Dietă şi sport – echilibru între corp şi minte

0

Atunci când ieși din zona de confort, începi să te dezvolți și e important să faci lucrurile de care îți este frică și să nu te oprești din a le face- asta e cea mai sigură cale, descoperită vreodată, de a o învinge, afirma Dale Carnegie. Asta înseamnă evoluție.

Atunci când devii propriul lider în viața personală, când ajungi să descoperi beneficiile practicării sportului, să te simți tot mai bine în propria piele, să îți testezi constant propriile limite, te transformi într-un adevărat campion al propriei existențe.

Cu toţii cunoaştem teorii legate de sport, dietă şi slăbit. Practica devine grea. Ne este greu să găsim echilibrul dintre acestea, iar pe termen lung, noua viaţă pe care o alegem şi care ne face să ne simţim tot mai bine, văzând cum kilogramele se topesc prin mişcare şi porţii reduse de mâncare, ni se pare o corvoadă.

Nu uitaţi! Orice nou obicei pe care vrem să îl integrăm zi de zi are nevoie să fie repetat minim 40 de zile pentru că atât îi trebuie creierului nostru să înregistreze şi insereze noul comportament. Dieta nu trebuie să fie asociată cu o cură de slăbire, ci cu un stil de viață sănătos, un mijloc eficient de prevenire a principalelor boli cronice netransmisibile, cum sunt obezitatea, diabetul zaharat, bolile cardiovasculare sau hipertensiunea arterială.

Greutatea ridicată sau scăzută poate indica dezechilibrul alimentar cu o acumulare excesivă de energie față de nevoile reale sau o acumulare defectuoasă de energie. O dietă corectă trebuie să furnizeze o cantitate de energie comparabilă cu nevoile individuale și ar trebui să confere organismului macronutrienții și micronutrienții necesari funcționării corespunzătoare a acestuia. Macronutrienții (proteinele, carbohidrații și grăsimile) sunt substanțele care dau energie corpului uman, datorită cărora efectuăm activitățile de zi cu zi. Consumate în cantități rezonabile, ele oferă un meniu zilnic echilibrat.

Proteinele sunt cele mai importante substanțe care au rolul de a produce creșterea masei musculare. Acestea conțin aminoacizi, folosiți în refacerea și dezvoltarea musculaturii. Sunt de două feluri: complete (de origine animală): carne, ouă, lactate etc.; incomplete (de origine vegetală): mazăre, năut, fasole, linte, soia, cereale etc.

Carbohidrații reprezintă principale sursă de energie a organismului. Aceștia sunt metabolizați în glucoză și furnizează energie mușchilor și creierului. Sunt de două feluri: complecși: legume (ridichie, ceapă verde, ardei gras, pătrunjel, salată verde), fulgi de ovăz, semințe de in etc.; și simpli: zahăr, ciocolată, pâine, paste, cartofi, orez, popcorn, fulgi de porumb, clătite, gogoși, chips-uri etc.

Grăsimile sunt un element vital în crearea celulelor și țesuturilor, fiind importante în absorbția unor vitamine. Sunt de două feluri: saturate (devin solide la temperatura camerei, fiind considerați principalii vinovați de ridicarea valorii colesterolului): slănină, carne de vită/miel/porc, unt, smântână, brânza cu un conținut ridicat de grăsime, ulei de nucă de cocos, unt de cacao; și nesaturate (rămân în starea lor inițială): ulei de măsline, arahide, floarea soarelui, ulei de pește.

Micronutrienții sunt substanțe folosite în diferite procese chimice ce au loc în organism. Aceștia sunt vitaminele și mineralele care trebuie să fie prezente în organism în concentrații optime pentru ca fiecare celulă să fie hrănită corespunzător. De menționat faptul că fiecare om trebuie să dispună de un necesar propriu de micronutrienți în funcție de dietă, condiții și stil de viață adoptat, factori de risc personal care includ unele afecțiuni sau fumatul. Aportul corespunzător de micronutrienți asigură menținerea sănătății organismului uman.

Sunt momente în care trebuie să ALEGI între ceea ce este ușor și ceea ce este CORECT.

De reținut!

  • Fiecare perioadă de tranziție în viață (copilărie, maturitate, bătrânețe) are propriul specific și solicită adesea câteva ajustări în alimentație. Dacă ne aflăm într-una din aceste situații și dacă avem probleme de sănătate specifice (diabet, probleme cu pancreasul etc.) este recomandat să se consulte medicul nutriționist.
  • În situația în care corpul consumă mai multe calorii decât arde, acesta stochează un surplus de energie sub formă de grăsimi depozitate în țesuturile pielii.
  • Dacă dorim să pierdem în greutate, să ne gândim, înainte de a practica un sport, la adaptarea rației alimentare energetice la nevoile noastre.
  • Practicarea sportului este indispensabilă în pierderea în greutate, generând un consum în plus de aproximativ un litru de apă pe oră. Să avem grijă să combatem această pierdere masivă de apă din organism hidratându-ne în mod regulat.
  • Practicarea unei activități fizice accelerează tranzitul alimentelor în intestine. Astfel, timpul de expunere la substanțele cancerigene a colonului se reduce. Mai multe studii au arătat faptul că riscul de cancer la colon se reduce cu 60% la persoanele care practică o activitate fizică constantă, pe toată viața, comparativ cu cele sedentare.
  • O jumătate de oră de mers pe jos/zi este activitatea fizică recomandată pentru a favoriza tranzitul intestinal. Pe de altă parte, mersul stimulează mușchii dorsali și previne durerile de spate la cei care nu practică nicio activitate fizică și care se deplasează doar cu mașina. În plus, practicarea unei activități fizice diminuează nivelul de stres și previne anxietatea.
  • Alternăm antrenamentele cardio (de pildă, alergare, mers pe bicicletă etc.) cu cele de forță, pentru a arde grăsimile și a ne tonifia organismul.
  • Înainte de antrenament, nu consumăm carbohidrați, pentru ca organismul să ardă cât mai multe grăsimi.

În concluzie, nu contează cât de încet te mişti atâta timp cât o faci. În momentul în care vei conştientiza cât eşti de important în viaţa ta, va începe schimbarea adevărată. Fii tu însuţi, fă ce îţi place, ce simţi că ţi se potriveşte, acceptă-te cu bune şi rele, lucrează la o versiune mai bună a ta. Nu te compara cu alţii. Singurul cu care poţi să te compari eşti tu, cel de ieri.

Text: Daniela Geta Crînguş
Instructor aerobic fitness, antrenor personal

Fii la curent cu cele mai noi articole !

Signup now and receive an email once I publish new content.

Pentru ca nici noua nu ne place SPAM-ul, garantam confidentialitatea datelor tale

About Author

Altfel.

Leave A Reply


*