Ce fac oamenii obișnuiți atunci când se află sub presiunea de a se conforma?

0

În facultate m-am îndrăgostit de psihologia socială datorită profesorului care o preda. Era pe-atunci și decanul Facultății de Sociologie și Psihologie din cadrul Universității de Vest și avea un soi de har de a transmite studenților săi mesaje în adevărata lor profunzime. Când am auzit pentru prima dată de la acest profesor că “oamenii nu sunt ceea ce sunt, ci ceea ce societatea îi face să devină”, am avut o revelație. Mi-a plăcut această frază, am rezonat cu ea și am început să identific punctual situații, chiar și din propria-mi viață, care pot fi explicate de “teorema” de mai sus. Astfel am găsit multe răspunsuri la comportamente umane care aparent nu aveau nicio explicație logică.

Despre ce este vorba de fapt?

Gândiți-vă de câte ori ați fost puși în situația de a lua o decizie și instinctul vă spunea una, iar rațiunea altceva? Știu, de multe ori… pentru că, din acest punct de vedere, întreaga viață este despre căutarea echilibrului între rațional și emoțional. Însă cum vă explicați situațiile în care luăm o decizie, fie pe baza instinctelor și a emoțiilor, fie pe baza rațiunii, iar ulterior, decizia finală e total opusă pentru că cineva sau ceva ne-a influențat, conștient sau inconștient, manipulat, într-un mod autoritar sau sub presiune? La locul de muncă, la școală, sau în societate? Acest fenomen se numește conformism.

Ce este conformismul și cum poate acționa asupra noastră fără măcar să conștientizăm?

Este tendința membrilor unui grup de a-și schimba opiniile, percepțiile și comportamentul sub influența normelor grupului din care fac parte.

Psihologul american Solomon Asch a efectuat în 1956 un experiment prin care le testa participanților exactitatea percepției vizuale, prin recunoașterea unei linii care se potrivește ca lungime cu cea etalon. După ce au fost prezentate între 6 și 12 mostre de linii, unde complicii au indicat linia potrivită, la ultima mostră, toți complicii au indicat o linie evident diferită ca lungime de cea etalon. Astfel, în jur de 32% dintre răspunsurile subiecților au fost conformiste, iar 60% dintre subiecți s-au conformat măcar o dată.

Pe scurt, de exemplu, dacă tu ai o părere despre un anume lucru iar alte 10 persoane spun exact contrariul, vei ajunge să le dai dreptate din tendința de a te conforma grupului dar și pentru că ajungi să îți pui la îndoială propriile capacități de analiză.

Factorii care influențează conformismul

  • Relația și tipul interacțiunii dintre indivizi (asemănările dintre indivizi favorizează conformismul);
  • Statusul în cadrul grupului- un statut ridicat scade probabilitatea conformării (dacă în cadrul grupului ocupi o poziție inferioară, există tendința de a te conforma superiorilor);
  • Natura răspunsului- când răspunsul este public crește probabilitatea conformării (în cercul restrâns de prieteni poți da aproape orice răspuns însă în public vei analiza de două ori înainte de a verbaliza orice);
  • Gradul de dificultate al sarcinii- cu cât este mai mare cu atât este mai mare conformarea;
  • Compoziția grupului- femeile se lasă mai ușor influențate decât bărbații;
  • Mărimea grupului- maximul conformității se atinge la grupuri de 3-4 indivizi;
  • Unanimitatea- dacă individul nu este singurul care are o părere diferită, scade considerabil probabilitatea conformității.

Psiho-sociologul de origine americană Leon Festinger, a identificat și el două surse majore ale presiunii către uniformitate. Primul se referă la realitatea socială și al doilea la locomoția grupurilor. Acesta susține o teorie foarte interesantă care spune că atunci când un individ nu are un obiectiv de bază pentru a determina validitatea credințelor sale, el este dependent de realitatea socială, adică de judecata altor persoane.

Efectul Lucifer

Efectul Lucifer, numit după îngerul favorit al lui Dumnezeu, care a căzut din grațiile sale, este o teorie care descrie cum oamenii buni pot face lucruri oribile. În cartea cu același titlu, psihologul Philip Zimbardo explică complicația de elemente care face posibil ca oamenii buni să îi rănească pe alții. Un element cheie al Efectului Lucifer este dezumanizarea care se produce atunci când unii oameni sunt văzuți mai puțin uman și care nu merită compasiune. O altă componentă importantă a Efectului Lucifer e dorința de a te conforma. Când alții în jurul tău fac lucruri rele, e foarte probabil să ajungi să le faci și tu din dorința de a te integra.

Concret, în experimentul lui Zimbardo au fost aleși mai mulți studenți care au fost împărțiți aleator în două grupe: prizonieri și gardieni. Aceștia trebuiau să își asume, timp de câteva zile, aceste roluri. Cei din rolul de gardieni au ajuns să le facă prizonierilor fel de fel de torturi psihologice care îi aduceau pe deținuți la stadiu de depersonalizare. Gardienii au fost capabili să facă rău pentru că știau că e doar un experiment și nu trebuie să aibă remușcări.

Când ne conformăm în viața de zi cu zi?

  • În întâlniri publice, în spații publice;
  • În orice grup în care suntem în minoritate;
  • Una din nevoile noastre este de a avea sentimentul că aparținem unui grup și de aceea ajungem să ne conformăm regulilor acelui grup;
  • În societate, de exemplu, există reguli nescrise la care ne conformăm din teama de a nu fii judecați sau neacceptați.

Pe scurt:

  • Persoanele sănătoase mintal, în circumstanțe deosebite, pot deveni agresive pentru că mediul joacă un rol esențial în comportamentul uman.
  • Oamenii nu sunt ceea ce sunt ci ceea ce societatea îi face să devină.
  • Efectul Lucifer ridică o întrebare fundamentală cu privire la natura umană: cum este posibil ca oamenii obișnuiți, cei medii și chiar cei buni să devină făptași ai răului?
  • În viața de zi cu zi ne conformăm în orice întâlniri publice, în spații publice și în orice grup în care suntem în minoritate, din nevoia de apartenență și acceptare.

Text: Aurelia Marcoane

About Author

Altfel.

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.