Moda sustenabilă

0

În ultimul timp, un nou curent stilistic zguduie din temelii industria modei – indiferent de trend-uri şi colecţii, accentul pică pe cuvântul ECO. De ce o zguduie din temelii? Pentru că acum, mai mult ca niciodată, în sfârşit, se pune la îndoială procesul de fabricare al hainelor, accesoriilor şi încălţămintei şi toate implicaţiile sale negative. Pentru prima dată, se practică o modă conştientă iar caracterul eco primează în faţa preţului sau etichetei.

Însă, moda sustenabilă se traduce în multe sensuri. Fie că haina ta este realizată din materiale naturale – regenerabile sau reciclabile – fie că procesul de producere este unul care protejează mediul înconjurător, sau că alegi să nu porţi blană sau produse din piele, de cele mai multe ori, ecologia ţine de bun simț şi educaţie. Sustenabilitatea presupune o activitate desfăşurată fără epuizarea resurselor disponibile şi fără a avea un impact negativ asupra mediului înconjurător. Astfel, se stabileşte un echilibru între creşterea economică, protecţia mediului şi găsirea de resurse alternative.

Totul pleacă din fabricile de confecţii, acolo unde ajung materiale textile, în a căror componentă intră plante tratate cu pesticide dăunătoare, care mai apoi sunt vopsite, imprimate sau decolorate cu ajutorul produselor chimice extrem de dăunătoare mediului, iar în final, cusute de lucrători slab plătiţi, împreună cu eticheta brand-ului şi trimise în magazine de unde ajung la noi în dulap. Fabricate din materiale ce nu sunt bio-degradabile, materiale sintetice sau fibre ce conţin petrol, toate produsele textile aruncate se descompun şi se integrează în ciclul naturii extrem de lent… decenii întregi în care hainele tale aruncate, zac în gropi de gunoi neecologizate.

Angajații fabriciilor de textile practică un soi de sclavie modernă, în condiţiile vitrege din sweat shop-uri, acolo unde lucrătorii, inclusiv copii, muncesc până la 15 ore pe zi pentru salariul minim, câştigând până la 30 de euro pe lună. Ţări precum China sau Bangladesh adăpostesc printre cele mai periculoase fabrici în care angajaţii lucrează non stop pentru a satisface cerinţa imensă a pieţei de fast-fashion, ce produce cele mai multe haine extrem de trendy, la cele mai mici preţuri înregistrate vreodată. Însă tot acest consumism excesiv are urmări, nu doar pentru mediul înconjurător sau lucrătorii din fabrici, ci şi pentru tine ca persoană etică şi client.

Ai fi surprinsă să realizezi că noua ta pereche de blugi a fost produsă de un copil ce lucrează în condiţiile mizerabile din sweat shop-uri şi câştigă pe lună exact cât ai plătit tu pe acea pereche de jeans. Şi da, vorbesc despre noii tăi boyfriend jeans de la Choies, Zara sau Mango.

În spatele magazinelor de retail se ascund strategii care îndeamnă consumatorul să cumpere cât mai mult, căutând preţuri cât mai mici, astfel că, în loc de patru sezoane cu trend-uri stabilite, brand-urile mass market introduc săptămânal mii de trend-uri noi și produse. Ca urmare, majoritatea pieselor ţi se par demodate după doar câteva purtări şi simţi nevoia să cumperi constant, fără a te gândi la consecinţe. Până la urmă, clientul este cauza şi efectele se fac simţite în întregul ecosistem.

Pe lângă caracterul eco, moda sustenabilă presupune şi existenţa unui client care apreciază şi cumpără aceste produse. Datorită preţurilor şi ofertelor imbatabile, în special de la reduceri, brand-urile massmarket ajung să îngroape brand-urile locale şi designerii independenţi. Aşa că sustenabilitatea pleacă chiar de la consumator şi adevărul este că, încă nu există clienţi pentru moda sustenabilă şi majoritatea poate nu s-au întrebat niciodată de unde provin hainele lor.

Conştientizarea acestei probleme este tot mai vizibilă în colecţiile eco friendly ale designerilor. Brand-uri ca Stella McCartney, Versace, Cavalli, Puma, Mango, H&M sau C&A sunt doar o parte mică din cei ce au adoptat o politică eco în crearea hainelor. Colecţii conscious cu produse realizate din materiale organice, sau produse în Europa, iniţiativa brand-ului H&M de colectare a hainelor vechi pentru reciclarea lor, atestă faptul că industria modei evoluează spre o politică green.

În afara produselor din materiale organice sau produse în condiții ecologice, o altă cale de a deveni un consumator conștient este de a cumpăra mai puţin, de a dona sau recicla produsele textile, de a susţine şi cumpăra brand-uri locale şi designeri independenți şi de a cumpăra din second hand-uri. Amprenta ta de carbon nu vine doar din producerea hainelor ci şi din întreţinerea lor, aşa că spală cu apă rece, usucă-ţi hainele natural şi evită să calci prea mult.

Moda sustenabilă are nevoie de consumatori educaţi şi informaţi care se gândesc de două ori înainte să cumpere un produs. Și dacă eu, în calitate de fashion junkie pot să o fac, puteţi şi voi să încercaţi!

moda sustenabila diana bobar

Rochie și palton: Diana Bobar – SoFashon
Accesoriu păr: Josephine
Pantofi: Essenza Timișoara
Foto: Radu Carnaru
Model: Elena Muntean
Make-up: Adriana Unguraș

text: Mădălina Gugilă

About Author

Altfel.

Leave A Reply

Acest formular colectează adrese de email și nume cu scopul de a răspunde eventualelor solicitări/întrebări. Pentru a utiliza acest formular declar că am peste 16 ani, că am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate a acestui site.