Imperii culinare: afaceri care au schimbat gustul succesului

0

Totul începe cu: mi-e foameeeee!
Cu voce tare sau în gând, fiecare dintre noi (ne) spunem aceste două cuvinte. Acasă sau la serviciu, în mașină sau în troleu (firobuz în cazul nostru), în șoaptă sau cu portavoce. Și de cele mai multe ori, ni se face foame în timp ce muncim. Sau în timp ce generăm venit (ca să nu spun „facem bani” că sună ușor urât). Sau în timp ce căutam idei noi de a genera venit… ceea ce mă duce cu gândul la întrebarea: eu de unde aș începe dacă aș vrea să îmi construiesc un imperiu gastronomic? O împărăție a mâncării? Răspunsul meu din 2015 este evident: de pe Google. Dar cei care au făcut deja asta, acum mulți ani, au procedat ALT + F + EL.

KINDER

Ciocolata Kinder reprezintă o linie de produse a companiei italiene Ferrero SpA, dezvoltată și lansată pe piața germană (Frankfurt) în 1967. Un an mai târziu a fost lansată și în Italia, iar mai apoi în toate țările mediteraneene. Eu am întâlnit-o vreo 20 de ani mai târziu, când a ajuns și la noi în România.

Povestea începe în anii ’40, când Pietro și Piera Ferrero au transformat patiseria familiei într-o fabrică de dulciuri. Fratele lui Pietro, Giovanni, a contribuit la succesul afacerii printr-o excelentă rețea de distribuție. Dar compania s-a extins și a crescut foarte mult odată cu cea de-a doua generație Ferrero: Michele și Maria Franca – ei au diversificat produsele și piețele de distribuție. Au fost primii ciocolatieri care, după cel de-al doilea război mondial, au deschis birouri și locații de producție în afara Italiei.

Cel care conduce afacerea familiei în prezent este Giovanni – fiul lui Michele și al Mariei. Secretul succesului lor este bazat pe valorile solide ale familiei Ferrero: „Lavorare! Creare! Donare!” („Muncește! Creează! Donează!”).

HARIBO

Cine știa până acum că numele ursuleților de gumă este un joc de cuvinte? Mai degrabă un acronim special, pentru că a luat primele două litere din numele și prenumele fondatorului și numele orașului în care a luat ființă compania: Hans Riegel, Bonn.

Pentru mine HARIBO înseamnă momentul acela când colegii de serviciu pleacă în delegație în afara țării și aduc jeleuri din aeroport. Deși acum le putem cumpăra din orice supermarket românesc, tradiția s-a păstrat. Și îmi place așa.

Fondată în 1920, compania HARIBO este faimoasă pentru ursuleții gumați și alte dulciuri pe bază de jeleu. Capitalul de pornire a fost format dintr-un sac de zahăr, un bloc de marmură, un scaun, un cuptor de cărămidă, un ceainic de cupru și o rolă. Primul angajat a fost soția lui Hans, Gertrude. În primul an, ea făcea livrările pe bicicletă. Un pic mai târziu au cumpărat primul automobil, pe care l-au folosit tot pentru livrări. Primul ursuleț de gumă a fost inventat în 1922 de către Johhanes (Hans) Riegel Sr, fondatorul companiei – și a devenit celebru imediat în toată lumea… ursulețul- despre el este vorba.

Fiul Hans Riegel Jr. a preluat conducerea după moartea tatălui său, în timpul celui de-al doilea război mondial, și a extins treptat compania, prin cumpărarea altor companii similare / concurente. În 1960 a început expansiunea internațională, iar în 1980 a intrat pe piața din Statele Unite. În prezent, HARIBO deține 15 fabrici în toată lumea- care produc în fiecare zi câte 100 de milioane de ursuleți de gumă. Dacă s-ar pune cap la cap toți ursuleții produși într-un an, s-ar putea face ocolul pământului de 4 ori! Pe la Ecuator!

Cheia succesului pentru HARIBO o reprezintă gama extinsă de produse gumate, de calitate superioară și cu gust extraordinar – pentru care și-a câștigat renumele în toată lumea!

PIZZA HUT

Pizza Hut (în traducere liberă “Coliba cu pizza”) este cel mai mare lanț de restaurante-pizzerii din lume, atât din punct de vedere al cotei de piață deținute, cât și din punct de vedere al numărului unităților de vânzare (11139). Dintre acestea, 6000 de restaurante sunt localizate în Statele Unite, iar restul de 5139 în alte 94 de țări.

Totul a început în 1958 când frații Dan și Frank Carney, pe atunci studenți la Wichita State University – Kansas, au decis să ia de bună sugestia unui prieten și să deschidă o pizzerie. Capitalul de început a fost parțial împrumutat de la mama– 600 $, și parțial furnizat de partenerul John Bender. Au început într-o clădire închiriată și cu echipamente la mâna a doua, iar în seara deschiderii au oferit pizza gratis trecătorilor, pentru a-și face reclamă și pentru a crește interesul potențialilor consumatori.

Ideea lor a prins atât de bine, încât un an mai târziu Dick Hassur a inaugurat primul restaurant francizat în Topeka, Kansas. În 1962 cei doi frați au cumpărat partea lui John din afacere. În 1966 erau 145 de restaurante francizate pe teritoriul SUA, iar doi ani mai târziu franciza a trecut granița până în Canada– semn clar că ideea are potențial mondial.

În 1970 Pizza Hut a deschis restaurante în Europa și Australia, iar în Statele Unite a inaugurat restaurantul cu numărul 500. În 1971 a devenit lider mondial, cu 1000 de unități de vânzare deschise, iar în 1972 a început aventura la bursă, printr-o ofertă publică inițială de 410 000 acțiuni.

Aș putea să mai stau acum la povești, dar mi-e foameeeee. Pizza Hut are 11139 restaurante, iar eu nici măcar unu. Și oamenii de acțiune acționează la momentul oportun – drept pentru care eu fug să îmi curăț câțiva cartofi și să îi prăjesc. Și nu, nu merg să cumpăr o pizza sau un sandwich, deoarece economisesc bani pentru restaurantul pe care vreau să îl deschid anul viitor, în octombrie. Am găsit locul perfect și acum caut partener pentru business. Ce zici, te bagi?

Fii la curent cu cele mai noi articole !

Signup now and receive an email once I publish new content.

Pentru ca nici noua nu ne place SPAM-ul, garantam confidentialitatea datelor tale

About Author

"Construiesc in fiecare zi cea mai buna versiune a mea."

Leave A Reply

*