Revoluţia second hand-urilor

1

În contextul unei crize economice globale ce forţează orice fashionistă să acţioneze cumpătat, verificând de două ori preţul şi uzul îndelungat al unui articol înainte de a-l cumpăra, pândind cu răbdare reducerile de sezon, adaptarea se face prin intermediul magazinelor ce vând haine la mâna a doua, second hand-uri, buticuri vintage şi bâlciuri. Acum, mai mult ca niciodată, se resimte explozia pieței de second hand-uri şi nu doar datorită preţurilor minime ci în special datorită pieselor unice şi originale ce aşteaptă să fie scoase la lumină; eu una sunt fana lor declarată încă din liceu.

Termenul de second hand’ a evoluat mult pe meleagurile noastre. Dacă în trecut erau desconsiderate, îmbâcsite şi îngrămădite de marea de cârpe neatrăgătoare, de unde cumpărai haine la kil, astăzi second hand-urile moderne imită magazinele de retail, oferind o gamă largă de produse, având reduceri şi organizându-şi marfa pe sezoane. Termenul de ‘thrift’  împrumutat de la americani, care se referă la  uşurinţa şi lejeritatea cu care îşi fac cumpărăturile într-un thrift shop şi pleacă cu produse uimitoare, sau combinaţiile vintage-moderne făcute de fashioniste, bloggeri şi stilişti din toată lumea au condus la revoluţia second hand-urilor, un boom dorit şi aşteptat şi la noi ajutând astfel la eliminarea snobismul din peisajul modei globale.

De ce să cumperi dintr-un second hand?

Prejudecăţile nu îşi au locul într-un astfel de magazin, faptul că alegi să cumperi un articol folosit nu îţi afecteză statutul în niciun fel, ci doar atestă faptul că eşti ‘fashion conscious’, capabil să alegi un produs uzat, să îl reciclezi şi să îl integrezi în rutina ta zilnică vestimentară, fără a cheltui sume care de multe ori nu se justifică şi fără a promova consumismul în masă şi efectele nocive asupra mediului ce le atrage după sine. În schimb răbdarea este cheia reuşitei. Gândeşte-te că dintre sutele de produse expuse doar 2-3 merită să fie cumpărate, aşa că nu fi dezamăgită dacă primele încercări se încheie cu mâna goală. Practic este o vânătoare, identifici ţinta şi cu răbdare asptepti momentul potrivit, altfel rişti să îţi aduni în dulap un troian de cârpe fără nici o valoare estetică.

Second hand-urile sunt ca o insulă naufragiată … şi nu, nu îţi trebuie o hartă să găseşti comoara ascunsă ci doar puţină intuiţie şi o minte deschisă. Plăcerea care o simţi săpând printre mormanele de haine, încununată cu găsirea acelei piese WOW te fac să revii în magazine, fidelizându-te încet încet, până când devii un as al trierii produselor second hand, un ochi obiectiv şi antrenat. Această activitate îţi antrenează creativitatea, te ajută să îţi creezi un stil individualizat prin piese unice şi originale, spre deosebire de brandurile de retail din mall, ce produc articole în masă, care își pierd din calitate şi autenticitate, la fiecare cutie de marfă ce conţine 100 de bucăţi din acelaşi model, ambalată, trimisă şi expusă pe rafturile magazinelor de retail.

Plecând de la vitrinele acoperite cu umeraşe de haine, la coşurile cu curele şi eşarfe şi bările curbate de la prea multe haine, second hand-urile abundă într-o mare de culori, texturi şi imprimeuri, piese statement şi bijuterii vintage, accesorii atemporale şi rarele piese de designer uitate prin fundul unui sac prăfuit şi redescoperite în fiecare zi de entuziaştii acestor buticuri.

Mai mult decât modă şi stil vestimentar, fiecare produs second hand achiziţionat înseamnă un articol în minus în procesul de producere a obiectelor vestimentare, proces care dăunează grav mediului înconjurător – de la energia şi materialele brute risipite, la poluarea fabricilor, folosirea de produse toxice, asuprirea angajaţilor din fabrici şi până la noxele emise de mijloacele prin care se transportă noua marfă în toate magazinele şi mall-urile din lume. Impactul asupra mediului şi conştiinţei este enorm, aşa că promovorarea şi cumpărarea produselor second hand a devenit un stil de viaţă, o alegere morală ce implică educaţie şi un spirit colectiv.

Cum abordăm un magazin second hand?

Ca idee generală nu plecaţi cu aşteptări mari de acasă, sunt puţine cazurile când intri într-un second hand şi găseşti instant un produs relevant, de cele mai multe ori trebuie să studiezi cu răbdare fiecare colţ al încăperii şi să nu te grăbeşti în a-ţi cumpăra orice produs doar pentru că costă 2 lei. De când intri în magazin, caută materiale de calitate, naturale, lână, mătase, dantelă, caşmir, in sau piele, uită de poliester şi fibre sintetice şi vânează imprimeuri originale şi croiuri vintage. Majoritatea magazinelor au cabine de probă aşa că încearcă orice înainte de a cumpăra şi nu exclude posibilitatea de a retuşa produsul la croitor. Nu pleca spre casa de marcat înainte de a inspecta atent produsul, verifică-l de pete, urme de purtare, decolorări, rupturi sau găuri de orice fel şi renunţă dacă arată mult prea uzat. Evită să cumperi lenjerie intimă, costume de baie şi încălţăminte pentru a te proteja de eventualele neplăceri dermato venerice, însă în mod normal hainele şi produsele dintr-o unitate second hand ar trebui să fie igienizate. Alternativa de lux a second hand-urilor o constituie boutiqurile vintage, magazine ce comercializează piese folosite, vechi, dar într-o stare perfectă şi de multe ori de provenienţă ‘nobilă’ – marile case de modă. Aici calitatea se regăseşte asupra tuturor produselor, spre deosebire de second hand-uri unde în general sunt puţine produse bune dintr-un vast imens de haine ‘junk’, însă preţul hainelor vintage este mai piperat şi din păcate acest tip de magazin este încă rar pe piaţă românească.

Pentru sezonul de primavară – vară 2014 ţine-ţi antenele deschise pentru rochii diafane, romantice, pălării şi bijuterii boho, imprimeuri grafice şi pop art, flori şi broderii, geci de blugi cu aspect uzat, blugi cu croi boyfriend sau scurţi cu talie înaltă şi materiale preţioase. Combină piesele second hand, cu cele de designer sau de branduri retail pentru un outfit fresh, un ansamblu arhetipal, într-o societate care pune tot mai mult accentul pe individualitate şi unicitate.

Evoluţia modei şi recircularea trendurilor poate fi copleşitoare, atât din punct de vedere financiar cât şi stilistic şi adaptarea omului la cadrul general se face într-un mod natural şi conștiient, prin renunţarea la principii post fondate şi acceptarea alternativelor, atât în evoluţia personală cât şi în cea de imagine.

text: Mădălina Gugilă
sursă foto: photl.com

About Author

Altfel.

1 Comment

  1. Pingback: Keep me warm | STYLE IS FRESH

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.