Interviu: Mircea Căpățînă, despre antreprenoriat și rețeta succesului

0

Intrat în antreprenoriat direct de pe băncile facultății. Mircea Căpățînă este, în mod evident, un om demn de lăudat și … invidiat. Împreună cu încă doi prienteni, Ioana și Radu Hasan, a pus bazele Smart Bill, companie ce a ajuns, în prezent, la o cifră de afaceri de aproape 400.000 de euro. Am încercat să îl tragem puțin de limbă și să obținem câteva sfaturi despre cum poți ajunge să deții rețeta succesului și la ce piedici să te aștepți când pornești pe drumul anteprenoriatului.

1.  Pentru început, povestește-ne puțin despre tine.

De mic am avut o fire rebelă şi am ştiut că nu voi avea un drum tipic în viaţă. Pentru mine ideea de a lucra 35 de ani, 8 ore pe zi, doar pentru a merge mai departe, cum au făcut părinţii mei, a reprezentat un coşmar. Am ştiut că voi avea un drum care nu va fi uşor, dar care va fi aşa cum îmi doresc şi care va scoate tot ce este mai bun din mine. În facultate lucrurile au început să se concretizeze şi imediat după anul 5 am intrat în lumea antreprenoriatului împreună cu prietenii mei apropiaţi Ioana şi Radu Hasan. Am împărtăşit şi împărtăşim un vis comun: să facem lucruri care contează, schimbând ceva în lume şi să avem libertatea de a trăi după propriile noastre crezuri. Mai avem cale lungă, dar mergem cu fruntea sus pe acest drum, mai plini de speranţe ca oricând.

2. Care a fost primul pas spre lumea antreprenorială?

Decizia a venit destul de natural, iar primul pas a fost să ne deschidem firma, lucru pe care nu îl recomand. La început focusul trebuie să fie total concentrat pe găsirea primului client. Orice altceva este secundar. După deschiderea firmei ne-am poziţionat ca agenţie de web design în Sibiu, având şi câţiva clienţi din afara ţării.

3. Ce te-a determinat să alegi antreprenoriatul?

Dacă îţi doreşti suficient de mult un lucru ai o singură opţiune: să îl obţii. Şi atunci te hotărăşti şi te mobilizezi uşor, după care te dedici total, uiţi de temeri şi de tot, ca atunci când te îndrăgosteşti. Când nu îţi doreşti suficient de mult ceva, atunci e mai greu, ai îndoieli, faci doi paşi înainte, unul înapoi. În afaceri ca şi în viaţă ai parte de ambele situaţii. Pentru noi calea antreprenoriatului era singură opţiune, deci decizia de a deveni antreprenori a venit uşor.

4. Ce ați sperat să obțineți prin proiectele voastre și cum s-au concretizat lucrurile?

Sincer, la început am sperat că totul o să se întâmple mai uşor şi mai repede deşi nu aveam nici un plan concret. În afaceri aproape niciodată socotelile de acasă nu se potrivesc cu cele din târg. Important este să mergi mai departe şi să înveţi repede din greşeli. Afacerea noastră a crescut încet şi destul de sigur, bazată doar pe propriile forţe, fapt care ne-a ajutat, în primul rând, să creştem noi, atât profesional cât şi personal.

5. De ce trebuie să ți cont, în primul rând, atunci când decizi să apuci pe calea antreprenoriatului?

Înainte de a porni o afacere este primordial ca antreprenorii să înţeleagă bine contextul în care se va desfăşura aceasta: cine este clientul şi care sunt nevoile sale, dimensiunea pieţei şi trendurile din aceasta, competiţia, modelul de business etc. Poate părea evident, însă de cele mai multe ori acestea nu sunt cunoscute suficient de bine deşi ar trebui să aibă în spate nişte numere de fapt, care, bineînţeles, să nu fie presupuneri ale antreprenorilor. Dacă vinzi mobilă antică trebuie să ştii câţi oameni sunt interesaţi şi îşi şi permit să o cumpere. Dacă deschizi o pizzerie trebuie să ştii câţi oameni sunt dispuşi să vină şi revină acolo pentru pizza. Nu mai pare aşa evident, nu?

De asemenea, echipa este esenţială, mai ales când construieşti ceva de la zero, colegii fiind pietrele de la temelie. 

6. Ce se întâmplă cu tine ca om, atunci când visele prind contur și succesul începe să apară?

Din punctul meu de vedere mai avem de muncit până la a ne consideră de succes, fapt pentru care nu cred că pot da un răspuns la această întrebare.

7. Cum faci să iei cele mai bune decizii în ceea ce privește afacerea ta?

Cele mai bune decizii se iau, în mod evident, atunci când sunt bazate mai mult pe cunoaştere (obiectiv) şi mai puţin pe presupunere (subiectiv). În antreprenoriat, mai ales la început, deciziile sunt bazate pe crezuri personale şi mai puţin pe cunoaştere. Aşa se iau cele mai nefericite decizii şi, inevitabil numeroase decizii ale oricărui antreprenor vor fi greşite. Important este să nu fie fatale, în consecinţă deciziile critice trebuie neapărat să fie luate în cunoştinţă de cauză, bazate pe fapte, validându-le pe cât posibil.

