Spiritele libere poartă blugi sau costum?

0

Atunci când spunem „om de afaceri”, cu toții ne imaginăm un bărbat îmbrăcat în costum bleumarin cu cămașă albă și cravată în dungi, mergând hotărât-ușor-grăbit, și ținând într-o mână servieta, într-o mână un pahar mare cu cafea, și cu cealaltă mână telefonul la ureche, angajat într-o conversație despre contracte importante și decizii urgente. Stai! Am zis prea multe mâini? Asta pentru că uneori, avem impresia că un om de afaceri este un fel de Superman, cu multe puteri extraordinare.

Mai mult, avem așteptarea ca un om de afaceri să aibă un stil propriu vestimentar, care să îi reflecte spiritul și personalitatea sa. Drept urmare, unii aleg din prima costumul și îl poartă tot timpul, în timp ce alții îl folosesc doar ocazional.

Adesea, observăm că vestimentația este corelată cu activitatea principală: dacă are o funcție de conducere sau de vânzare, este foarte probabil că va alege o ținută formală sau aproape formală (costum sau cămașă + pantaloni); în schimb dacă are un rol creativ în cadrul businessului, ne așteptăm să îl (o) vedem purtând blugi, tricouri, bluze lejere, etc.

Din punctul meu de vedere, întrebarea nu e cine are curaj să se îmbrace în blugi, ci mai degrabă cine are curaj să treacă de la costum la blugi. Pentru că de regulă, faci mișcarea asta după ce ai ajuns la un anumit nivel de valoare și de încredere în tine. De cele mai multe ori, un om de business (în egală măsură bărbat sau femeie) care a renunțat la costum nu mai are atât de multe lucruri de demonstrat, este conștient de valoarea lui și este încrezător în forțele proprii. Vezi exemplul lui Steve Jobs, Mark Zuckerberg, Elon Musk și alții.

Oamenii de afaceri care au scos din uz costumul sunt acei curajoși care au trecut la etapa următoare. Ei au spart tiparele și au mers dincolo de ținuta formală, pentru că ei au deja un renume și își permit să meargă cu fruntea sus la orice eveniment, fără să își facă griji legat de cum ar putea să le fie imaginea afectată – pentru că imaginea lor e deja definită și stabilă.

Antreprenorii se îmbracă pe măsura publicului lor țintă pentru că așa le este mai ușor clienților să se identifice cu ei. Nu e nici o mirare că marea majoritate a fanilor lui Zuckerberg se îmbracă în blugi și tricou, așa cum face Mark.

Mergând pe aceeași idee, să-l luam de exemplu pe Lorand Soares Szasz: tot timpul când vine la conferințe zici că e proaspăt scos din cutie: costum, cravată, zâmbet, totul e acolo unde trebuie să fie. Asta pentru că produsele lui se adresează oamenilor la fel ca el, care se îmbracă toată ziua la costum și cu cravata la gât.

Pe de alta parte, aceia care sunt faimoși pentru că se îmbracă doar cu tricou gri și blugi (Zuckerberg) fac asta pentru că au ajuns suficient de faimoși cât să își permită extravaganța asta, și mai ales pentru că au înțeles că dacă elimină timpul alocat deciziei despre îmbrăcat, câștigă mai mult timp de gândire pentru afacerea lor – ceea ce e de admirat. Și eu mi-am propus la începutul anului, să îmi aranjez hainele pentru a doua zi, de cu seara. Îmi iese mișcarea asta cam odată la două zile; deci am o rată de succes de aproximativ 50%.

Toți oamenii de afaceri au spirit liber, pentru că fix acest spirit liber i-a scos din zona de confort și i-a pus pe drumul antreprenoriatului. Atunci când ești la început de drum, costumul este o uniformă, o armă, un must-have care transmite mesajul că ești serios, că ești pe bune, că you mean business! Ok, poate nu chiar un costum cu cămașă și cravată, dar măcar cămașă, blugi, pantofi – altfel nu te ia nimeni în serios. Teorema asta depinde și de mediul în care îți desfășori afacerea: de fapt tu trebuie ca nou venit să te aliniezi la tendințele majorității. În articolul acesta, ne referim la majoritatea mediului de afaceri, unde costumul este o cerință clară. Dar, dacă ai un business unde înveți copii să înoate, este de așteptat ca tu să vii la bazin îmbrăcat în trening, nu în costum. Sau dacă ai un business cu activități outdoor (teambuildinguri, drumeții, etc), este de așteptat să te prezinți echipat în bocanci și să te dai jos dintr-o mașina 4×4 autentică.

Din punctul meu de vedere, trecerea prin etapa „costum” este obligatorie. După aceea, rămâne de văzut dacă îți place și rămâi acolo, sau dacă mergi mai departe la următorul nivel: dressing down a bit. Dar, așa cum am mai spus, pasul acesta are sens doar atunci când ai deja un nume și o reputație care nu mai depinde de felul cum te îmbraci.

Eu, deși nu sunt (încă) un om de afaceri, prefer ținutele smart-casual în marea parte a timpului, mai ales când merg la birou. Nu îmbrac un costum de 3 piese, dar port întotdeauna pantaloni chino cu cămașă și sacou/cardigan – așa mă simt cel mai bine. Dar tu? Cum te îmbraci când mergi la serviciu? Spune-ne și nouă, sau lasă-ne un mesaj la adresa redacției.

Fii la curent cu cele mai noi articole !

Signup now and receive an email once I publish new content.

Pentru ca nici noua nu ne place SPAM-ul, garantam confidentialitatea datelor tale

About Author

"Construiesc in fiecare zi cea mai buna versiune a mea."

Leave A Reply

*