Dieta Paleo

0

Dieta Paleo nu este greu de înţeles. Principiul de bază este simplu: încearcă să mănânci aşa cum o făceau stră stră strămoşii noştri pe vremea când vila cea mai luxoasă era peştera cea mai încăpătoare. Dacă un om al peşterii nu mânca ceea ce ai vrea tu să mănânci în seara asta la cină, îmi pare rău să ţi-o spun, dar NU, nu poţi mânca nici tu. Asta înseamnă o alimentaţie bazată pe ce am fi putut vâna, pescui sau culege, dacă ipotetic am fi trăit în perioada respectivă. Îmi pare rău cerealelor, pastelor şi bomboanelor, dar voi nu sunteţi pe listă.

Ştiu la ce vă gândiţi … încă o “dietă” care promite marea cu sarea, tinereţe veşnică şi bătrâneţe fără de moarte. Privită prin ochii unui necunoscător, pare o mare abureală, o altă unealtă de marketing a te miri ce companie care încearcă să-şi vândă produsele; dar în realitate acest mod de viaţă este unul legitim. Dacă ne uităm în spate, acum mii de ani, înainte să apară musli ca mic dejun, sau deliciile (ne)sănătoase pe care tindem să le consumăm zi de zi, strămoşii noştrii au prosperat ca vânători-culegători. Cu toate că a trecut mult timp de atunci, adn-ul nostru nu a suferit schimbări majore.

Homo Sapiens atunci: Înalt, cu masă musculară bine dezvoltată, agil, atletic şi incredibil de îndemânatic.

Homo Sapiens acum: Supraponderal, fără condiţie fizică, stresat, şi în pericol de moarte de diverse boli ce pot fi prevenite.

Dar ce s-a întâmplat în drumul nostru de am ajuns aici? Unii adepţi ai stilului de viaţă paleo susţin că … agricultura s-a întâmplat. Acum câteva mii de ani, omul a descoperit agricultura şi încet încet ne-am transformat din vânători-culegători în fermieri.

Problema e că organismul nostru nu s-a adaptat pe deplin la consumul de cereale pe care le cultivăm. Imaginaţi-vă evoluţia noastră ca un liniar de 50 de centimetri. Primi 40 de centimetri reprezintă viaţa strămoşilor noştri, vânători-culegători, iar ultimii 10 cm reprezintă viaţa de cultivatori. Timp de acei 40 de cm organismul şi adn-ul nostru s-a format în jurul omului vânător şi culegător. Cumva e logică intoleranţa unora la lactate, gluten şi alte alimente introduse “recent”.

Aşa că, în loc să mâncăm carne, legume şi fructe de sezon, ne-am transformat într-o specie dependentă de cereale – pâine, paste, orez, porumb etc.

Pe scurt:

Mănâncă alimente integrale, bogate în nutrienţi, neprocesate. Prioritate are carnea ce provine de la animale hrănite cu iarbă sau scoase la păscut, fructele de mare şi legumele pământului. Profitaţi de fructele de sezon, nuci şi seminţe. Mai rar ouă, pe cât posibil de la găini crescute natural şi în libertate. Nu uitaţi de grăsimile sănătoase ca uleiul de cocos, de măsline, de avocado, de pește, de susan cât şi grăsimea ce provine de la animale hrănite cu iarbă.

Evită alimentele care pot cauza inflamaţie sistemică, care pot dăuna bunei funcţionări a intestinelor sau care pot îngreuna digestia. Fără alimente toxice care favorizează inflamațiile cum ar fi cerealele care conţin gluten (pâine, paste, produse de patiserie), zahărul sau mâncăruri modificate genetic ce le găseşti în supermarketul de cartier. De asemenea stai departe de leguminoasele gen fasole, linte, năut şamd.

 

Sursă foto: dollarphotoclub

About Author

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.