Relaxarea, contactele sociale și device-urile moderne

0

Am impresia, uneori, că atunci când evadez din corp intrând cu mintea în lumea paralelă a realității virtuale, nu fac decât să mă blochez într-o stare de încordare continuă. Sunt activată, parcă, pentru a căuta continuu ceva, uneori chiar fără să știu ce anume. Îmi blochez comunicarea dintre minte și corp, stau împietrită în aceeași poziție cu orele, chiar și semnalele nevoilor primare ajung să le receptez mai greu.

Căutând păreri mai avizate despre acest subiect, l-am găsit pe Daniel Siegel, profesor de psihiatrie și Director la Mindsight Institute, care explică cum folosirea smartphone-urilor, tabletelor sau laptopurilor seara, înainte de culcare, ne afectează creierul, având consecințe asupra somnului și a funcționării noastre globale.

Ecranul luminos păcălește creierul că este lumină afară și că trebuie să fie treaz și să muncească. Datorită acestor semnale luminoase creierul nu mai secretă melatonină, hormonul care induce somnul, și astfel avem impresia că nu avem nevoie să dormim. Lipsa somnului ne afectează atenția, memoria, abilitatea de a rezolva probleme și crește nivelul de insulină care ne face să mâncăm mai mult.

Așadar, prelungirea zilei folosind ecranele luminoase ale device-urilor nu ne ajută să ne relaxăm, ba din contră, ne dereglează ritmul circadian, în care este inclusă și nevoia naturală a organismului nostru de a se odihni.

Navigăm uneori cu orele internetul căutând să ne relaxăm. Urmărim rețelele de socializare, facem schimburi de informații, ne facem chiar și prieteni noi. Avem impresia că ne relaxăm socializând, când, de fapt, pierdem o parte importantă a contactelor sociale.

Creierul nostru este social, spune Dan Siegel, acesta se dezvoltă mai ales prin interacțiunea cu ceilalți și are nevoie de contacte. De aceea s-au născut și s-au dezvoltat atât de repede rețelele de socializare. Contactele interpersonale directe implică atât mesajele verbale cât și contact vizual, expresie facială, ton al vocii, postură, gesturi, trecerea timpului și intensitatea interacțiunii. Toate acestea, mai puțin partea verbală, corespund emisferei noastre drepte, care este în legătură strânsă cu părțile mai inferioare ale creierului care, la rândul lor comunică cu corpul. Toate, împreună, ajută la crearea emoțiilor, fapt care oferă textură vieții trăite. Așadar, atunci când petrecem timp socializând prin mijloace indirecte, ne lipsim de această parte importantă a vieții noastre, de aceste trăiri care dau “viață” vieții.

Fără a contesta utilitatea folosirii tehnologiei moderne pentru a munci și a face schimb de informații, cred că aceasta poate fi în același timp extrem de dăunătoare dacă este folosită ca metodă de relaxare, în special dacă este folosită pe parcursul zilei pentru un timp îndelungat sau dacă înlocuiește contactele sociale față în față.

Așadar, pentru un stil de viață echilibrat, include în rutina ta zilnică și activități care să te repună atât în contact cu propriul tău corp cât și cu ceilalți. Eu recomand metodele recunoscute de specialiști ca și mijloace eficiente de relaxare și reducere a stresului precum:

Sportul – cercetările arată că doar jumătate de oră de activitate fizică pe zi îmbunătățește atât funcționarea trupului cât și a minții: reduce depresia, anxietatea crescând numărul de trăiri pozitive pe parcursul zilei.

Plimbarea în natură – studiile arată că plimbările în natură reduc cu 80% nivelul stresului.

Timpul petrecut față în față cu persoane apropiate – este una dintre cele 10 activități recomandate de psihologia pozitivă pentru creșterea nivelului de fericire și satisfacție în viață.

Muzica sau implicarea într-o activitate creativă – acestea au ca efecte relaxarea cât și dezvoltarea intelectuală.

Meditația sau alte metode pentru dezvoltarea stării de mindfulness – recunoscute pentru efectele lor pozitive puternice asupra funcționării noastre globale: îmbunătățesc capacitatea de concentrare, capacitatea de relaxare, cresc emoțiile pozitive și inteligența emoțională și îmbunătățesc relațiile sociale și cresc rezistența în fața greutăților vieții.

Îți urez o primăvară frumoasă și plină de contacte directe, creativitate, muzică, mindfulness și plimbări în natură!

Text: Arminda Arșoi
www.arminda.ro
sursă foto: dollarphotoclub.com

About Author

Altfel.

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.