Despre zahăr

0

În medie, un adult consumă în jur de 15-20 lingurițe de zahăr pe zi, ceea ce înseamnă că într-un an, poate ajunge să consume în jur de 25 kg de zahăr. Toți credem că e ușor să depistăm zahărul pe care îl consumăm zilnic (prăjituri, torturi, bomboane… majoritatea dulciurilor), dar ce nu știm este că zahărul se află și în alte alimente la care nu ne-am aștepta. De exemplu, știți că într-o lingură de ketchup este o linguriță de zahăr?

Este zahărul chiar atât de rău pentru organismul meu?
Dar dacă îl consum moderat?
Puțin zahăr sigur nu o să-mi facă nici un rău…
Combustibil pentru creier…

Cu toții am folosit aceste fraze în încercarea de a ne justifica consumul de zahăr. Întrebarea este: ar trebui să consumăm zahăr? Și dacă da, în ce cantități?

Zahărul este prezent în multe alte forme decât acea pudra albă pe care toți o recunoaștem și o cumpărăm de la magazin. Zahărul, în toate formele lui (fructoză și siropul din porumb, miere, sirop de arțar și nu numai) afectează corpul într-un mod agresiv mai ales acum când consumăm mai mult ca niciodată.

Am auzit adesea argumentul că zahărul este bun dacă este consumat cu moderație și că este foarte periculos să elimini o categorie de mâncare (piramida categoriilor de mâncare). Bineînțeles, eliminând o categorie întreagă de macronutrienți (carbohidrați, proteine, grăsimi) ar fi problematică, dar zahărul nu este o categorie de mâncare. Deși zahărul în anumite forme este în mod natural prezent în anumite alimente, el:

  • nu conține nutrienți
  • nu conține proteine
  • nu conține grăsimi sănătoase
  • nu conține enzime

Doar calorii goale, care sunt digerate destul de rapid și care absorb foarte multe minerale din organism în timpul digerării.

Când este ingerat, zahărul crează o cascadă hormonală ceea ce determină organismul să reacționeze într-un mod pozitiv încurajând consumul (practic organismul ajunge să îți ceară zahăr, chiar dacă nu are nevoie de el) … câți dintre noi nu ne trezim cu senzația de “aș mânca ceva dulce!!!”

În viața de zi cu zi, zahărul în exces nu este o idee foarte bună mai ales dacă vrem să trăim sănătos. De fapt, la scală mondială, consumăm în jur de 500 calorii în plus pe zi doar din zahăr. Exact cantitatea extra de calorii pe care trebuie să o consumi dacă vrei să te îngrași un kilogram pe săptămâna. Majoritatea știm că zahărul nu este benefic pentru organismul nostru, dar din anumite motive ajungem să credem că zahărul în exces este mai puțin dăunător decât să consumi prea multe grăsimi saturate și grăsimi trans/hidrogenate sau sodiu. Poate din cauză că zahărul nu are sodiu și grăsimi îl considerăm …œ”răul cel mai puțin rău”. Dacă ai știi cu adevărat ce cauzează zahărul în corpul tău, poate l-ai pune în capul listei cu alimentele de ocolit.

Mai jos am pregătit o listă cu unele lucruri care ar putea să te surprindă despre zahăr

Zahărul este dăunător inimii tale

Cu toate că se știe în lumea întreagă că zahărul în exces cauzează probleme serioase de inimă, un studiu făcut în 2013 dezvăluie dovezi puternice cum că zahărul afectează direct mecanismul de pompare al inimii și poate crește astfel riscul de stop cardiac. Mai exact, o moleculă din zahăr numită glucoză metabolit glucoză-6 fosfat care este direct responsabilă pentru modificările care apar în proteinele musculare ale inimii, ducând astfel la insuficiență cardiacă, care netratată, duce la stop cardiac.

Zahărul favorizează grăsimea din jurul abdomenului

Rata obezității în rândul adolescenților s-a triplat și în rândul copiilor s-a dublat în ultimii 30 de ani. Mulți dintre noi suntem conștienți de cât de “mare” arată viitorul nostru, dar facem ceva să prevenim asta? Un factor comun întâlnit la copii și adolescenții obezi este grăsimea din jurul taliei. De ce? Una din cauze este excesul de băuturi carbogazoase consumate în exces în rândul tinerilor. O doză de 330 ml de suc conține în jur de 39 de grame de zahăr… o cantitate imensă dacă ne gândim că un pliculeț de zahăr are 5 grame. Dacă o luăm matematic, înseamnă că o doză de suc conține în jur de 8 pliculețe de zahăr.

