Fericirea trece prin stomac

0

Știți vorba aceea cum că, ”fericirea trece prin stomac”? Ei, nici chiar așa, dar nici prea departe de stomac, aș spune eu! Fericirea noastră, aici în planul nostru primar-fizic, este condiționată de hrană și hormonii constelațiilor noastre catecolaminice interne. 2/3 din hormonul numit ”serotonină – neurotransmițătorul fericirii” este produs –unde credeți?!– chiar în pereții stomacului! Iată cum putem spune că fericirea vine din stomac!

”Atunci când vă simțiți obosit, înfometat și puțin trist, vă vine să ronțăiți ceva dulce sau să mâncați un cârnăcior?” Atenție, nu am întrebat când vă este foame, am specificat exact starea de tristețe, lipsă de energie, apatie, acea stare apăsătoare (pe care cu toții am trăit-o!) în care simțim cum relația noastră cu iubita/iubitul ”ne scapă printre degete”… Răspunsul este, sunt convinsă, la marea majoritate că, ar mânca ceva dulce și există și studii în acest domeniu ce vin în întâmpinarea acestei realități. (Patrick Holford)

Starea noastră de spirit este dată de niște substanțe chimice care se află sau nu în corpul nostru, sau care sunt eliberate sau nu de creierul nostru.

De unde provine serotonina?

Dintr-un aminoacid numit triptofan pe care îl găsim în alimente de origine animală: carnea din pasăre de curte, curcan, ouă, carne roșie, brânză de vaci, precum și în produse de origine vegetală: fasole roșie, tofu, soia, migdale, alge marine. La producerea lui sunt implicate mai multe elemente: insulina, zincul, B6, B12. Unul dintre marile adevăruri nerecunoscute este că asigurarea nutriției optime pentru minte nu doar că ne îmbunătățește dispoziția sufletească, dar ne asigură și energia, respectiv motivarea de a face schimbări pozitive în viață. Mulți psihoterapeuți de exemplu, în zilele noastre, recunosc că rezultatele muncii lor ar fi mult mai bune dacă și-ar ajuta inițial pacienții să-și armonizeze biochimia creierului.

Acestea sunt cele mai cunoscute dezechilibre generate de nutriție, care ne pot înrăutăți dispoziția și motivarea:

  • Dezechilibrul glicemiei (asociat adesea cu consumul exagerat de zahăr sau stimulente);
  • Carențele de nutrimente – vitamina B6, B12, acid folic, vitamina C, zinc, magneziu, crom, acizi grași esențiali; primele 3 dintre aceste vitamine sunt esențiale pentru echilibrarea neurotransmițătorilor dopamină și adrenalină.
  • Carențele de zinc pot provoca dispoziții proaste sau lipsa poftei de viață;
  • Deficiențe de triptofan și tirozină (precursori ai neurotransmițătorilor);
  • Alergiile și sensibilitățile.

Serotonina este hormonul fericirii, care ne influențează starea emoțională!

Multe persoane sunt deficitare în acest hormon și se simt abătute, fără chef de viață, deprimate. Acestea au o dietă privată de alimente ce generează serotonina, diete cu un nivel scăzut de triptofan. Triptofanul este un aminoacid esențial ce nu este produs de organism, iar prezența lui în alimente este de la: fructe – cum ar fi cireșele (să nu vă scape mai ales acum, în sezon!)-,  cerealele integrale – ovăzul, în special, până la produsele de origine animală, respectiv carne, ouă și lactate.

Pentru un bun nivel energetic, o bună stare de funcționare ca și randament și echilibru emoțional, care credeți că ar fi micul dejun ideal? Ce alegem la micul dejun, proteine sau carbohidrați?

Întotdeauna la micul dejun alegem carbohidrați, chiar și atunci când avem o activitate fizică intensă de desfășurat tot astfel vom alege, urmând ca ulterior să suplimentăm nivelul de proteine din dieta de peste zi.

