Semnele autismului și depistarea timpurie

0

Ca părinte, e greu să accepți că micuțul tău ar avea o problemă. Dar când vine vorba de autism, depistarea timpurie, ideal la vârsta de 18 luni, poate face o diferență uriașă. Cu cât e mai mic copilul, cu atât e mai mare impactul terapiei și șansele de recuperare și integrare în societate. Dar, nu vă pierdeți speranța, indiferent de vârsta copilului. Terapia poate reduce efectele tulburării și poate ajuta copilul să învețe, să crească și să prospere.

Deși autismul este greu de depistat în primii 2 ani, anumite simptome ies la suprafață în jurul vârstei de 18 luni. Cele mai timpurii semne ale autismului implică mai degrabă absența comportamentelor normale decât prezența unora anormale, astfel ele pot fi greu de observat și în multe cazuri sunt greșit interpretate și puse pe seama unui „copil cuminte”, deoarece copilul pare liniștit, independent și nesolicitant. O problemă comună pe care eu am întâlnit-o în majoritatea cazurilor copiilor cu care am lucrat a fost somnul. Majoritatea copiilor cu TSA (tulburare din spectrul autismului) au probleme legate de somn și dorm mult mai puțin și adorm mult mai greu decât alți copii de vârstă lor.

Cu toate acestea, puteți depista semne de avertizare timpurie dacă știți ce și unde să căutați.

Fiecare copil cu TSA este unic, cu toate acestea, sunt anumite elemente comune în manifestarea autismului.

 Primele semne ale autismului la bebeluși și copii mici:

  •  nu are contact vizual (ex: nu vă privește atunci când este hrănit)
  •  nu răspunde prin zâmbet atunci când îi zâmbiți
  •  nu răspunde la nume sau la sunetul unei voci familiare
  •  nu urmărește obiecte cu privirea
  •  nu arată, face cu mâna sau nu folosește alte gesturi să comunice
  •  nu face sunete să vă atragă atenția
  •  nu inițiază sau răspunde la afecțiunea arătată
  •  nu imită mișcările voastre sau expresile faciale
  •  nu întinde mânuțele să fie luat în brațe
  •  nu arată interes în joacă cu alte persoane

Dacă depistați vreun regres, de orice fel în dezvoltarea copilului dumneavoastră, ar trebui să vă trageți un semnal de alarmă. Unii copii cu TSA încep să dezvolte anumite abilități de comunicare, verbală sau non-verbală după care le pierd, de obicei între vârstă de 12 și 24 de luni. De exemplu, unii copii își comunicau verbal unele nevoi prin cuvinte ca „mama”, „apa” sau „sus”, abilitate pe care ulterior au pierdut-o în perioada de regresie. De asemenea, ar putea pierde interesul pentru anumite joculețe sociale cum ar fi „cucu-bau” sau anumite gesturi cum ar fi făcutul din mânuță la plecare. Orice pierdere a limbajului, a gesturilor sau a abilităților sociale trebuiesc luate foarte în serios, deoarece regresia este un mare semn al autismului.

Ca părinți, sunteți cei care vă cunoașteți cel mai bine copilul, nu doctorul care îl consultă 15 minute sau alți membri ai familie care vin și îl văd de câteva ori pe săptămână. Dacă vi se pare ceva în neregulă cu copilul dumneavoastră, nu așteptați să vedeți cum evoluează, luați măsuri imediate.

Pe măsură ce copilul înaintează în vârstă, semnele autismului devin mai evidente și mai diversificate, dar în mod frecvent sunt legate de abilitățile sociale, exprimarea limbajul atât cel verbal cât și cel non-verbal și comportament.

– copilul pare dezinteresat de persoanele sau lucrurile din jurul lor
– nu știe cum să relationeze cu alții sau cum să se joace adecvat cu un alt copil
– preferă să nu fie atins, ținut în brațe sau giugiulit
– nu participă în jocuri ca „ne prefacem că …” sau jocuri de grup, nu imită persoanele din jur și nu știe să se joace cu o jucărie într-un mod adecvat și creativ
– are probleme în înțelegerea emoților
– nu pare să audă când alți i se adresează
– nu pare interesat de jucării, activități de art and craft (colorat, decupat) sau alte activități pe care copii de vârsta lui le apreciază
– nu are limbaj
– repetă aceleași cuvinte, în context neadecvat
– răspunde la o întrebare prin repetarea ei mai degrabă decât să dea un răspuns
– se referă la sine la a III-a persoană
– folosește limbajul incorect (erori gramaticale, cuvinte greșite)
– are dificultăți în a-și comunica nevoile
– nu înțelege instrucții simple, direcții sau întrebări
– evită contactul vizual
– nu înțelege expresile faciale ale altor persoane, tonalitatea vocii sau gesturile non-verbale
– reacționează neadecvat la anumiți stimuli vizuali, olfactivi sau auditivi. Poate fi în special sensibil la zgomotele puternice
– urmărește o rutină rigidă (ex: insistă se meargă pe același drum spre parc de fiecare dată)
– are dificultăți în a se adapta schimbărilor neprevăzute din programul lui zilnic
– aliniază într-un mod obsesiv lucruri, jucării
– repetă aceași mișcare sau acțiune din nou și din nou (ex: flutură mânuțele, se învârte în cerc, sare într-un anumit fel, merge pe vârfuri)

 Cele mai des întâlnite auto-stimulări:

  •  flutură mânuțele
  •  se leagănă înainte și înapoi
  •  se învârte în cerc
  •  se lovește cu capul de diverse lucruri din casă
  •  mișcă degetele foarte aproape de ochi
  •  își pune mâinile peste urechi sau se lovește peste urechi
  •  aliniază jucării
  •  învârte roți intr-un mod repetitiv
  •  stinge și aprinde lumina în repetate rânduri
  •  ecolalie (repete cuvinte sau fraze, fără a fi folosite în context adecvat)

Diagnosticarea cu autism nu este o condamnare la o viață disfuncțională din punct de vedere social și cognitiv. Dacă este aplicată din timp o terapie comportamentală, adaptată nevoilor copilului, acesta se poate integra cât și funcționa în parametrii normali în societate, din toate punctele de vedere.

About Author

No Comments

  1. Buna ziua…am citit acest articol si as avea si eu niste intrebari..daca este posibil..sunt mama a unui baietel de 18 luni…de aproape o saptamana se loveste cu manutele peste urechi se trage de urechi si asta am observat ca o face doar cand este nervos..in rest este un copil normal..raspunde cand il strigam zice mami,tati, neam- neam cand e vorba sa mancam, doreste sa manance singur sa i se dea lingurita lui sa manance,striga pisica.. spune pa ..arunca pupici cu manuta…Dar ii mai place sa puna anumite lucruri in mijlocul camerei si sa se invarta in jurul ei..cand aude o melodie care ii place..asta nu cred ca ar fi o problema.Noaptea cere biberonul de lapte de 2- 3 ori in interval de 3 ore..plange pana i se aduce biberonul..nu ma lasa sa il ating..Eu as dori sa stiu daca este vreun semn de ingrijorare asta..batanduse peste urechiuse..cand este nervos..va multumesc

  2. Buna ziua…am si eu un baietel de 2 ani…si mereu invarte rotile de la masina sau repeta cuvintele care le spune…se mai invarte in loc cateodata sau se loveste peste cap cand nu obtine ceva….asta nu se intampla mereu in afara de invartitul rotilor…ar putea ca baiatul meu sa fie autist? In afara de acestea as putea spune ca e un copil normal…ajutati-ma va rog cu raspunsuri…va multumesc

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.