Hrana pentru perioada de iarnă și hrana pentru suflet azi!

0

Iarna este vremea sufletelor noastre. Este vremea când ne adunăm mai mulți la un loc, fie în familie, fie cu cei apropiați și…”ne ghemuim la căldura sufletelor noastre”. Iarna este cea mai bună perioadă pentru o introspecție interioară, dar și a verificării conexiunilor avute cu cei din jurul nostru. Iarna căutăm căldura, în hrană, în case și în sufletele noastre.

Să răspundem la câteva întrebări, apropos de introspecție…

Ați cumpărat cadourile de Crăciun pentru cei apropiați?
V-ați umplut cămările cu roadele toamnei?
Ce obiective aveți în plan și vă doriți a se–ntâmpla în imediata apropiere?

La prima întrebare am să vă răspund și eu sincer, mărturisind că sunt în urmă, recunosc… Intenționez să-mi iau o zi doar pentru asta și să pornesc prin magazine. Mă voi opri mai întâi să beau un ceai cald din plante și ziua mi-o doresc senină, plină de inspirație și dăruire. Așa să fie și a voastră, să aprindem în noi bucuria dăruirii!

La cea de a doua întrebare am să vă scriu mai mult. Și pentru-că îmi este drag subiectul ”noi ce mâncăm?”, dar mai ales că tocmai scriu acum, privindu-mi cămara. Nu pot să nu mă duc cu gândul la, cum era cămara bunicilor noștri în copilărie? Cum arată cămara noastră de la țară? Poate fi un exercițiu de inspirație, dar și unul plin de emoție…

În fiecare tratat de nutriție se vorbește chiar la începuturi despre alegerea hranei în funcție de anotimp. Să căutăm a ne hrăni cu cele de trebuință, ce se găseau și mai demult și sunt și acum, prezente în cămara noastră:

  1. Rădăcionasele – morcovi, țelină, sfecla roșie, ghimbir – să ne fie de folos în sucurile proaspete de dimineață și la salatele de la cină sau prânz.
  2. Leguminoasele – fasole, mazăre, linte, năut, soia – ne vor însoți atât pe cei vegetarieni, ori cei care postesc și nu doar pe ei. Proprietățile acestora sunt recunoscute, atât ca și sursă de bună proteină, cât și ca sursă de carbohidrat cu un indice glicemic scăzut. Nota pentru ele: 10!
  3. Fructele din cămară rămân de consumat zilnic, fie că sunt mere, pere ori gutui. Bune sunt și fructele de pădure congelate, o alternativă pentru perioada de iarnă. Să nu uităm de citrice și banane, chiar de nu sunt tocmai din cămara noastră străveche, faptul că am crescut cu ele și mereu le-am avut aproape ne îndreptățesc să le considerăm iarna, ca din grădina noastră. Cine nu savurează iarna portocale, clementine sau mandarine stropite cu un iz de scorțișoară? Și vinul fiert, așa e, bun și el, câte o cană, la o poveste, cuibăriți în pat sau în brațele celor dragi.

hrana pentru perioada de iarna

Fiecare aliment sau condiment are o poveste, o poveste ce se leagă de o emoție a noastră și de starea de prezență. Să ne bucurăm de toate acestea, și ce faină ne-am putea face viața!