Zahărul… criminalul tăcut

Între zahăr și sare (care favorizează hipertensiunea) avem o competiție. Un studiu făcut în 2008 demonstrează că fructoza (care se găsește în toate alimentele dulci și este o altă formă de zahăr) și în special consumul ei în exces duce la rezistența la leptina. Leptina este un hormon care îți spune când ai mâncat destul. Problema e că adesea ignorăm semnalele care ni le transmite creierul. Pentru unele persoane, leptina pur și simplu nu funcționează; în consecință acea persoană nu va primi nici un semnal de la creier când a mâncat destul. Acest lucru poate duce la consumarea excesivă de alimente și în consecință obezitate. De ce criminal tăcut? Pentru că se întâmplă fără simptome sau semnale de alarmă. Dacă ai luat în greutate în ultimul an și nu prea poți să-ți dai seama de ce, poate ar trebui să arunci o privire la cantitatea de fructoză pe care o consumi.

Zahărul poate fi legat de producerea cancerului și poate favoriza supraviețuirea cancerului

În lumea nutriției e greu să vorbești despre zahăr și să nu te gândești la insulină. Asta pentru că insulina este un mic supraveghetor/apărător al celulelor împotriva zahărului, iar atunci când consumăm prea mult zahăr și nivelul nostru de insulină nu face față, organismul ajunge să se revolte. O conexiune care a fost foarte bine documentată și cercetată în literatura de specialitate este legătura dintre rezistența la insulină și cancer. Un studiu făcut în 2013 a dezvăluit că zahărul din intestine declanșează producerea unui hormon numit GIP (controlat de o proteină numită β-catenina care este direct dependentă de nivelul de zahăr) care la rândul său crește insulina eliberată de pancreas. Cercetătorii au descoperit că β-catenina poate afecta susceptibilitatea celulelor în formarea cancerului.

Dependența de zahăr poate fi genetică

Dacă ai spus vreodată “sunt dependent de zahăr” ai putea să ai dreptate. Un studiu recent făcut pe 579 de indivizi arată că acele persoane care au modificări genetice la nivelul hormonului ghrelin consumă mai mult zahăr (sau băuturi alcoolice) decât cei care nu au variații genetice. Ghrelin este hormonul care îi spune creierului tău că îți este foame.

Zahărul și alcoolul au același nivel de toxicitate care afectează ficatul

Un studiu făcut în 2009 scoate la iveală faptul că fructoza și glucoza în exces pot avea același efect asupra ficatului ca și ethanolul (găsit în băuturile alcoolice). Astfel, zahărul poate crește riscul condițiilor cronice de care este de obicei responsabil alcoolul. Când mâncăm fructoză, aceasta se depunde pe ficat. Dacă celulele hepatice de glicocen din ficat sunt scăzute, ceea ce se întâmplă de obicei după efort fizic, fructoza va fi folosită pentru a reface nivelul celulelor. Dacă ficatul este suprasaturat de glicocen, acesta va transforma fructoza în grăsime. O parte din ea va fi expulzată din sistem dar o parte va rămâne în ficat ducând astfel la boli cauzate de un ficat gras.

Zahărul se ascunde în multe alimente pe care noi le credem fără zahăr

Mulți oameni încearcă să se ferească de dulciuri și alimentele care conțin în mod evident zahăr, dar asta nu e de ajuns pentru că unele din alimentele preferate precum, ketchupul, dresing-ul pt salate, murăturile, biscuiții sărați și chiar și pâinea conțin zahăr.

Excesul de zahăr (mai ales cel din băuturile carbogazoase) îți scurtează viața

Un studiu din 2013, arată că în lumea întreagă, în jur de 180,000 de morți sunt cauzate de băuturile carbogazoase (mai exact de zahărul care se află în acestea) care cauzează diabet, cancer și boli ale inimii.

Zahărul ne transformă într-o generație de obezi

Cu toate că știți că prea multe calorii de orice natură vor fi transformate în grăsime dacă nu sunt arse, ceea ce poate nu știți este că lipsa valorii nutritive a zahărului face posibilă ingerarea a tone de alimente procesate pline de zahăr fără să experimentăm nici un avertisment fizic. În timp ce alimentele bogate în fibre, grăsimi și proteine ne oferă acea senzație de plin, zahărul îți dă caloriile dar fără nici o senzație de saturație. De asta poți să mănânci pungi întregi de dulciuri și totuși să simți senzația de foame.

sursă foto: dollarphotoclub.com

About Author

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.