Afaceri cu tradiții românești

0

De oriunde am începe această discuție, este bine știut că valorile tradiționale românești sunt legate de viața rurală și de activitățile apropiate ei: țesutul, torsul, olăritul, marochinăria, artizanatul și altele. Cu toate acestea, în zilele și orașele noastre au apărut cutezători care și-au luat inima în dinți și au pornit afaceri bazate fix pe aceste valori. În rândurile următoare ți-i prezint pe cei mai faimoși, cei mai buni la reclamă și marketing dintre ei (că doar așa i-am aflat și eu).

Începem cu Iutta (www.iutta.ro), pentru că tot ce am văzut la ei pe site îmi dă un sentiment autentic românesc. Omul din spatele Iutta este Nicoleta Chirica, designerul și totodată fondatorul companiei. Ea își ia inspirația pentru cele două colecții anuale din povești, din motive tradiționale și din cultura românească.

Gențile și accesoriile din piele sunt realizate manual, cu atenție sporită la finisaje și la evidențierea detaliilor. O geantă Iutta este o modalitate specială de a arăta lumii întregi mândria de a fi român și legătura cu tradițiile românești.

În timp ce mă documentam pentru acest articol, am descoperit-o pe Pălăguța Hodor și am zis că e musai să îți spun și despre ea: la vârsta de 68 de ani a absolvit cu nota 10(zece)!!! un curs de antreprenoriat, pentru că voia să învețe cum să își modernizeze afacerea cu cojoace. E de loc din satul Slătioara (Maramureș) și avea 7 ani când a învățat să folosească războiul de țesut. Acum, la 71 de ani, colindă țara în lung și în lat pentru a învăța „tineretul” cum să ducă mai departe arta țesutului, torsului și a cusutului.

Afaceri cu tradiții românești

Este invitată frecvent la festivaluri și manifestări de gen din străinătate, unde arată tuturor frumusețea portului popular românesc și, mai mult, arată și cum iau naștere straiele respective: întotdeauna aduce cu ea un război de țesut în miniatură, complet echipat și funcțional, cu care face pe loc o demonstrație de țesut manual la război.

În raionul cu magazine online descoperim colțul românesc (www.coltulromanesc.ro) și tradițiile textile (www.traditiitextile.ro). Colțul românesc e un fel de iarmaroc pe internet, de unde poți să cumperi bucate și vinuri alese, obiecte vechi, obiecte noi, obiecte făcute de mână, dichisuri, sclifoseli și suveniruri – toate cu ceva românesc în ele.

E în pas cu vremea noastră și are blog, pagină de facebook și plată cu cardul! Plus abonare la newsletter, ca să știi prima când e reducere la dulceața bunicii!

Pe de altă parte, în curtea cu tradiții textile găsim o colecție de oameni pasionați și fascinați de meșteșuguri, modă, etnografie și încă alte câteva lucruri faine. S-au adunat laolaltă ca să aducă în fața lumii elementele specifice românești, pentru a fi din nou cunoscute și apreciate de oameni.

Și-au propus să facă asta prin includerea modelelor tradiționale pe hainele noi și moderne. Culorile, broderiile, cusăturile specifice românești sunt adăugate discret pe paltoane, pardesie și fuste de blugi, sau pot fi folosite din plin, ca la mama lor acasă, în costume populare complete. Pe blogul lor găsim multe informații interesante, de exemplu care e diferența dintre ia tradițională și bluza rustică. Pun pariu că nu știai asta!

Dar, categoria de afacere cu tradiții românești, cea mai bine reprezentată în țară și străinătate, este aceea a mâncării tradiționale românești: magazine, fabrici de mezeluri, abatoare. Aici urmează să îți spun povestea băcăniei românești din Londra și istoria măcelăriei moldovenești, care s-a transformat în pensiune.

Pentru Ileana Florea, dorința de a avea o băcănie cu produse de casă, a fost vie dintotdeauna. Mereu și-a dorit să poată să ofere o alternativă alimentelor de la supermarket și, în același timp, să arate lumii întregi cât de gustoase sunt mâncărurile tradiționale românești. Acum, ea este proprietarul unui magazin cu astfel de produse, situat în nordul Londrei (Hendon Central). Amenajarea acestuia a durat patru luni, fiind recondiționat în totalitate (pardoseală, instalație electrică, rafturi, dulapuri, mobilier, etc).

Pe rafturile sale găsești de toate, de la mezeluri, la murături, brânzeturi și dulcețuri, chiar și mâncare gătită caldă. De asemenea, magazinul oferă și servicii de catering datorită bucătăriei adiacente.

Ileana – Artisan Food & Butcher are o gamă variată de clienți, atât românii din Londra, cât și alte naționalități stabilite pe malul Tamisei, precum și englezi 100%. Asta dovedește că tradițiile culinare românești sunt apreciate pretutindeni, de către oricine.

Revenim acum în țara noastră frumoasă și vorbim despre istoria modernă a măcelăriei din Fundu Moldovei (așa se numește localitatea, caută pe Google dacă nu mă crezi) care începe în 1997 ca o continuare firească a tradiției de măcelari transmisă din moși strămoși, în familia Baciu. Atunci s-a înființat firma ANDELVERO, după numele celor trei fiice ale fondatorului afacerii, Ionel Baciu. În 1998 au deschis primul magazin propriu în Câmpulung Moldovenesc, în paralel cu dezvoltarea gamei de produse bazată pe rețete bucovinene vechi.

Succesul a venit după ce au înțeles că e necesar să își educe clienții, și au făcut asta prin participarea la târguri și expoziții de specialitate naționale și internaționale, unde au explicat pe îndelete detaliile specifice fiecărui produs și bineînțeles, le-au oferit spre degustare participanților. Rețeta asta a funcționat foarte bine pentru ei: așa au descoperit că există cerere pe piața din București și au deschis acolo un magazin în buricul târgului, pe Calea Floreasca. Ulterior, au deschis încă un magazin în Vatra Dornei.

Următorul pas în dezvoltarea afacerii a fost inaugurarea în 2012 a unei pensiuni care îmbină tradițiile bucovinene cu cerințele turiștilor de azi: saună, piscină, teren de tenis, etc. În mare parte, clienții pensiunii sunt clienți de la unul dintre magazinele din țară, care sunt curioși și vor să afle mai multe despre povestea rețetelor, despre felul cum sunt crescute animalele, și vor în același timp să se bucure de natură și de tradiție și de o alimentație sănătoasă.

Sunt atât de multe alte exemple de oameni care au transformat cel puțin un element tradițional românesc într-o afacere de succes, iar eu am avut spațiu aici doar pentru câteva dintre ele… dar sunt sigur că și tu ai auzit cel puțin un exemplu de astfel de business. Și dacă ai auzit de el, de ce să îl ții doar pentru tine? Spune-ne și nouă, la adresa redacției www.citestealtfel.ro/contact.

Și-am încălecat pe-o șa, și v-am spus povestea mea!
Și-am încălecat pe-o roată, și v-am spus povestea toată!

Fii la curent cu cele mai noi articole !

Signup now and receive an email once I publish new content.

Pentru ca nici noua nu ne place SPAM-ul, garantam confidentialitatea datelor tale

About Author

"Construiesc in fiecare zi cea mai buna versiune a mea."

Leave A Reply

*