  1. Să nu uităm de fructele uscate, prunele uscate, ce-mi amintesc cum bunica le punea la hidratat și le savuram ca pe-un deliciu, cu câte-o nucă spartă atunci sau cu câte un lapte prins, în casă.
  2. Nucile sunt obligatorii pentru sursa lor de omega 3 și magneziu, ambele contribuind la un bun echilibru emoțional, întreaga iarnă. Uneori ”introspecția interioară” nu este ușoară, iar lipsa soarelui trebuie suplinită cu ceva. Fie căldura celor din jur, fie hrana dătătoare de cele necesare.
  3. Iaurtul, recunoscut prin calitatea sa de probiotic și o excelentă sursă de proteină, ce se consumă de preferat seara. Dacă este obținut și din lapte de capră, cu atât mai bun și mai sănătos!
  4. Departe de răceli ne va ține și consumul de bulbi – ceapă și usturoiul, excelente ca și salată asortată cu leguminoasele, alături de uleiurile delicioase presate la rece. Uleiul de dovleac, in, sau cele mai noi apărute: măsline, avocado și susan, toate să facă parte din dieta de iarnă. Procentul de grăsime dintr-o zi ar fi bine să fie mai ridicat decât pe timpul verii, ne ajută la metabolismul de iarnă, la homeostazia internă. 40% carbohidrați, 30% proteine și 30% grăsime, iată un procent bun pentru perioada de iarnă, pentru cei care au un echilibru bun în toate, în viețile lor.
  5. Bulionul ar fi bine să fie prezent în mâncărurile de iarnă, fiind bogat în licopen, excelent antioxidant, cu efecte bune și asupra pielii, pe timpul rece. Cât este de bun un pahar mare de bulion, peste care punem piper, câteva semințe de dovleac și o lingură de ulei presat la rece… Dacă-l și încălzim puțin, gata supa de roșii, în 2 minute!
  6. Varza murată face parte din ”medicamentele de peste iarnă”, fiind un aliment viu, ajută flora intestinală și odată cu aceasta, întregul sistem imunitar este întărit. Da, varza murată este un aliment medicament! Se asortează bine cu toate leguminoasele, precum și cu carnea, în perioada sărbătorilor de iarnă.
  7.  Peştele gras, mai ales cel de captură, este sursa principală de acizi graşi polinesaturaţi. Aceștia cresc activitatea sistemului imunitar, organismul nu îi poate sintetiza şi trebuie aduşi prin aport nutrițional. Tot în peşte găsim cantităţi mari de vitamina D, calciu, fier, seleniu, zinc, iod, cu rol benefic asupra nivelului energetic şi de creştere a capacităţii de adaptare la frig. În Postul Crăciunului există multe dezlegări la pește, tocmai pentru nevoia acestor grăsimi esențiale, pe perioada iernii (m-am gândit eu, făcând o legătură simplă între cele două, cu îngăduință…). Nu știu de e așa, doar că așa poate înțelege cineva ca mine, care în spatele fiecărui aliment vede nutrienții ce compun și de care omul are sau nu are atâta nevoie.

La cea de a treia întrebare introspectivă, v-aș provoca pe fiecare să răspundeți, cum știți voi mai bine. Povestiți despre asta cu cineva, stați la un ceai cald sau un vin fiert cu cel mai apropiat prieten sau, și mai simplu, stați de vorbă cu voi. Luați-vă un break doar pentru voi! Să vedeți pe unde ați fost, pe unde sunteți acum și, cam unde ați vrea să ajungeți, pe viitor.

Cel mai mult îmi doresc să….
Anul viitor aș vrea să…
Pot realiza acest/aceste obiectiv/e dacă…
Dacă aș face asta, atunci viața mea…

Lansez provocarea, poate chiar și către cei de la Revista ALTFEL să scriu și eu despre toate acestea, într-un număr viitor. Dar, până atunci, să ne facem temele, noi toți, la fel ca la școală, da!

Cine nu-și mai dorește măcar o zi de școală, cu pauzele în care alergam și orele în care ne scriam câte un bilețel, unui coleg sau unei colege care ne plăcea…? Ce vremuri, nu-i așa? Să ne bucurăm de azi, sau de câte o amintire, să avem grijă de noi și de cei de lângă noi. Iată, o altă provocare, pentru noi toți!

Dr. Lavinia Melania Bratu
Terapeut specialist nutriție, fitoterapie
Consilier de dezvoltare personală
www.lavi-enrose.com
lavi.ceuta@gmail.com

Fii la curent cu cele mai noi articole !

Signup now and receive an email once I publish new content.

Pentru ca nici noua nu ne place SPAM-ul, garantam confidentialitatea datelor tale

About Author

Altfel.

Leave A Reply

*