Care dintre cele două variante pe care le voi prezenta către voi, ar fi cel care generează un nivel activ și îmbucurător al serotoninei?

1. Ouă cu șuncă și pâine integrală
sau
2. Fulgi de cereale, o banană, un pumn de cireșe (sau alte fructe…) și, poate din când în când, o brioșă?

Avem tendința să spunem că tipul 1 de mic dejun, bogat în proteine, va declanșa secreția serotoninei prin aportul crescut de triptofan, în lanțul proteic ingerat. Însă, realitatea este cu totul alta! Timpul de procesare, de transformare bio-chimică prin care ajung aceste substanțe în sânge, iar apoi în creier, este lung. Oare, ce ajunge la creier, prin sângele nostru, în urma proceselor de digestie? Răspunsul este: insulina! Iar ea este eliberată mult mai rapid, printr-o hrană bogată în hidrați de carbon (glucide), care transportă triptofanul la creier și ne creează o bună dispoziție.

Serotonina controlează atât starea noastră de fericire, cât și pofta de mâncare! Să mai spună cineva că ”fericirea nu trece prin stomac”

Astfel, prezența ei ne face detașați de suplimentarea nutrițională o bucată mai lungă de timp, controlându-ne astfel starea de sațietate. Ce face o persoană care ia Ecstazy, ce declanșează o secreție abundentă și periculoasă de serotonină? Nu simte nevoia de hrană mult timp, centrul sațietății fiind blocat de această chimie declanșată. Așa se explică și de ce persoanele deprimate au tendința să mănânce mult, ele au un nivel scăzut al serotoninei. Tot astfel ne putem explica de ce nu avem poftă de mâncare când suntem îndrăgostiți (serotonina este la cote înalte, fără nici măcar ”gând de mâncare”!) sau de ce mâncăm mai mult iarna, lipsa luminii fiind un alt factor de depresie, ce determină o slabă secreție a hormonului… ce ne aduce fericirea!

Nu e un secret că, ceea ce mâncăm are o influență majoră asupra modului în care ne simțim. Pentru că, dacă privim la rece, starea noastră de spirit este dată de niște substanțe chimice care se află sau nu în corpul nostru, sau care sunt eliberate sau nu de creierul nostru. Bineînțeles, aceste substanțe chimice ajung în corp prin hrana pe care o consumăm, sau sunt create de corp ca răspuns la hrana pe care o ingerăm. Sunt anumite alimente care, pur si simplu conțin mai multe „chestii” ce ne fac fericiți.

Ce mâncăm ca să aducem în noi starea de fericire?

  1. Fulgii de ovăz – carbohidrații ideali pentru micul dejun!
  2. Fructele de sezon, toate sunt precursoarele de serotonină a creierului.
  3. Avocado, este delicios, cremos și bogat în potasiu și grăsimi monosaturate. Ambele scad tensiunea arterială, conform Institutului Național pentru Inimă, Plămâni și Sânge, USA. În plus, grăsimile monosaturate mențin receptorii din creier sensibili la producția de serotonină. Poate fi consumat în smoothie alături de câteva fructe sau, alături de un ardei roșu și 2 felii de pâine integrală – un mic dejun extrem de sățios și sănătos!
  4. Pește și alte surse de omega 3 – aceasta fiind considerat grăsimea creierului, aportul optim este foarte important, fie că avem pește de 2-3 ori pe săptămână, fie că avem nuci 5buc/zi, sau alte semințe cu conținut bogat din acest nutrient (semințele de chia, cânepă etc).
  5. Spanacul este bogat în acid folic, ce ajuta la menținerea unui bun nivel de serotonină. Un studiu din Jurnal of Nutrition arată că persoanele care consumă puțin acid folic, au cu 67% mai multe șanse să sufere de depresie decât cei care consumă frecvent alimente bogate în acid folic.
  6. Alimentele bogate în vitamina C – citrice, pătrunjel, ardei roșu, goji, kiwi, toate sunt activatoare a sistemului nervos, demonstrându-se că pot fi folosite cu mare succes și la tratarea formelor de ușoară depresie.
  7. Ciocolata neagră, datorită conținutului bogat în magneziu și crom ne va aduce rapid o îmbunătățire de stare. Atenție, să fie neagră, altfel zahărul în cantitate mare ne va face mai mult rău decât bine, iar combinația cu alte stimulente (cum este cafeaua) nu ne va îmbunătății starea pe termen mai lung.

