Dieta mediteraneană

0

Să ţi-o spun greceşte? Sau italieneşte?

Dieta Mediteraneană, după cum sugerează şi numele, încorporează obiceiurile tradiţionale, sănătoase, alimentare ale oamenilor şi popoarelor care trăiesc pe malul mării Mediteranei.

Această dietă, nu trebuie văzută strict ca un regim, care te ajută să slăbeşti, pe care îl ţi o perioadă după care poţi să revii la obiceiurile alimentare nesănătoase. Mai corect ar fi ca această dietă să fie transformată într-un stil de viaţă, care pe termen lung, pe lângă că te ajută să reduci kilogramele în plus, menţine şi inima sănătoasă şi previne bolile precum Alzhaimer-ul, Parkinson-ul şi diabetul.

Majoritatea oamenilor, când se gândesc la o dietă mediteraneană, se duc greşit cu gândul la felurile de mâncare mediteraniene cum ar fi souvlaki sau yiros, feluri de mâncare care au ca principal ingredient carnea, care nu sunt nici pe departe sănătoase. Ca orice popor, şi cele de pe malul Mediteranei consumă mâncare bogată în grăsimi şi mai puţin sănătoasă.

Dieta mediteraneană a devenit celebră încă din anul 1960 când s-au făcut mai multe studii de sănătate şi nutriţie inovatoare asupra acestui stil de viaţă. Ceea ce mulţi nu ştiu e că această dietă are la baza ei un stil alimentar al ţăranului de mai demult: “Această dietă, era stilul de viaţă al omului sărac. Pe vremea aceea, carnea se găsea greu şi nu era accesibilă tuturor. Se găsea din când în când pește, deoarece era mai la îndemână … dar în primul rând ei se hrăneau cu fructe şi legume, alimente care reprezentau sursa principală de proteine” ne spune profesorul Catherine Itsiopoulos (Universitatea Trobe din Melbourne), care s-a ocupat cu studierea acestui stil alimentar.

Pe lângă faimoasa piramidă a dietei mediteraniene, care subliniază importanța anumitor alimente, dacă vrei să adopţi un stil de viaţă bazat pe dieta mediteraneană, iată 10 importante obiceiuri alimentare de care trebuie să ţi cont atunci când îţi pregăteşti masa.

1. Foloseşte uleiul de măsline ca principală sursă de grăsime (în jur de 60 ml/zi).

2. Mănâncă legume la fiecare masă (100 gr frunze verzi, 100 gr roşii, 200 gr alte legume/zi).

3. De cel puţin două ori pe săptămână, include mâncare doar din legume (250 gr /porţie).

4. Include cel puţin două mese pe săptămână de pește (150-200gr/porţie) şi încearcă să alegi un pește mai bogat în grăsimi cum ar fi somonul atlantic sau australian, macrou, conserve de sardine sau somon.  Conservele de ton nu sunt la fel de bogate în Omega-3, dar tot reprezintă o alegere bună.

5. Mănâncă porţii mici de carne (vită, miel, porc, pui) şi mai rar (nu mai mult de maxim două ori pe săptămână).

6. Mănâncă fructe proaspete în fiecare zi şi fructe uscate, nuci şi alune ca desert.

7. Mănâncă iaurt în fiecare zi (aproximativ 200gr) şi brânză cu moderaţie (nu mai mult de 30-40 gr/zi).

8. Include în meniul tău pâinea integrală şi cerealele integrale (nu mai mult de 3-4 felii /zi).

9. Consumă vin cu moderaţie (un pahar nu mai mare de 100ml) întotdeauna în timpul mesei şi fără să vă îmbătaţi. Cel puţin două zile fără alcool pe săptămână.

10. Alte dulciuri sau băuturi dulci doar la ocazii speciale.

Persoanele care abordează un stil de viaţă alimentar mediteranean, mănâncă în medie mai puţine grăsimi saturate decât cei care nu urmează o astfel de dietă. Mai mult din jumătate din calorii într-o dietă mediteraneană provin din grăsimi monosaturate (în principal din uleiul de măsline). Grăsimile monosaturate nu ridică nivelul colesterolului din sânge aşa cum fac grăsimile saturate.

Întodeauna pe lângă o alimentaţie sănătoasă trebuie neapărat introduse câteva activităţi fizice, până la urmă, mediteranienii sunt cunoscuţi pentru pofta cu care profită de fiecare zi însorită pentru cel puţin jumătate de oră de exerciţii în aer liber (jogging, înot, tenis etc).

 

Sursă foto: dollarphotoclub

About Author

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.