Out of office

0

“Dragă expeditor,

În perioada următoare voi fi în vacanță, fără acces la e-mail și fără semnal la telefon. Voi răspunde mesajului tău imediat ce se face ianuarie în calendar. Pentru situații extraordinare te rog să îl contactezi pe șeful meu… sau pe Moș Crăciun, el se pricepe cel mai bine la făcut miracole.”

Așa arată un răspuns automat de e-mail din lumea corporațiilor, în această perioadă a anului. Zilele trecute, un coleg de birou își scria mesajul O-O-O (out-of-office) și se bucura că anul acesta nu avem doar două zile de block holiday, avem chiar și un bridge day. Acest bridge day este de fapt o zi de vineri, care vine după două zile de vacanță de la stat. Altfel spus, face o punte între „weekendul” dat de guvern și weekendul dat de cei care au spus că sâmbăta și duminica nu muncim (dacă stau să mă gândesc bine… tot un guvern a făcut asta, prin anii ’90).

Datorită acestui bridge day, mi-am luat inima în dinți și mi-am pus și eu out-of-office pentru trei zile consecutive și am plecat în lume, cu planuri de călătorit, de vizitat și de plimbat. Așadar, am scris aceste rânduri în timpul mini-vacanței într-o țară străină și vecină, între vizitele obiectivelor turistice și plimbarea pe străzile orașului alături de alți turiști; mulți dintre ei conaționali de-ai mei și de-ai tăi. E un sentiment cu totul aparte să știi că ești într-o țară străină și totuși să auzi în jurul tău atât-de-dulcele grai românesc. Dar indiferent de limba gândită și vorbită, toți oamenii aveau acolo cam aceleași ritualuri: plimbare, friptură în piața de crăciun, vin fiert în piața de crăciun, plimbare, plăcinte în piața de crăciun, suveniruri, vin fiert, plimbare, bancomat, plăcinte, vin fiert, tramvai, hotel, somn. A doua zi, repeat all. A treia zi, repeat again. Parcă eram pe scena de filmare la „Groundhog Day”.

Concluzia mea după cele trei zile de mini-vacanță este aceea că în orice comunitate există ritualuri bine definite. Corporațiile sunt și ele comunități, deci avem și aici obiceiuri dedicate sfârșitului de an. Prin definiție, acesta este un moment de evaluare, o ocazie foarte bună de a fi recunoscători pentru realizările de peste an și de a le pregăti pe următoarele din anul ce bate la ușă.

Legat de evaluare și planificare, aș vrea să fac o paranteză- recent am aflat că cel mai bun moment pentru ele este de fapt luna noiembrie, nu decembrie. Asta pentru că în decembrie suntem entuziasmați de vacanța de final de an și avem o tendință naturală să vedem lucrurile foarte frumos colorate – deci să ne îndepărtăm un pic de la realitate. E de ajuns să aruncăm o privire la marile corporații și vom vedea că bugetele și planurile pentru viitor se fac în perioada octombrie-noiembrie. Q.E.D.

Revenind la corporații și ritualuri, mai jos am enumerat câteva dintre situațiile și obiceiurile întâlnite pe tărâmul organizațiilor multinaționale, în această perioadă de sfârșit de an:

  • trimitem și primim felicitări de la colaboratori și colegi;
  • se vrea să fie finalizate toate proiectele înainte de noul an;
  • trimitem și primim cadouri personalizate cu sigla companiei: o cană, o agendă, un pix, un termos, o umbrelă, o pătură, un puzzle, un calendar sau chiar un cozonac;
  • se replanifică și se reordonează producția astfel încât să se păstreze calendarul livrărilor la clienți;
  • decorăm birourile și pereții departamentului cu beteală și globuri colorate;
  • împodobim pomul de crăciun din departament sau din curtea companiei;
  • primim primă de crăciun (poate fi sub forma de bani, bonuri cadou, excursii, bilete la spa, la teatru, etc);
  • ne setăm out-of-office (unii cu texte de revedere la anu’ și la mulți ani, alții mai ghinioniști cu telefonul menționat în caractere mici, mici în josul paginii);
  • ascultăm colinde în birou la boxe sau la căști sau în autobuzul companiei;
  • ne întâlnim cu aceiași oameni și la birou și la supermarket și la magazinul de jucării și în piață la cumpărat de brazi;
  • organizăm Secret Santa: ne facem cadouri noi între noi;
  • participăm la Christmas Party – este momentul când companiile au ocazia (și multe folosesc această oportunitate) să își răsplătească angajații și să le mulțumească pentru activitatea intensă de peste an. De regulă fac acest lucru prin chefuri mai mici sau mai mari, în funcție de buget. Se obișnuiește să participe doar angajații, dar sunt și unele situații când pot să își aducă și perechea.

Acum la final de an, lumea e în general mai relaxată, mai bună, mai binevoitoare – chiar dacă presiunea de la lucru este aceeași sau poate un pic mai mare. E limpede că viața merge înainte, chiar dacă în lumea corporatistă apare în fiecare zi câte o criză nouă ce trebuie să fie rezolvată ieri. Totuși, în această perioadă suntem cu toții sub vraja lui Moș Crăciun – și el se pricepe foarte bine să facă miracole. Tot ce avem noi de făcut este să credem în ele.

La tine cum e? Știi obiceiuri și tradiții pe care nu le-am descris aici? Dacă da, trimite-mi te rog o scrisoare la adresa redacției www.citestealtfel.ro/contact și spune-mi tot despre ele. Poate le găsim loc în varianta online a articolului.

Fii la curent cu cele mai noi articole !

Signup now and receive an email once I publish new content.

Pentru ca nici noua nu ne place SPAM-ul, garantam confidentialitatea datelor tale

About Author

“Construiesc in fiecare zi cea mai buna versiune a mea.”

Leave A Reply

*