Așa cum stresul poluării ne crește nevoia de vitamina C, la fel și stresul vieții ne crește cererea de triptofan, aminoacidul precursor serotoninei – hormonul fericirii. Patrick Holford

Atunci când neurotransmițătorii se găsesc în cantitate suficientă în organism, starea noastră generală, fizică-emoțională-psihică, este una bună. La cel mai mic dezechilibru sau la o epuizare a acestora, apare un apetit diferit, unele persoane ar mânca continuu, în mod deosebit dulciuri sau produse cu amidon, altele se înfometează și încearcă să facă față stărilor. Tulburările în alimentație pot fi date, în general, de un dezechilibru al serotoninei. Acest neurotransmițător este implicat în controlul cantității de hidrați de carbon, precum și în controlul stării de somn, în comportamentul obsesiv și impulsiv.

Vă simțiți epuizat/ă?

Cu siguranță, dietele de slăbit epuizează stocul de triptofan, mai ales în rândul femeilor, acestea ajungând de multe ori în situația disperată de a devora dulciuri, produse cu amidon, pe parcursul încercării anumitor restricții alimentare nechibzuite și nesusținute de o bază în cunoaștere. Odată aprovizionat corpul cu hrana ce-i produce serotonina, stresul și tensiunea scad pentru moment, înlăturând starea de depresie, însă, doar pentru puțin timp. Fluctuațiile fiind puternice, apare rapid starea de vinovăție și dispreț de sine, apoi nevoia de purificare. Și, iată cum poate porni bulimia…

Atenție la alimentație…

În cazul dietelor sărace în proteine, sau în cazul dietelor vegetarienilor necunoscători și nedocumentați despre acest regim de viață, riscul epuizărilor la nivel de neurotransmițători este foarte mare. În plus, pot fi afectate și glandele suprarenale, acestea influențând grupe mari de hormoni ai organismului. Anorexia nervoasă este de multe ori generată de un dezechilibru nutrițional dobândit în timp, prin obiceiuri alimentare greșite.

Care ar putea fi concluziile după cele citite?

Hrana naturală ce crește din pământ sub soare, iată ce ne poate aduce fericirea! Trece prin stomac fericirea? Da, dar să nu uităm ”că toate pleacă de la cap”! Fie ne gândim că aici este locul de unde pleacă comenzile tuturor umorilor noastre interne (că-i serotonină, dopamină sau adrenalină), fie că alegerea conștientă și în cunoaștere (nu ”pe apucate!”) a hranei ne poate aduce starea de bine și fericire.

Ce poate fi mai ales și împlinitor în planul acesta fizic-material, decât să stai alături de cineva drag sau de familie la masă, servind o mâncare cu drag aleasă sau pregătită cu dragoste? Povestind, alături de cei dragi, la un pahar de vin, cu recunoștință-n gând și fericirea-n ochi?

Dr. Lavinia Melania Bratu
Terapeut specialist nutriție, fitoterapie
Consilier de dezvoltare personală
www.lavi-enrose.com
lavi.ceuta@gmail.com

Fii la curent cu cele mai noi articole !

Signup now and receive an email once I publish new content.

Pentru ca nici noua nu ne place SPAM-ul, garantam confidentialitatea datelor tale

About Author

Altfel.

Leave A Reply

*