Recenzie Neverland de Radu Găvan – un roman tulburător

0

„Nu sunt o victimă, norul cel mai întunecat din viață mi l-am adus singur deasupra capului. Stau în ploaie și nu am unde să mă duc. Sunt un câine care a mușcat mâna sorții. Un suflet delicat se strânge lângă mine, rebegit sub același nor. Singurul stăvilar în calea unui pas spre o eternitate în iad.” (pag.18)

După dușul rece din “Exorcizat”, am avut așteptări destul de mari de la “Neverland “, al doilea roman al lui Radu Găvan, apărut recent la Editura Herg Benet. Nu mă așteptam la o formulă literară asemănătoare, dar speram că va fi cel puțin la fel de bun și, pe măsură ce am pătruns în spațiul narativ, surprizele au curs una după alta. Între romantism și vulgaritate, între fragil și dur, firul poveștii pendulează cu tact, stârnind emoții, răscolind straturile subconștientului. Povestea din “Neverland” este tristă și dură și vorbește despre lupta pentru supraviețuire într-o realitate căreia speranțele noastre deșarte îi dau false culori blânde, dar care își arată fără pic de remușcare brutalitatea la fiecare pas, în fiecare clipă.

Iubire, ură, tristețe, prietenie, regrete, curaj și falsitate, toate sunt presărate pe felia de eternitate rezervată fiecăruia. Personajul narator din “Neverland ” este un tip banal, șters, fără posibilități reale de a răzbate în viață, nevoit să lupte pentru a-și crește fetița rămasă orfană de mamă. Copleșit de remușcări și neputință, caută să îi ofere ei fericirea la care nu mai poate spera el însuși. Într-un al doilea plan al narațiunii se desfășoară povestea și mai dură a unui băiat cu care destinul a fost potrivnic încă dinainte de a veni pe lume. Radu Găvan împletește cele două fire narative care în aparență par a nu avea vreun punct comun, păstrând suspansul și tensiunea până către sfârșitul cărții, când lovește și mai puternic, printr-un deznodământ sfâșietor. “Neverland ” este un roman tulburător prin fiecare detaliu și fiecare frază, prin fiecare emoție pe care o provoacă și îl pot încadra fără ezitare într-un top 10 al cărților pe care le-am citit în anul ce tocmai a trecut.

Andreea Iulia Toma

Existența mea ar fi lipsită de culoare dacă n-ar fi cărțile, cărora le-am dedicat o bună parte din timpul meu în ultimii ani (aproape patru), de când mi-am făcut și eu un blog ca tot omul și îmi dau cu părerea atunci când simt nevoia. Mămică, de profesie jurist, dar fără a fi practicat vreodată, mă învârt într-un spațiu înțesat de cărți, mici bucurii și tot felul de griji neinteresante.