HR Inside: majorarea salarială, dincolo de aparențe

0

Un subiect foarte sensibil pentru angajați și angajatori este negocierea salariului. În prezent, pentru un specialist în HR, pe piața muncii, noțiunea de “salariu” este extinsă la noțiunea de “venit”, care cuprinde o parte fixă (salariul de bază) și una variabilă (bonusuri de performanță, prime, comisionul de vânzări, venitul din ore suplimentare, etc.). La toate acestea, când discutăm de venit putem să adăugăm și partea de beneficii- companiile oferă pachete foarte competitive, gen tichete de masă, prime de vacanță, primă de ajutor (la nașterea copilului, deces rudă de gradul 1), abonamente medicale, primă pentru pensie facultativă, mașină de serviciu, asigurare de viață, decontul abonamentului de fitness, etc. Pentru angajator toate acestea sunt costuri cu forța de muncă și cu angajatul și reprezintă o cifră în buget.

În ultimii trei ani, în România, companiile au acordat mai rapid creșteri pe partea variabilă decât pe partea fixă, datorită mediului economic instabil. De exemplu, dacă discutăm despre departamentul de vânzări, angajatorul este mult mai deschis la a negocia o creștere pe partea variabilă, adică a comisionului de vânzări și implicit de modificare a targetelor pentru a stimula creșterile vânzărilor. În general, pentru agenții de vânzări partea de salariul fix este destul de mică, însă din comision, ca și vânzător performat, venitul lunar se poate majora cu încă un salariu, două, trei, etc.

În departamentul producție, o mare parte din ponderea salarială variabilă este dată de orele suplimentare și sporurile salariale. În general, pentru muncitorii din producție salariul este dictat de competitivitatea de pe piața forței de muncă. Majorările se fac în funcție de vechime, stabilitatea și fidelitatea arătată angajatorului precum și de calitatea produselor ieșite de pe linia de producție. Pe piața forței de muncă din zona de Vest sunt binecunoscute cazurile în care, majorările salariale în producție se obțin de cele mai multe ori prin plecarea la alte companii care oferă prin pachetul variabil sau fix un câștig cu câteva procente mai mare decât vechiul angajator (discutăm și de sume de cincizeci de lei).

În ultima perioadă, pe piața forței de muncă din zona de Vest, unde își desfășoară activitatea foarte multe companii multinaționale, costul forței de muncă pentru muncitori a crescut simțitor, apropiindu-se de cel al specialiștilor din personalul administrativ datorită costurilor cu relocarea forței de muncă din zona Olteniei și Moldovei, sens în care angajatorul decontează și cheltuielile de transport, cazare și două mese pe zi.  

La nivel de personal administrativ ca și specialiști în departamentele financiar, suport clienți, resurse umane, achiziții, logistică, calitate, companiile au implementate grile de salarizare. Astfel, în funcție de vechimea în companie și performanță există deschidere spre majorări salariale, însă acestea trebuie discutate cu superiorul ierarhic după evaluare și înainte de a începe creionarea bugetului de persoană. Un alt moment oportun pentru o majorare salarială îl reprezintă trecerea pe o nouă poziție în cadrul companiei sau acceptarea de noi sarcini.

Dacă discutăm de middle și top management, unde salariile sunt la un nivel pecuniar mai ridicat, majorarea salarială, poate fi negociată dacă managerul este dispus să primească sarcini noi provenite din desființarea unor posturi sau reduceri de costuri departamentale făcute cu diverse externalizări de servicii. O pondere anuală mare în venitul unui manager o constituie bonusul de management acordat în funcție de îndeplinirea obiectivelor companiei și cele personale departamentale. În funcție de companie, acest bonus valorează între unul și șase salarii anuale.

Schimbând puțin registrul, discuția privind majorarea salariului și oportunitățile din cadrul companiei angajatoare începe încă din faza de recrutare. Atunci trebuie clarificate așteptările și puse întrebările: ce mi se oferă și pentru cât timp, care este grila salarială de creștere, după cât timp aș putea solicita o majorare salarială, există perspectivă de evoluție pentru cariera mea, care sunt componentele venitului și unde aș putea avea creștere, etc.?

În ultima perioadă, pe piața forței de muncă din zona de Vest, unde își desfășoară activitatea foarte multe companii multinaționale, costul forței de muncă pentru muncitori a crescut simțitor, apropiindu-se de cel al specialiștilor din personalul administrativ

Ca și oameni, avem diverse nevoi, dintre care foarte multe se materializează în bani, adică în venit. Dacă acest venit nu satisface nevoile, atunci intervine nemotivarea și apoi neperformanța. De aceea este bine să existe această clarificare a pozițiilor între angajat și angajator încă de la început. Așa cum acel venit (salariu) pentru munca depusă de salariat reprezintă cheia pentru satisfacerea nevoilor, pentru companie, ceea ce contează este profitul pe care fiecare angajat îl aduce acționarilor. Astfel, când soliciți o majorare salarială, ca și angajat trebuie să înțelegi contextul global, adică care este costul tău pentru munca depusă și cum poți să transformi acel cost în profit. Dacă pentru departamentul vânzări acest lucru se traduce în vânzări mai profitabile și implicit bani mai mulți, pentru celelalte departamente, majorarea salarială trebuie să se reflecte în plus valoarea adusă companiei.  

Astfel, când discuți cu superiorul ierarhic despre majorarea salarială trebuie să îi dovedești argumentat prin cifre și fapte concrete că ai reușit să aduci acel plus de valoare de care aminteam mai sus. De exemplu, s-a reușit să se reducă costurile companiei prin implementarea unor proiecte proprii, ai sporit performanța echipei printr-o idee inovativă sau ai primit sarcini și task-uri în plus și le-ai făcut față printr-un mai bun management al timpului și costurilor sau că te-ai implicat în mai multe proiecte ale departamentului în mod voluntar, ajutând echipa. Important este să pregătești din timp terenul și să ceri mereu feedback.

Dacă discuția argumentată se încheie cu un refuz din diverse motive, poți să mai încerci, însă trebuie să te arăți tot atât de disponibil pentru oricare altă provocare. Dacă refuzurile vin în cascadă de fiecare dată, indicat ar fi să îți schimbi job-ul și compania.

Text: Adriana Ivașcu – HR & Legal Manager

Fii la curent cu cele mai noi articole !

Signup now and receive an email once I publish new content.

Pentru ca nici noua nu ne place SPAM-ul, garantam confidentialitatea datelor tale

About Author

Altfel.

Leave A Reply

*