Cum să controlăm colesterolul

0

Este o realitate supărătoare faptul că obezitatea, sau pur şi simplu “kilogramele în plus”, au devenit o problemă care ia proporții din ce în ce mai mari. În S.U.A., de pildă, în acest moment există un procent de 60% din populaţie de persoane obeze. Modul de viaţă tot mai agitat, “fast-food”-urile, stresul şi lipsa mişcării, a exerciţiului fizic, sunt doar câțiva din factorii care ne fac să luăm în greutate. Şi de aici vin apoi boala cardiacă, arterele murdărite de grăsimea în exces pe care o ingerăm cu atâta poftă!… şi tot cortegiul de boli care vor face din noi un individ tot mai incapabil şi, ulterior, tot mai dependent de medicamente.

Doresc să vă ofer aici câteva sfaturi practice, despre cum poate fi rezolvată această problemă a “civilizaţiei” moderne; ele sunt dedicate tuturor acelora care au nevoie de ele – cei care doresc să fie mai sănătoşi sau cei ce doresc să înveţe câteva noţiuni care poate le vor fi utile mai târziu.

Ce este colesterolul?

Fiecare celulă animală, umană sau nu, conţine colesterol. Acesta este important în unele funcţii celulare, iar ficatul produce tot colesterolul de care corpul are nevoie. Propriu zis, nu am avea nevoie să consumăm nici un fel de colesterol.

Colesterolul şi grăsimile se deplasează prin sânge în mici pachete numite lipoproteine.

Lipoproteinele cu densitate scăzută (LDL – Low Density Lipoproteins) transportă colesterolul la organe prin artere. LDL îşi depozitează sarcina prin peretele arterelor. Acest proces încurajează creşterea de depozite denumite plăci de aterom pe peretele arterial, care îngustează artera şi blochează fluxul de sânge. Aceasta este ateroscleroza. Dacă este blocată curgerea sângelui în vasele de sânge care hrănesc inima, apare un atac de cord. Dacă e oprită curgerea sângelui către creier, are loc un accident vascular cerebral. De vreme ce LDL favorizează ateroscleroza, ele sunt cunoscute ca şi colesterol rău. Cu cât avem un nivel mai crescut de LDL, cu atât avem un risc mai mare de probleme cardiace.

Colesterolul bun, ce se găseşte în lipoproteinele cu densitate mare (HDL – High Density Lipoproteins), merge înapoi la ficat, unde este eliminat din circulaţie. Persoanele care fac exerciţiu fizic, nu fumează, şi îşi păstrează greutatea ideală tind să aibă nivele mai mari de HDL.

Cum majoritatea colesterolului din sânge este sub formă de LDL, un nivel crescut de colesterol înseamnă nivele mari de LDL. Nivelul de colesterol e afectat de numeroşi factori. Însă chiar şi persoanele care au o tendinţă ereditară către boală cardiacă pot face ceva pentru a-şi ameliora colesterolul sanguin – ceea ce e foarte important; se spune că o reducere de 1% în colesterolul sanguin înseamnă o reducere de 2% în riscul de atac de cord. Pentru o valoare de peste 150 a colesterolului riscul de boală cardiacă creşte.

Vă ofer aici câteva linii călăuzitoare care, dacă le veţi urma, vă vor scade nivelul de colesterol, oferindu-vă protecţie împotriva atâtor neplăceri şi suferinţe, redându-vă un tonus psihic bun şi o viaţă sănătoasă şi armonioasă.

  • Scădeţi consumul de grăsimi, în special grăsimi nesaturate

Grăsimile saturate cresc nivelul colesterolului, însă ele sunt uşor de evitat. Pentru a le recunoaşte: sunt solide la temperatura camerei. Se găsesc mai ales în produse animale, dar şi în unele uleiuri vegetale (uleiul de cocos, de palmier, ciocolata, şi grăsimile hidrogenate – margarina).

  • Scădeţi aportul de colesterol

Colesterolul din alimente creşte nivelele de LDL. Acesta e găsit doar în produsele animale. Carnea, peştele şi ouăle conţin colesterol, în timp ce produsele vegetale nu conţin, chiar şi carnea fără grăsime conţine la fel de mult colesterol; şi mulţi oameni vor fi surprinşi să afle că în carnea de pasăre se găseşte la fel de mult colesterol ca şi în cea de vită. Majoritatea scoicilor conţin de asemenea colesterol. Nu există “colesterol bun” în alimentele de origine animală. De aceea, ele trebuie contrabalansate cu alimente vegetale; iar pentru cei care adoptă o alimentaţie vegetariană (şi în Occident un procent suficient de mare din populaţie a înţeles beneficiile enorme ale unei asemenea alimentaţii – chiar printre starurile celebre din lumea filmului şi a muzicii), riscurile vor fi aproape inexistente din acest punct de vedere.

  • Fibrele vegetale: Avantajele suplimentare ale unei diete vegetariene

Fibrele solubile ajută la încetinirea absorbţiei unor componenţi din alimente, cum ar fi şi colesterolul. Pe lângă că menţin sănătatea tubului digestiv, alimentele de origine vegetală reduc şi cantitatea de colesterol produs de către ficat. Ele scad enorm de mult riscul bolilor cardiace, şi pentru cei care au trecut pe o dietă vegetariană s-a constatat că în doar şase săptămâni nivelul de colesterol a scăzut cu 29 de procente.

  • Menţineţi-vă greutatea ideală

Kilogramele în exces pot să crească riscul apariţiei bolilor cardiace. Oamenii care “depun” masă de ţesut adipos în jurul mijlocului (“în formă de măr”) au un risc mai mare decât cei care depun în jurul şoldurilor şi feselor (“formă de pară”). Aşadar, este benefic ca surplusul de greutate să fie eliminate printr-o dietă cu conţinut scăzut de grăsimi şi prin exerciţiu aerobic (cu consum de oxigen).

  • Reduceţi stresul

Stresul mental poate cauza o eliberare crescută de adrenalină, care poate creşte nivelele de colesterol. Tehnicile de relaxare cum sunt stretching-ul, exerciţiile de respiraţie, sau meditaţia, ajută la scăderea colesterolului sanguin.

  • Faceţi mişcare

Exerciţiul aerobic creşte nivelurile de HDL, şi scade LDL-ul. Exerciţiul fizic mai are de asemenea alte beneficii pentru inimă: fortifică muşchiul cardiac, elimină greutatea în exces, şi scade tensiunea arterială. Nu trebuie să exersaţi excesiv sau să vă suprasolicitaţi. Chiar şi o plimbare de o jumătate de oră pe zi este mai bună decât nimic.

Exista și preparate fitoterapice (medicamente pe bază de plante) sau gemoterapice (gemoderivate = extracte din plante în stare embrionară) care au efect de scădere a colesterolului, precum și terapii precum Acupunctura care (pe lângă alte efecte benefice) reduc stresul și îmbunătățesc circulația sângelui – însă cel mai bine e să consultați un medic cu deschidere spre metodele naturale de vindecare și refacere a sănătății.

About Author

Adrian Petre

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.