Ceaiul – mai mult decât o simplă băutură

0

„Fiecare nouă ceașcă de ceai are propria individualitate, e rezultatul unei armonii irepetabile între apă și foc, întruchipează o tradiție unică, are o poveste de spus, care e numai și numai a ei și e menită să conțină frumusețea pură.” Okakura Kakuzo, Cartea ceaiului

Este sezonul băuturilor calde și ce poate fi mai bun decât un ceai pentru a te relaxa? A doua cea mai consumată băutură din lume după cafea, ceaiul este utilizat atât pentru savoarea sa, cât și pentru beneficiile asupra sănătății. Descoperit de mai bine de 2000 de ani de către chinezi, ceaiul a devenit extrem de popular și în Occident. Îl putem găsi într-o multitudine de varietăți și arome. Un proverb japonez spune că: „Dacă un om nu consumă ceai, el este incapabil să înțeleagă adevărul și frumusețea. Ceaiul înseamnă înțelepciune lichidă.” Așa că, de ce să nu profităm din plin de beneficiile sale?

Beneficiile ceaiului asupra sănătății

Ceaiul acționează de la prima înghițitură. El conține o serie de substanțe benefice organismului: polifenoli (antioxidanți), aminoacizi, teină și vitamine (C,E,K). Este bine de știut că beneficiile ceaiului se diminuează dacă se îndulcește cu zahăr. În schimb, poți folosi miere sau îndulcitori naturali ca și xylitol, eritritol, stevie, sirop de agave și altele. Deși ceaiul negru merge de minune cu un strop de lapte, proteinele celui din urmă împiedică absorbția totală de antioxidanți din ceai.

Ceaiul poate fi folosit pentru a te relaxa sau energiza, pentru a preveni anumite afecțiuni sau pentru a trata unele deja existente. Pentru a înțelege mai bine efectele asupra organismului, am făcut o clasificare a principalelor tipuri de ceai.

1.  Ceaiul negru

Este cunoscut pentru proprietățile sale antioxidante, ajută în combaterea stresului, îmbunătățește rezistența la frig – deci, este ideal să îl consumăm pe perioada iernii. Elimină oboseala fizică, este un excelent înlocuitor al cafelei. Ai grijă, mai mult de două cești pe zi pot provoca insomnie! Dacă este consumat în mod regulat, scade colesterolul, previne cancerul și bolile cardiovasculare.

2.  Ceaiul verde

Are un rol important în procesul de ardere a grăsimilor, este un excelent antioxidant, are efect diuretic și este un bun stimulator cerebral. Este considerat un elixir al tinereții și vitalității, purifică organismul de toxine și oferă o stare de revitalizare. Este folosit și în ritualurile de frumusețe, pentru a da strălucire părului, a reduce pungile de sub ochi și cearcănele.

3.  Ceaiul alb

Ceaiul alb conține o serie de micronutrienți care previn anumite tipuri de cancer, diabet, boala Alzheimer, disfuncții ale inimii. Ceaiul alb are de trei ori mai mulți antioxidanți decât ceaiul verde și previne îmbătrânirea fizică lentă. Contribuie la regenerarea celulară, grăbind procesul de vindecare în cazul rănilor.

4.  Ceaiul Roiboos (sau ceaiul roșu)

Ajută în caz de insomnie, dureri de cap, iritabilitate sau hipertensiune. Are cel mai mic conținut de teină și un efect antioxidant. Menține sănătatea oaselor, a dinților, a pielii și a părului. Reglează tensiunea, reduce stările de irascibilitate și cele depresive, crește puterea de concentrare, protejează inima și vasele de sânge.

Lista poate continua și nu ne-ar ajunge paginile pentru a scrie despre fiecare ceai în parte.

Totuși, este important să reținem că ceaiul:

– reduce riscul de accident cardiovascular.
– ajută digestia.
– ceaiul verde ajută în procesul de slăbit și încetinește asimilarea grăsimilor rele pentru organism. Dacă aveți grețuri sau stare de vomă, puteți bea ceai de ghimbir. Util în digestie este și ceaiul de mentă, care previne și ameliorează crampele.
– îmbunătățește capacitatea de concentrare, funcția cognitivă şi scade riscul formării unei tumori pe creier.
– previne cancerul.
– deoarece conține antioxidanți, ceaiul oprește creșterea celulelor de tip canceros.
– conține de până la 10 ori mai mulți antioxidanți decât fructele și legumele.
– ajută în lupta cu bacteriile, întărește sistemul imunitar şi stimulează circulația.
– este util în cazurile de insomnie (ceaiul de busuioc, de lavandă, de mușețel)
– protejează împotriva cariilor.
– ceaiul verde, datorită conținutului bogat în fluor, întărește smalțul și îl face rezistent la zaharurile și acizii din alimente.
– funcționează ca un energizant.
– este util când vrem să ne calmăm și relaxăm.

Curiozități despre ceai

Toate ceaiurile provin din aceeași plantă – Camellia Sinensis.
Două cești de ceai conțin același număr de antioxidanți cât 20 de pahare cu suc de mere sau 7 pahare cu suc de portocale.
Cantitatea recomandată de ceai într-o zi este de 3 cești. Atenție, cești – nu căni!
Dacă bem regulat măcar o ceașcă de ceai pe zi, putem reduce la jumătate riscul unui atac de cord.
Dacă vrem să grăbim vindecarea unei afte, este recomandat să aplicăm pe zona afectată un săculeț cu ceai negru umezit.
Nu ați consumat ceaiul la timp și s-a învechit? Nu îl aruncați! Îl puteți folosi pentru absorbția mirosurilor neplăcute din frigider sau în grădină, ca și îngrășământ.
Ceaiul – încă un aliat al dietei care diminuează pofta de mâncare.

sursă foto: dollarphotoclub.com

About Author

Andreea Corneanu

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.