Timișoara – Orașul Meu Altfel

0

Oricine ajunge în Timișoara, se îndrăgostește iremediabil de frumusețea orașului, și revine, iar cei care pleacă spre alte orașe îl poartă mereu cu ei în suflet, și revin și ei!

Vorbeam în numărul trecut despre personalități marcante ale orașului, și despre cum au pus Timișoara pe harta istorică a lumii. Și pentru că omul sfințește locul, începând cu acest număr vom descrie felul în care timișorenii au fost fruntași de-a lungul anilor.

1718 Fabrica de bere Timișoreana

Astfel începe povestea celei mai vechi fabrici de bere atestate de pe teritoriul actual al României. Contrar a ceea ce ne-am aștepta, aceasta nu era produsă inițial comercializării în masă. Orașul de pe Bega este construit pe un teren mlăștinos, iar lipsa apei potabile l-a determinat pe Eugeniu de Savoya să construiască o fabrică de bere. Inițial berea a fost produsă pentru soldații austrieci.

Anii ce au urmat nu au fost tocmai ușori pentru fabrică. După ce a trecut prin câteva schimbări de locație, aceasta și-a prins rădăcinile în anul 1754 în actuala locație. În anul 1888 un incendiu era cât pe ce să îi aducă sfârșitul. Dar fabrica a renăscut din propria cenușă. Investițiile făcute pentru reconstruirea fabricii au făcut din aceasta una dintre cele mai performante fabrici din lume.

În prezent, fabrica, după aproape 300 de ani de existență, păstrează aceași rețetă apreciată de români și nu numai, fiind un punct de referință al orașului de pe Bega.

1728 Canalizarea râului Bega

Vorbind puțin despre geografie, dar îmbinând puțin și istoria, remarcăm că râul Bega este primul canal navigabil de pe teritoriul actual al României. Acest aspect  nu a fost neapărat un punct de creștere economică, dar și o strategie de a evita inundațiile frecvente din acea vreme. În anul 1728, contele Claudius Mercy hotăra că cea mai bună soluție pentru asanarea terenurilor inundabile din jurul orașului era săparea unui canal. Astfel s-au uscat majoritatea terenurilor mlăștinoase și nepracticabile, dar nu s-a rezolvat în totalitate problema inundațiilor.

Canalul Bega devine navigabil în 1932 și câștigă repede popularitate printre statele vecine. Din portul Timișoara (zona Iosefin) plecau sau veneau peste 20.000 de tone de mărfuri. După 141 de ani, Timișoara reușește o altă performanță: pe canalul Bega erau transportați, pentru prima dată, pasageri, recordul fiind de 500.000 de oameni transportați în 1944.

După căderea comunismului, s-a reîncercat redeschiderea navigației pe canalul Bega, însă nu au existat suficiente fonduri pentru lucrările necesare.

Text: Lenghel Andreea

About Author

Altfel.

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.