară. Cât de important este să avem alături oameni vrednici, cu bună energie și puterea ”de a muta și munții”! Ei ne transmit din capacitatea lor, fără să vrem și tot ne molipsim. La fel și invers, comoditatea și lenea sunt molipsitoare, mare atenție!
  • Alegeți alimente vii, pline de enzime și nutrienți, ca să mai echilibrați balanța. Sucurile proaspete din fructe și rădăcinoase, fructele, apa cu lămâie, salatele de crudități și semințele crude, cam acestea ar fi bine să reprezinte alegerea acestor zile. Dacă nu o facem conștient, dacă nu alegem noi, vom cădea în plasa minții obosite, ce-și va dori caloriile goale din dulciuri.
  • Ciocolata neagră este un super aliat și ea, cantitatea de flavonoide ajută procesul de energizare. 40 gr. este optim în aceste zile, să nu exagerăm!
  • Ceaiul de urzică, rozmarin sau chiar și ceaiul verde vor aduce mai mult timp energie, decât o va face cafeaua. Aceasta o putem servi pe final de treburi, dovedit fiind că la 3-4 ore după consumul ei vom avea o cădere de stare cognitivă și energetică. Niciodată să nu fie combinată cu zahăr sau lapte, cafeaua se bea ”black and short” pentru a avea efectul dorit. Când facem aceste combinații este desert și răsfăț al gustului, să nu avem și alte așteptări!
  • Ora la care ajungeți în pat în următoarea seară să fie înainte de 22. Atenție, vă va fi foarte greu după-masa, între 15-18, iar spre seară veți avea o falsă stare de recuperare psihică. Starea de oboseală dată de o noapte nedormită se va echilibra doar printr-un somn bun, iar odihna înainte de ora 22, până a doua zi, poate fi suficientă pentru depășirea situației. O altă noapte nedormită poate aduce modificări de ritm și stare, atenție asupra formării de obiceiuri mai puțin bune!
  • O capsulă cu melatonină naturală sau un ceai de tei, lavandă, talpa gâștii sau roiniță, toate vă pot fi de folos pentru a avea un somn odihnitor.

Cel mai simplu, firesc și sănătos mod de a ne restarta condiția sau de a ne readuce ”starea de bine”, este un simplu ”pui de somn”!

Înainte de a încheia articolul despre somn, îmi propun a mai răspunde la o întrebare frecventă: ce se poate consuma înainte de somn, pentru a avea un somn odihnitor, de bună calitate?

  1. Nu mâncați după ora 19, indiferent la ce oră dormiți!
  2. Nu consumați mâncare înainte cu 3 ore înainte de somn!
  3. Cina ar fi bine să conțină invariabil și o salată de crudități, fibrele legumelor asigurând un bun tranzit intestinal;
  4. O cană de ceai de seară sau un pahar de vin roșu (până în 100 ml!), pot induce o stare de relaxare și pregătire bună pentru somn;
  5. Foamea apăsătoare de seară poate fi învinsă cu un măr sau chiar și cu o banană (cantitatea mare de K ajută la pregătirea pentru somn);
  6. Aportul unor grăsimi bune pentru organism prin consumul de pește este una dintre cele mai bune alegeri pentru cină. Un pește de captură (niciodată prăjit, întotdeauna însoțit de ceva verde și lămâie!), plin de omega 3, va aduce starea de sațietate și un somn bun. Nu uitați, înainte de ora 19!
  7. Iaurtul – se știe despre aminoacidul cel mai bine de asimilat seara – cazeina din lapte! Nu pot să vă recomand un pahar de lapte cald, dar pot să vă recomand – cu bună credință! – un iaurt de casă sau unul lipsit de lapte praf, ce va fi mereu o alegere de nădejde pentru cei ce urmează o dietă de slăbit sau… vor să doarmă bine!
  8. Smochinele – datorită conținutului de magneziu, calciu si potasiu, normalizează ritmul cardiac și combat insomnia. Smochinele îți oferă o stare de bine. Combinate și cu 3-5 nuci și cu un ceai cald, putem obține o masă de seară simplă și extrem de bogată nutrițional! Cina este masa pe care, așa cum spune o vorbă înțeleaptă, ”ar fi bine să o lași dușmanilor.” Studiile actuale despre longevitate arată cum, cel mai bun îndemn spre păstrarea tinereții este regimul hipocaloric și evitarea meselor după orele 17.30! Să ne apropiem măcar ușor de aceste deziderate, de ce nu?

Somnul nu îngrașă, nu este imoral și nici nu costă! Somnul vindecă, alină, schimbă, reface, construiește… În somn visăm, ne eliberăm, uităm… Iar după somn, mereu avem prilejul unui nou început, prin ziua nouă care vine. Să nu uităm că ”viața-i  pe zile și fiecare dintre ele are o poveste”, așa ne spun cei înțelepți…

Dr. Lavinia Melania Bratu
Terapeut specialist nutriție, fitoterapie
Consilier de dezvoltare personală
www.lavi-enrose.com
lavi.ceuta@gmail.com
sursă foto: dollarphotoclub.com

Fii la curent cu cele mai noi articole !

Signup now and receive an email once I publish new content.

Pentru ca nici noua nu ne place SPAM-ul, garantam confidentialitatea datelor tale

About Author

Altfel.

Leave A Reply


*