De Revelion vreau să pot purta o rochie mulată pe corp

0

Săptămâna trecută am avut o clientă tare drăguță la cabinet. A venit plină de energie și mi-a spus hotărâtă:

” – Sunt o gurmandă, îmi place să mănânc în această perioadă din an, la nebunie! Plec de Crăciun la părinți, tăiem porcul, îmi revăd prietenii din copilărie, beau vin fiert și mănânc cozonac. Da, știu că sună ciudat, dar ador acest spirit al Crăciunului, alături de cei dragi. Amintirea copilărie o țin vie în minte, respectând tradițiile vechi, populare ale satului în care am crescut. Nu vreau să-mi iau nimic din aceste obiceiuri, din contră, vreau să mă bucur maxim și anul acesta de ele. De fiecare dată, asumat, mă întorceam în Timișoara cu cel puțin 3 kg în plus. Și, le dădeam jos încet, în luna ianuarie, revenind la stilul meu echilibrat de viață. Însă, anul acesta de Revelion voi pleca cu iubitul meu într-o stațiune elegantă, iar rochia pe care o voi purta este extreeeeem de strâmtă. Mă simt ca o divă, mă simt fermecătoare în ea! Știi, eu și iubitul meu suntem împreună doar de trei luni, încă simt nevoia să-l cuceresc în fiecare moment și așa-mi doresc să rămân mereu, cu această stare. Cred că el mă inspiră și mă simt minunat în preajma lui, îl ador… Știi despre ce vorbesc…”

Am ascultat-o cu empatie, cu zâmbetul pe buze și am întrebat-o:

” – Și cum pot eu să-ți fiu de folos în viitorul absolut fermecător care te-așteaptă?”

” – Am nevoie să mă înveți cum să mănânc toate bunătățile de Crăciun. Gândește-te că rochia de Revelion nu-mi permite nici măcar 500gr în plus! Am nevoie de ajutorul tău, cum să mănânc de toate, fără să mă îngraș?!?”

Adevărul este că, o astfel de provocare poate fi susținută cu bine atunci când suntem hotărâți să reușim. ”E clar că nu poți să mănânci la fel ca anii trecuți. Ceva trebuie schimbat, dacă te-ai confruntat mereu cu aceste situații de care vrei să scapi”, i-am spus.

Și, înainte de toate, să ne lămurim un pic ce se întâmplă cu noi toți, de sărbători…

De ce mâncăm prea mult?

Înainte să te învăț ce să faci, aș vrea să știi că noi toți suntem la fel. Iată ce spun cercetările ce vizează consumul de hrană, în perioada de sărbători. ”Cantitatea de mâncare pe care o consumăm, de obicei, în această perioadă crește exponențial.” Susan Aldridge încercă să ne lămurească de ce tindem să exagerăm și când nu celebrăm nimic. O persoană obișnuită consumă, în medie, 6.000 – 7.000 de calorii numai în ziua de Crăciun. De unde provine tot acest exces? Este simplu: din carnea de porc în toate formele sale, băuturile alcoolice, sarmalele, cozonacul, vinul fiert și prăjiturile. Să nu uităm și de petrecerea de Crăciun de la birou sau de întâlnirile festive cu prietenii. O serie destul de lungă de zile consecutive cu un consum neîntrerupt de mult prea multe calorii goale, reprezentate de dulciuri, patiserie și băuturi de toate felurile. Mediile de 15.000 de calorii de mâncare, 18.000 de calorii de alcool și alte 3.000 de calorii de gustări per persoană sunt consumate în timpul perioadei festive, ceea ce reprezintă mult mai mult decât cantitatea recomandată.” Acesta este rezultatul unui studiu realizat pe 1.000 de adulți în 2012, de o companie specializată pe pierderea greutății.

