Dezordinea preventivă de Matei Vișniec

0

Dacă ar fi să caracterizez această carte într-o singură frază aș spune că este o carte despre lucruri extrem de complexe spuse foarte simplu.

Apărută în 2011 la editura Polirom, cartea lui Matei Vișniec, autor român absolvent de filozofie emigrat în Franța la sfârșitul anilor ’80, reușește să surprindă aspecte care ne marchează tuturor existența, fie că le conștientizăm sau nu. Cartea cuprinde mai multe planuri care se succed și se interpun: de la experiența tânărului jurnalist aflat la început de carieră care încearcă să își găsească locul în redacția din Paris unde tocmai s-a angajat, la experiența unui emigrant fugit când era copil din România comunistă, la încercarea sa de a-și găsi dragostea departe de iubirea covârșitoare a mamei, dar care mai ales vorbește despre mass-media și rolul manipulator al acesteia în societatea contemporană.

Ideea centrală a romanului, din perspectiva implicațiilor pe care mass-media le are în viața noastră a tuturora, este șocantă, iar perspectiva autorului este poate chiar greu de tolerat, de acceptat, dar reprezintă o metaforă perfectă pentru relația vicioasă ce s-a stabilit între jurnaliști și public. Vă las pe voi să descoperiți această perspectivă a lui Vișniec, așa cum o să vă las să descoperiți cu zâmbetul pe buze și felul în care Vișniec prezintă felul în care românii priveau ambalajele produselor occidentale înainte de 1989, vreau doar să vă prezint un scurt fragment de la începutul acestei cărți, ce surprinde foarte bine atitudinea jurnalistului de azi: ”În principiu orice jurnal trebuie început cu ultima știre. Dar de fapt, trebuie început cu ultima știre proastă. Știrile sunt ca niște hălci de carne pe care le arunci în mijlocul unei haite de câini flămânzi. Toată lumea e flămândă de știri proaste. Cu cât le dai, pe unde, mai mult sânge, cu atât ăștia sunt mai mulțumiți”.

Eu cred că mass-media modelează și formează valori, unii o consideră a fi chiar unul dintre cele mai eficiente mijloace contemporane de manipulare a maselor, iar din păcate mi se pare că în prezent mass-media reușește să promoveze prea mult mizeria și josnicia umană, suntem înconjurați peste tot de un adevărat cult al morții, fără ca măcar să conștientizăm acest lucru și se pare că nimeni nu mai vorbește despre lucrurile ce ne înalță și ne fac cu adevărat oameni pentru că pur și simplu știrile din Paradis nu interesează pe nimeni fiindcă nu ne satisfac setea de senzațional.

 

Asist. univ. dr. DIANA GLIGOR – CIMPOIERU
Departamentul de Management
Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor,
Universitatea de Vest

Fii la curent cu cele mai noi articole !

Signup now and receive an email once I publish new content.

Pentru ca nici noua nu ne place SPAM-ul, garantam confidentialitatea datelor tale

About Author

Altfel.

Leave A Reply


*