Crăciunul sau ispita pură

0

Am o amintire care îmi bântuie gândurile înainte de Crăciun. Este scena apocaliptică din anul în care am răsturnat bradul decorat cu ce găsisem mai bun în cutia cu ornamente: ghirlande multicolore, o instalaţie incandescentă care emitea un zgomot discret la aprindere şi stingere, globuri roz, cu sclipici, globuri albastre, galbene, toate moştenite de la un an la altul. În câteva secunde globurile s-au transformat în bucăţele de sticlă ce aveau să prevestească un Crăciun mai…chirurgical. Asta pentru că la acea vreme nu existau supermarketuri, ci doar aprozare sau alimentări cu o gamă restrânsă de sortimente de alimente şi buticuri de colţ de stradă în care găseai ţigări şi gumă de mestecat.

Acum peste ani, lucrurile stau altfel. Crăciunul este sărbătoarea preferată a marketingului. Fac un exerciţiu de imaginație, uneori, şi îmi închipui Crăciunul ca un bulgăre de zăpadă al cărui nucleu este emoţia. Un “bulgăre” mic care creşte succesiv pe măsură ce se “rostogoleşte” prin toate etajele mall-urilor, adunând lucruri utile şi inutile. Aşa arată iarna marketingului. Climatul perfect pentru masa bulgărelui sunt stimulii vizuali şi emoţionali care joacă un rol din ce în ce mai important. Studiile arată că cel puțin 95% dintre deciziile de a cumpăra un produs sunt influenţate de procese emoţionale care se produc în sistemul limbic al creierului. Decoraţiunile reuşite sunt “pârtia bulgărelui”. “El” se rostogolește mai departe pentru că noi deja simţim emoţia în atmosfera Crăciunului. Ni se prezintă o lume magică, fără griji şi stres, fără probleme, o lume care ne aminteşte de copilărie, de tradiţii, de valorile importante în viaţă, o lume dominată de armonie şi înţelegere. Cu ajutorul spoturilor de iluminat şi temperaturii potrivite, a muzicii sau a mirosului se încearcă să se ni se inducă o stare emoţională de bine. Un rol important îl joacă şi decoraţiunile din vitrinele magazinelor colorate în roșu, albastru, diferite tonuri de verde, auriu, cupru sau alb, cu motive vintage, tradiţionale sau moderne.

craciunul sau ispita pura

Că totul este o iluzie şi că magazinele se „joacă“ cu sentimentele cumpărătorilor, este un lucru destul de clar pentru mulţi dintre noi. Și totuşi, mai devreme sau mai târziu, ne lăsam fascinaţi şi călcăm pragul spre această lume magică. Deşi pe lista de cumpărături stau doar câteva produse: lapte, ouă, pastă de dinţi şi şosete, cumpărăm de cele mai multe ori mai mult decât am plănuit. „Am mai luat brânză, două sticle de vin italian, o pereche de papuci de casă, destul de scumpi, şi o periuţă de dinţi electrică“. Nu de puţine ori ne enervăm şi ne întrebăm, de ce am cumpărat atât mult, sau lucruri inutile?! Aproape nimeni nu cumpără dintr-un magazin doar lucrurile pe care şi le-a propus de acasă. Două treimi din deciziile de a cumpăra un produs le luăm spontan, în magazin. Vinovate pentru acest lucru sunt strategiile de marketing care reușesc de multe ori să ne manipuleze. După ce am căzut în prima „capcană“ şi am fost atraşi de vitrinele îmbietoare, ne aşteaptă alte moduri de manipulare, de exemplu: rafturi pline cu produse frumos ambalate, sugerânduni-se totodată că suntem printre norocoșii care au ocazia să le cumpere la prețuri speciale: numai astăzi!, la ofertă! Nici locul unde sunt plasate produsele la casa de marcat nu este întâmplător. Totul este plănuit până în cel mai mic detaliu astfel încât să rămânem cât mai mult în magazin. Pentru că: cine rămâne mai mult timp într-un magazin, cumpără mai mult.

Aşa arată tabloul unei ierni pe fundalul strategiilor de marketing. Un sezon în care ajungem să cumpărăm mai mult decât ne-am propus şi datorită faptului că marketingul a accesat o amintire sau emoție pe care dorim să o retrăim.

craciunul sau ispita pura

Dar Crăciunul nu este doar un „bulgăre” ce adună succesiv cumpărături şi care îşi creşte volumul în funcţie de capacitatea lui Master Card şi Visa. Pentru că shopping-ul din magazine nu a reuşit şi nu va reuşi să ofere pe vreun raft tocmai acele nesfârşite zile din trecut, din Crăciunul copilăriei în care te bucurai pur și simplu de timpul petrecut în tihnă cu cei dragi.

text: Corina Sfia

Fii la curent cu cele mai noi articole !

Signup now and receive an email once I publish new content.

Pentru ca nici noua nu ne place SPAM-ul, garantam confidentialitatea datelor tale

About Author

Altfel.

Leave A Reply

*