Când devine mâncarea sănătoasă un viciu?

0

Cu toții am ținut sau am vrut să ținem la un moment dat o dietă, o cură de detoxifiere sau diverse regimuri alimentare. Preocuparea pentru o alimentație sănătoasă este un fenomen larg răspândit și bine întemeiat. Alimentele din comerț sunt în mare parte procesate, pline de chimicale, conservanți și zaharuri. Indiferent că vrem să ne vindecăm de anumite afecțiuni ori vrem să pierdem din kilogramele în plus, cu toții avem un motiv pentru a ne hrăni sănătos. Dar unde se termină dieta sănătoasă și începe boala?

Dacă îți petreci mai mult de trei ore pe zi pentru a-ți planifica masa următoare, numeri caloriile sau citești eticheta fiecărui aliment, dacă te simți vinovat/ă când mănânci chiar și o bucățică de ciocolată, atunci este posibil să suferi de o tulburare de alimentație. Pentru tine, mâncatul sănătos a devenit o obsesie, ceea ce în termeni medicali se numește ortorexie. Alexandra Bulboacă, medic nutriționist și dietician, explică: „Ortorexia este o afecţiune obsesiv-compulsivă, alături de anorexie, bulimie, binge-eating etc.”

Ai grijă să nu confunzi preocuparea pentru o alimentație sănătoasă cu ortorexia. Este normal, dacă nu chiar necesar să eliminăm din alimentație –  pentru sănătatea noastră, pentru siluetă și nu numai – zaharurile, mâncarea procesată, băuturile carbogazoase și lista poate continua. Dar atunci când devenim obsedați de ceea ce avem în farfurie încep adevăratele probleme.

Persoanele ortorexice, numite și “healthfood junkies” au obsesia de a mânca numai şi numai alimente pure și naturale. “Această tulburare poate deveni gravă mai ales în momentul când începe să apară un continuu sentimentul de vinovăţie atunci când se consumă alimente “impure”, și astfel acest sentiment se transformă în frustrare”, spune nutriționistul Alexandra Bulboacă.

Ortorexicul va consuma din ce în ce mai puține alimente și poate ajunge la înfometare deoarece preferă să nu mănânce nimic în afară de alimentele considerate de el ca fiind bune. Foarte ușor se poate ajunge la malnutriție. Corpul nu mai are de unde să își ia nutrienții necesari, deoarece este privat de un număr foarte mare de alimente, chiar fructe și legume pe care ortorexicul nu le consideră bio. Și asta nu este totul: ortorexicul este predispus la excludere socială, deoarece dieta restrictivă nu îi permite să mănânce în oraș. Vă imaginați cum este să nu mai puteți petrece o noapte în oraș cu fetele? Oboseala, absența dorinței sexuale, tulburările obsesiv compulsive, scăderea bruscă în greutate sunt urmări ale ortorexiei.

Pentru a diagnostica o persoană cu această tulburare de alimentație, Dr. Bratman, cel care a descoperit ortorexia, a alcătuit un set de 10 întrebări:

  1. Petreci mai mult de 3 ori pe zi gândindu-te la dietă?
  2. Îți planifici mesele cu câteva zile înainte?
  3. Este valoarea nutrițională a meselor tale mai importantă decât plăcerea de a mânca?
  4. Ai observat că ți-a scăzut calitatea vieții, în timp ce calitatea mâncării tale a crescut?
  5. Ai devenit mai strictă cu tine în ultimul timp?
  6. Își crește stima de sine atunci când mănânci sănătos?
  7. Ai renunțat la mâncarea care îți plăcea doar pentru că acum o consideri nesănătoasă?
  8. Dieta ta îți provoacă neplăceri în a mânca în oraș, te distanțează de familie sau de prieteni?
  9. Te simți vinovată când te îndepărtezi de la dietă?
  10. Simți că deții un control total atunci când mănânci sănătos?

Dacă ai răspuns DA la 4-5 dintre întrebările de mai sus, poți dezvolta ortorexie și trebuie să fii mai permisiv/ă în privința dietei. Dacă ai răspuns DA la toate întrebările, suferi de ortorexie și trebuie să consulți un specialist cât mai curând posibil.

În ce constă tratamentul unui ortorexic? Răspunsul e simplu: în pizza și bere. Și nu, nu încurajăm un stil de viață nesănătos, însă acesta este tratamentul „șoc” al unui ortorexic.

Alexandra Bulboacă explică: „Pentru ca acești pacienți să poată fi tratați, e necesar în primul rând un diagnostic corect și la timp. Psihoterapia are cel mai mare aport, dar și monitorizarea dietei de către un dietetician specializat care să readucă în echilibru pacienții cu ortorexie. Este foarte important ca ortorexicul să-și recapete o imagine corectă despre sine și despre alimentația corectă.”

Ai grijă ce mănânci! Este necesar să ducem un stil de viață sănătos, dar trebuie să cunoaștem riscurile unei alimentații din care se exclud alimente pe care odată le consumam cu regularitate. Idealul este o dietă variată, diversificată și care îți asigură necesarul zilnic de nutrienți.

sursă foto: dollarphotoclub.com

About Author

Andreea Corneanu

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.