De ce să nu folosești folia de aluminiu la gătit

0

Dacă vrei să-ţi găteşti un pește sau să rumeneşti nişte legume sau chiar ai în plan o friptură suculentă pentru cină, şansele sunt destul de mari ca toate aceste preparate să le înfăşori în folie de aluminiu înainte de a le băga la cuptor. Ceea ce poate încă nu ştii este că o bună bucată din aluminiu se va infiltra în mâncarea ta – şi asta e cu siguranţă dăunător pentru sănătate.

În această direcţie s-au făcut mai multe cercetări iar rezultatele nu sunt tocmai mulţumitoare, mai ales dacă eşti un mare amator al foliei de aluminiu.

Sunt convinsă că ştiai deja că aluminiul nu se găseşte pur şi simplu în stare naturală sub formă de folia aceea pe care o folosim la gătit. De asemenea, aluminiul se găseşte în foarte multe tigăi şi cratiţe din majoritatea bucătăriilor şi chiar în anumite ustensile de bucătărie cum ar fi tacâmurile. Înainte de aluminiu, acest rol al elementului cheie din bucătărie era ocupat de cupru, dar în timp a fost înlocuit de aluminiu pentru că e mult mai ieftin de folosit în producţiile de masă şi e şi mai uşor de curăţat.

Dar, în timp ce folosirea oalelor şi tigăilor care conţin aluminiu pentru prepararea mâncării nu este un lucru rău sau dăunător organismului, folosirea foliei de aluminiu atunci când punem ceva la cuptor este destul de problematică… mai ales dacă vorbim de mâncare condimentată şi gătită la temperaturi mari.

Aluminiul şi sănătatea

Corpul uman poate elimina cantităţi mici de aluminiu chiar eficient. Asta înseamnă că o expunere minimă la aluminiu nu este o problemă. Organizaţia Mondială a Sănătăţii a stabilit un procentaj de siguranţă al ingerării de aluminiu, mai exact 40mg/kg/zi. Asta înseamnă că o persoană care cântăreşte 60 de kilograme poate ingera, fără să aibe alte probleme de sănătate, 2400mg.

Majoritatea oamenilor, însă, sunt expuşi şi ingerează cu mult mai mult decât limita acceptată. Ştiai că aluminiul este prezent în porumb, caşcaval, sare, verdeţuri, condimente şi chiar ceai? Pe lângă asta, mai este folosit şi la uneltele din bucătăria modernă, cum am spus şi mai sus. Se găseşte, de asemenea, în cantităţi destul de mari şi în produse farmacologice cum ar fi antiacidele şi antiperspirantele. Sulfatul de aluminiu, care este un derivat al aluminiului, este folosit ca şi coagulant în procesul de purificare al apei potabile.

Oamenii de ştiinţă încă explorează cât de mult afectează supra expunerea la aluminiu sănătatea oamenilor. De exemplu, o concentraţie foarte mare de aluminiu a fost găsită în ţesutul creierului pacienţilor cu Alzhheimer. De asemenea, ei au mai examinat şi comunităţile de bătrâni cu Alzheimer şi au ajuns la concluzia că este o boală modernă care se manifestă şi din cauza condiţiilor de viaţă a acestora, condiţii asociate cu era industrialismului. Aceste condiţii înseamnă, pe scurt, expunerea la un nivel ridicat de aluminiu în viaţa de zi cu zi.

Aluminiul duce şi la alte probleme. Studiile arată că o ingerare mare de aluminiu poate fi dăunătoarea pacienţilor care suferă de afecţiuni ale oaselor sau insuficiență renală. De asemenea, reduce şi ritmul de creştere a celulelor din creier.

Evită folia de aluminiu atunci când găteşti

Având în vedere toate aceste riscuri, este vital să reuşeşti să elimini pe cât mai mult posibil expunerea la ingerarea de aluminiu. Oalele şi alte vase de gătit sunt în marea majoritatea a cazurilor oxidate, ceea ce înseamnă că se aplică un strat protector peste aluminiul propriu-zis care nu dă voie acestuia să ajungă în mâncare. Problema aici este că atunci când o speli, mai ales dacă o faci cu burete din sârmă, acel strat protector poate dispărea în timp şi astfel aluminiul să ajungă în mâncare de fiecare dată când foloseşti vasul. Dar această problemă are o rezolvare destul de uşoară. Tot ce trebuie să faci este ca atunci când îţi cumperi vase noi de aluminiu, să fierbi de câteva ori apă în ele până când baza (interiorul vasului) devine mată. Acest lucru creează o oxidare naturală care previne scurgerea aluminiului în mâncare. Cu siguranţă arată mai bine când sunt proaspăt spălate cu burete din sârmă şi sunt lucioase, dar o bază mată este mult mai bună pentru mâncarea şi sănătatea ta.

Dar gătirea în folie de aluminiu este o cu totul altă poveste. Această folie este de unică folosinţă şi nu ai cum să creezi acel strat protector dacă o arunci după prima utilizare. Cercetările arată că migrarea aluminiului şi cantitatea care ajunge în mâncare în timpul gătirii acesteia este cu mult peste limita acceptată de Organizaţia Mondială de Sănătate.

Este mult mai probabil ca aluminiul să se infiltreze în mâncare, şi într-o cantitate mai mare, dacă recipientul care conţine aluminiu este folosit la mâncăruri acide sau lichide, cum ar fi sucul de lămâie sau sucul de roşii, decât dacă este folosit, să zicem, pentru depozitarea de alcool sau sare. Nivelul de infiltrare al aluminiului creşte considerabil dacă mai adăugăm şi condimente peste mâncarea care urmează să fie gătită în folie de aluminiu. Orice este acid stârneşte un proces agresiv de dizolvare al straturilor de aluminiu şi astfel cantităţi enorme pot ajunge în mâncare.

În continuare, cercetăriile spun răspicat şi de repetate ori că folia de aluminiu trebuie evitată atunci când vrem să gătim. În schimb, recomandate sunt vasele din sticlă sau porţelan. Nu este nicio problemă dacă vrem să înfăşurăm, pentru o mai bună păstrare, mâncarea rece, deja gătită, în folie de aluminiu.

sursă: iflscience.com

Fii la curent cu cele mai noi articole !

Signup now and receive an email once I publish new content.

Pentru ca nici noua nu ne place SPAM-ul, garantam confidentialitatea datelor tale

About Author

Leave A Reply


*