Virgil Iuga – viața într-un “Carusel”

0

Este un muzician foarte cunoscut în România, membru al Uniunii Compozitorilor din România, compozitor și interpret de mare valoare. Primul contact cu muzica l-a avut la cinci ani când mama sa l-a dus la cursuri de pian. De-a lungul timpului a făcut parte din mai multe formații, printre care și Carusel, despre care spune că a fost apogeul traiectoriei sale în domeniul artistic. Vorbim despre Virgil Iuga, a cărui carieră și viață au fost marcate de orașul Arad, oraș în care are rădăcini puternice.

Pentru început, vreau să ne întoarcem puțin în timp și să povestim despre originile tale, despre rădăcinile tale.

M-am născut în Arad, mama mea este nemțoaică, a fost în lagăr la ruși, în Bombas, mai exact, a avut o tinerețe nefericită iar tatăl meu a fost un moț get-beget, din comuna Vârfuri și mi-a transmis mie, ca unicul băiat, dragostea de pământ, de glia strămoșească și, în general, de tot ce este frumos în țara noastră.

Virgil Iuga Carusel

Cum a fost copilăria ta?

Eu am copilărit în perioada stalinistă, grea, în anii ’50 – ’60. Am prins perioadele foarte grele ale tinereții părinților mei și ale tinereții mele, ca și copil, dar sigur că am avut o copilărie fericită. Eram cu toții săraci, dar a fost frumos. Nu vreau să mă plâng.

Ce năzbâtii făceai?

Trăgeam cu praștia și spărgeam geamurile vecinilor. Eram întotdeauna mustrat de mama, nemțoaică în adevăratul sens al cuvântului.

Virgil Iuga Carusel

Cine ți-a insuflat pasiunea pentru muzică? Părinții tăi aveau legătură cu domeniul artistic?

Da, sigur. Mama, dacă nu intervenea războiul, se pregătea pentru Conservatorul din Viena, voia să fie soprană. Nu a reușit să facă asta, din păcate. Pe mine, când am împlinit vârsta de cinci ani, m-a dat la cursuri de pian după care am început să studiez la Școala Populară de Arte din Arad.

Virgil Iuga Carusel

Ce a urmat? Știu că te-ai înscris la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj Napoca dar nu ai terminat.

Am fost la Cluj şi, cu avântul tineresc de atunci, de la 20 de ani, visam să studiez pian – jazz. M-am dus la directorul de la Conservator şi am întrebat de catedra de jazz şi dânsul mi-a spus să mă liniştesc dacă nu vreau să am probleme. La vremea aceea jazz-ul nu era foarte bine văzut. Am întrerupt studiul după doi ani pentru că nu mă interesa să devin profesor de muzică cine ştie pe unde şi să fiu plătit prost. Nu m-au interesat facultăţile şi nici Conservatoarele, ci banii. Aveam concepţia că trebuie să câştig bani şi să ridic nivelul de trai al familiei mele.

Virgil Iuga Carusel

Acum, că am ajuns la muzică, aş vrea să vorbim despre traiectoria ta. Ştiu că ai activat în mai multe formaţii de-a lungul timpului.

Am început din liceu, cu formaţia Andromeda, prima pe care am întemeiat-o, cu care am amintiri foarte frumoase, după care a urmat formaţia Carusel, care a fost apogeul carierei mele. Am trecut prin foarte multe „aventuri” muzicale cu ei. Am pornit de la rock şi am ajuns, în anii ’80 – ’81, la jazz – rock, un stil de muzică mult mai elevat. În vremea aceea am colaborat cu toate formaţiile şi artiştii mari din România. Amintesc aici Sfinx, Dan Andrei Aldea, Roşu şi Negru şi mulţi alţii. Am încercat să nu facem niciun compromis din punct de vedere muzical. Mă refer aici la texte, ținând cont că era perioada comunistă şi eram cenzuraţi. Acesta a fost şi motivul pentru care nu am scos niciodată un disc. Aveam totul pregătit dar, din cauza textelor, secretarul de partid de la Electrecord ne-a refuzat.

Virgil Iuga Carusel

Ce modele „de afară” aveaţi?

Am pornit de la Beatles şi Rolling Stones. Cam tot ce se întâmpla afară era demenţial, în ziua de azi nu mai există aşa ceva. Elvis şi Tom Jones m-au influenţat foarte mult. Toţi eram „flămânzi de muzică”. Ascultam foarte multă muzică bună.

Virgil Iuga Carusel

Ce părere ai despre ce se întâmplă acum pe piaţa muzicală românească?

Ceea ce mă scoate pe mine din minţi este cântatul fals. O persoană care cântă fals trebuie eliminată. Falsul în muzică e ca un cancer. Apoi, să te numeşti artist înseamnă să compui, să îţi faci textele. Nu poţi să vii să spui că tu ai compus un text când eşti agramat şi habar nu ai. Consider că o vină pentru tot ce se întâmplă o are şi societatea românească, care a permis ca muzica să fie „pe gratis”.

Fiica ta, Claudia Iuga ţi-a moştenit talentul. Ai fost de acord ca ea să urmeze o carieră în domeniul artistic, în muzică?

Nu, am fost complet împotriva carierei ei în muzică. Asta pentru că am ştiut foarte clar şi, mai apoi a recunoscut şi ea, culisele unei soliste, ce sacrificii trebuie să facă o solistă pentru a ajunge sus, pe podium. Mă refer aici la mârșăviile pe care trebuie să le suporte o femeie în lumea culturală, la compromisurile pe care trebuie să le facă.

Virgil Iuga Carusel

Interviu realizat de Corina Huțan – Cafeneaua culturala

About Author

Altfel.

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.