Întrebarea este: de ce oare facem astfel de excese, atunci când vine vorba de mâncare, fie că se întâmplă de Crăciun sau în alte ocazii, ori de câte ori avem multe feluri de mâncare copleșitor de gustoase în preajmă? Unele răspunsuri pot fi găsite într-un munte de cercetări din domeniile neuroștiinței, fiziologiei și psihologiei, iar ultimele dovezi ne apropie de înțelegerea acestei probleme. Teoriile despre mâncatul în exces abundă. Poate exagerăm pentru că mâncarea activează centrii plăcerii din creier, iar gusturile diverse descarcă endorfinele în corp, care primează ca și interes și stare de bine în fața procesului de digestie extrem de îngreunat. ”Unii ar putea îngurgita prea mult pentru a umple un gol psihologic determinat de un abuz în copilărie sau pentru a se elibera de stres…”, spun studii realizate în domeniul neuroștiinței.

Ce înseamnă prea mult?

De fapt, cantitatea de mâncare consumată de noi fluctuează foarte mult de la zi la zi”, spune Jeffrey Brunstrom, profesor de psihologie experimentală la Universitatea Bristol, ale cărui cercetări se concentrează asupra rolului cogniției în mâncat. „Poate că cea mai bună metodă prin care poți descrie excesul de mâncare este atunci când simți că ai îngurgitat mai mult decât crezi că ar fi trebuit sau ai fi vrut să experimentezi efectul soporific/hipnotic, care provine din mâncatul cantităților mari specifice Crăciunului.”

Există și diferențele culturale, care vin și anulează cercetările ce au concluzionat cele prezentate anterior. Psihologul în probleme alimentare de la Universitatea Cornell, dr. Brian Wansink, menționează că, ”un american va tinde să mănânce până va fi plin, în timp ce, cei din alte culturi se pot opri atunci când nu se mai simt înfometați. Cei din Okinawa, Japonia, de exemplu, chiar au o expresie pentru momentul când ar trebui să te oprești, atunci când ești 80% plin.” Greu de imaginat acest lucru, nu doar la americani, dar și la noi, cu masa plină de bucate alese, în seara de Crăciun…

Multe feluri de mâncare delicioase pe masă, o tentație la care nu prea rezistăm! Studiile au arătat că o varietate mare de feluri de mâncare la o masă înseamnă că vei consuma mai mult. Brunstrom a realizat experimente pentru a arăta cum acest aspect crește cantitatea de mâncare consumată. “Atunci când exista varietate – când dulcele urma săratului – voluntarii au clasificat mâncărurile ca fiind mai plăcute și au spus că și-ar pune o porție mai mare.”

Profesorul de psihologie John de Castro, de la Universitatea Georgia, a demonstrat că, “tinzi să mănânci cu 35% mai mult dacă mănânci cu altcineva, față de atunci când o faci singur.” Dacă mănânci cu un grup format din mai multe persoane, vei consuma aproape de două ori mai mult, pentru că statul de vorbă ne distrage de la mâncare și nu mai monitorizăm ce băgăm în gură. Și dacă ne hrănim în viteză, de asemenea, vom avea un consum excesiv. Multe studii au arătat că este nevoie de 20 de minute pentru ca semnalele de sațietate să fie interpretate de creier, destul pentru a mai lua o nouă porție de mâncare.

Cantitatea de mâncare îngurgitată este influențată de factori, cum sunt: mărimea porției dată de dimensiunea farfuriei, varietatea mâncării disponibile și contextul consumului. Acest lucru este ilustrat foarte bine de unul din experimentele lui Wansink care arată că “oamenii vor mânca, chiar dacă nu le este foame și mâncarea nu este gustoasă.” Echipa sa a invitat voluntari la film, oferindu-le popcorn gratis în schimbul completării unui chestionar. Popcornul avea cinci zile vechime și era stătut. Majoritatea voluntarilor tocmai mâncaseră de prânz, deci nu erau înfometați. Cu toate acestea, ei au mâncat popcornul stătut. Unii au primit porții medii, în timp ce alții porții mari. Cei care au primit porții mari au mâncat mai mult (cu 173 de calorii mai mult), cu toate că aceștia au negat vehement că ar fi fost influențați de mărimea recipientului atunci când au fost chestionați, după film. Wansink a mai realizat multe alte studii cu popcorn și descoperirile au fost aceleași – oamenii mănâncă mai mult atunci când au un recipient mai mare.

Bine, și atunci ce este de făcut?