8. Din experiența ta, care consideri că ar fi cele mai întâlnite greșeli făcute de antreprenori la început de drum?

Presupunerea este mama tuturor eşecurilor, după cum am spus şi mai devreme.
Lipsa de focus şi iluzia că poţi avea succes cu mai multe proiecte (afacere + job de ex. ) simultan. Este greu să reuşeşti în business şi când eşti complet dedicat, iar cu jumătăţi de măsură este improbabil să creşti o afacere.
Necunoaşterea nevoilor clientului. Piatra de temelie a oricărei afaceri trebuie să fie obsesia de a înţelege pe deplin nevoia clienţilor pentru că o afacere, de fapt, asta înseamnă: rezolvarea unei nevoi. Din nou, poate părea evident, dar rareori se întâmplă aşa. 

9. Ce sacrificii și compromisuri crezi că necesită o viață în mediul afacerilor?

Antreprenoriatul este un mod de viaţă, nu un job, motiv pentru care nici nu este potrivit oricui, fără a fi ceva rău în acesta. Acest lucru trebuie însă înţeles bine. Eşti antreprenor zi şi noapte şi, când  e nevoie, şi în concedii şi de sărbători. Ai parte de nopţi albe fie de emoţie şi bucurie, fie de nevoi şi supărări. Nu poţi pleca de la birou şi să ai linişte acasă. Nici când ai succes nu ai cu adevărat linişte. A pleca de la birou şi a lasă totul în urmă este un lux de care antreprenorii nu se pot bucură. La fel e şi cu siguranţa zilei de mâine.

10. Care este secretul unei afaceri de succes?

Trăim vremuri în care poţi face salturi mari spre succes sau la fel de uşor poţi să te prăbuşeşti. Cuvintele cheie ale vremurilor noastre sunt viteza şi schimbarea. Este vital pentru antreprenori să fie conectaţi la realitatea curentă, la trendurile economice şi sociale, să înţeleagă în permanență contextul global şi să se adapteze cât mai repede la nou. Un mare exemplu este Nokia, care a avut coroana într-o piaţă uriaşă, după care, în doar câţiva ani au ajuns să se lupte pentru supravieţuire. Un altul este Kodak, care după mai bine de 100 de ani au ajuns în faliment.

11. Șansa sau faptul că știi ceea ce faci te ajută să pui bazele unui proiect de succes?

Şansa cred că a contat mult în anii de după revoluţie. A fost un vid care trebuia umplut, atunci conta teribil să fii omul potrivit la locul potrivit. Foarte mulţi s-au îmbogăţit uşor şi rapid şi ei reprezintă acum tiparul omului de business pentru mulţi români, însă, din fericire acele vremuri au cam trecut, cel puţin în piaţa liberă, unde clientul are puterea de a alege. Cred că e foarte dăunător pentru un tânăr antreprenor să se raporteze la aceste tipare de succes în business deoarece nu sunt relevante situaţiei sale. Pentru majoritatea dintre noi succesul va fi dobândit în primul rând prin muncă grea, cum mi se pare şi normal. Şansa… să ne bucurăm de ea dacă o avem.

12. Ce sfaturi ai pentru cei ce îți doresc să devină antreprenori?

Deşi greu, antreprenoriatul este un drum presărat cu comori. A clădi ceva din nimic, a schimba cu ceva în bine viaţa clienţilor, a crea locuri de muncă pentru oameni care cresc alături de tine sunt lucruri care îţi dau o satisfacţie extraordinară şi multă mulţumire de sine, care nu se câştigă uşor şi care nu se măsoară în bani. Banii sunt şi ei importanţi, însă eu cred că viaţa înseamnă mult mai mult ceea ce eşti decât de ceea ce ai.

Chiar şi în caz de eşec ajungi să înveţi teribil de multe lucruri, care garantat te vor ajută ulterior în viaţă. În concluzie sfatul meu este să nu lăsaţi frica de eşec să vă oprească de la a vă urma visul, iar în acelaşi timp cred că dacă porneşti în afaceri doar cu gândul banilor ai mari şanse să ajungi să faci fie ceva la care nu te pricepi, fie ceva care nu îţi place şi atunci totul poate deveni un chin.

13. Spune-ne câteva cuvinte despre proiectul tău actual.

De cum am intrat în antreprenoriat, direct de pe băncile facultăţii, întreaga viaţă profesională mi-a fost concentrată în Smart Bill. Alături de Ioana şi Radu Hasan am construit în 7 ani o companie, care a ajuns la cifra de afaceri de aproape 400.000 de euro şi o echipa de 20 de colegi, de care suntem foarte mândri. Încă din 2008, Smart Bill este cel mai popular program de facturare din România ajutând în prezent peste 20.000 de firme în activitatea lor. Ingredientele noastre secrete au fost capacitatea de a înţelege clienţii şi, în consecinţă, de a le oferi un produs şi o experienţă care să-i încânte.

About Author

Altfel.

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.