Există multe trucuri prin care poți contracara conspirația dintre creier și mediu care pare să promoveze mâncatul în exces. De exemplu, la fiecare masă, indiferent dacă ești acasă sau în vizită, alege un singur tip de mâncare și pune-ți în farfurie doar 30% suprafața acoperită. Ori de câte ori te servești fă-o delicat… Și, în final, trebuie să fii conștient atunci când mănânci – ignoră distragerile, concentrează-te și mănâncă încet!

Tendința generală de a „curăța farfuria” și de a mânca oricând apare ocazia pare să insinueze o lăcomie înnăscută a naturii umane. Poate este o referință la trecutul nostru de vânători-culegători, când oamenii nu știau când vor avea următoarea masă. În acele zile, comportamentul avea o valoare de supraviețuire clară. Însă, în secolul 21 probabil că opusul este valabil.” Susan Aldridge este scriitoare de știință, cercetător în domeniul medical.

Iată ce ai de făcut, ca să poți păstra forma frumoasă a corpului și pentru petrecerea de Revelion:

  1. În fiecare dimineață bea 600 ml de apă caldă, în care storci o lămâie. Se activează metabolismul cum se cuvine, că are multa treabă în perioada care vine! Și, practică acest obicei nu doar la trezire. Și la 2 ore după prânz și înainte cu 30 de minute de cină, stoarce lămâie și bea o cantitate generoasă de apă. Iar, de o încălzești, cu atât mai bine.
  2. În câte case intri, nu la toate te și așezi la masă! Nu ești obligată să mănânci la fiecare prieten pe care-l vizitezi. Poți cere un ceai cald din plante, poate fi suficient, de multe ori!
  3. Renunță complet la pâine în această perioadă. Având foarte multă mâncare la masă, încearcă să faci această concesie, oricât de greu pare la început. În loc de pâine, multe murături!
  4. Înainte de fiecare masă, cu 20-30 minute, bei un pahar mare de apă, pentru o bună hidratare și un start bun la masă.
  5. Între mese să-ți storci grapefruit și să te delectezi cu fructul despre care se spune că topește grăsimile. Zilnic, fresh din grapefruit, pregătești pentru tine și cei dragi!
  6. Încearcă să nu combini proteinele cu carbohidrații, adică carnea cu cartofi, orez. Când mănânci carne să o combini doar cu legume și frunze verzi. Iar când vrei sarmale, să fie cu măsură, fără nimic altceva.
  7. Nu mănânci prăjituri sau cozonac după mâncare! Întotdeauna desertul este o masă separată, îți recomand să te bucuri de tot ce este dulce a doua zi de Crăciun, dimineața. Cu un ceai cald și o cafea, transformă micul dejun în ceva ce nu vei uita curând. Și, pune punct dulciurilor pe mai târziu!
  8. Ceaiul digestiv din plante să fie prezent după fiecare masă. Este bine să consumi ceva cald, ajută la digestie, ajută bila în secreția ei, iar metabolismul este stimulat.
  9. Poți să bei 1-2 pahare de vin roșu la masă, atunci când servești ceva potrivit. Încearcă să fii cumpătată cu alcoolul, crește apetitul și vei mânca mult mai mult decât în mod obișnuit.
  10. Bucuria și relaxarea, voia buna să fie prioritatea ta în aceste zile! Iar aceste stări le poți avea dacă ești atentă și la cât de mult mănânci.

Să te bucuri de zilele ce vin, sunt pline de magie! Să nu lași pofte nesăbuite să dezechilibreze starea lăuntrică; să nu lași vreo nemulțumire să-ți ia din bucuria Crăciunului. Dacă primează aceste gânduri, te vei simți bine și vei știi exact cum să alegi cumpătat!

Magia Crăciunului vine cu daruri – de dat și primit -, vine cu multă empatie și bucurie alături de cei dragi! Iar mâncarea este un accesoriu la starea de fericire!

Crăciun fericit iar Anul Nou care vine să-ți aducă ție, mie, tuturor, echilibru și stare de bine!

Dr. Lavinia Bratu
Biolog, psiholog, formator
Consilier nutriție și stil de viață sănătos
www.laviniabratu.ro

lavinia.melania.bratu@gmail.com

About Author

Altfel.

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.