Mai mult jazz la cea de-a patra ediție a festivalului JAZZ™

0

De trei ani încoace, Timișoara este învăluită în sunetul jazz-ului, interpretat de cei mai cunoscuți și apreciați artiști din domeniu. Muzica jazz este caracterizată prin diversitate și multiculturalitate, la fel ca orașul de pe Bega. De aici s-a născut și ideea festivalului, din dorința de a împărtăși muzica bună și o experiență de neuitat cu publicul timișorean și nu numai. Este vorba de festivalul JAZZ™, care se bucură de succes încă de la prima sa ediție, din anul 2013 și care, între timp, a devenit unul dintre cele mai importante evenimente culturale din această parte a Europei.

O mare parte dintre celebrii artiști de la JAZZ™ au fost prezenți în premieră atât în Timișoara, cât și în România.

JAZZ™ înseamnă trei zile de concerte live, susținute de nume mari ale muzicii jazz atât din țară cât și din străinătate. Mai mult decât atât, festivalul este genul de eveniment pe care nu îl poți descrie în prea multe cuvinte, fiind înconjurat de neprevăzut. Totul începe de la momentele artistice care sunt bazate foarte mult pe improvizație, de aceea poți fi mereu surprins chiar dacă ai impresia că îi cunoști foarte bine pe muzicienii prezenți pe scenă. Momentele surprinzătoare oferite de festival continuă din acest punct, dirijate de ritmurile și sentimentele pe care artiștii le transmit către publicul prezent în centrul Timișoarei.

O mare parte dintre celebrii artiști de la JAZZ™ au fost prezenți în premieră atât în Timișoara, cât și în România. Impresionați, deopotrivă, de căldura și entuziasmul cu care au fost primiți de către publicul prezent și de aprecierile la fel de călduroase ale acestora, dar și de frumusețea arhitecturală a centrului istoric, cu toții au fost extrem de încântați de faptul că au avut oportunitatea de a lua parte la o adevărată sărbătoare a muzicii jazz.

De-a lungul celor trei ediții, scena din Piața Victoriei a fost încărcată de sunetele magice și energia unor artiști precum Richard Bona, Al Jarreau, Anoushka Shankar, Lizz Wright, David Murray Infinity Quartet featuring Macy Gray, The Cat Empire, Marcus Miller, Dianne Reeves sau Liv Earfield w/ The NPG Hornz. Toți aceștia constituie o parte dintre cei mai importanți reprezentanți ai acestui gen muzical din lume. Cu abordări și stiluri diferite, fiecare a reușit să impresioneze publicul în felul său: de la aplauze furtunoase la dans plin de energie, care nu s-au oprit până la finalul festivalului.

În 2016, JAZZ™ a avut loc în perioada 1 – 3 iulie. Timp de trei ani de zile festivalul a avut o singură scenă, chiar în centrul orașului Timișoara. De anul acesta, însă, organizatorii au decis să îi surprindă pe fani într-o manieră extrem de plăcută: două scene în plus. Așadar, Parcul Civic și Parcul Castelului au găzduit atât muzicieni români, cât și de peste hotare, care au cucerit publicul timișorean cu acorduri de fusion jazz. Trilok Gurtu Band, Yaron Herman, Petra Acker, A-C Leonte x Tavi Scurtu, Van Jam, Jazzybirds, Luiza Zan, The Twisters, Theatre Fleas Orchestra, Spanache x Pop și Paperjam sunt cei care au susținut spectacole de excepție pe cele două scene noi, pe acorduri de fusion jazz.

Pe scena principală a festivalului a concertat Jacob Collier, pe care The Guardian îl consideră „noul Mesia al muzicii jazz” și care și-a lansat albumul de debut, „In my Room”, chiar pe scena din centrul Timișoarei. Prima seară s-a încheiat cu spectacolul oferit de Take 6, numiți de către Quincy Jones cel mai bun grup vocal din lume.

Parcul Civic și Parcul Castelului au găzduit atât muzicieni români, cât și de peste hotare, care au cucerit publicul timișorean cu acorduri de fusion jazz

În cea de-a doua zi cei prezenți au avut bucuria de a-l asculta pe Dhafer Youssef, artistul tunisian cunoscut pentru modul în care reușește să îmbine armonios tradiția sufită cu misticul și influențele de jazz și lirismul specific arăbesc. Seara a continuat cu o muzică aparte, cea a lui Imany, al cărei single „Don’t be so shy” a adunat peste 10 milioane de vizualizări pe Youtube și a ajuns pe locul 1 în topul France Digital Songs.

Ultima seară a festivalului a adus în fața publicului trupa BadBadNotGood, împreună cu jazz-ul lor proaspăt și original. Tinerii din Toronto sunt apreciați în întreaga lume, succes care a dus la lansarea celui de-al cincilea album al trupei, „IV”. Dee Dee Bridgewater, NEA Jazz Master pentru anul 2017 și câștigătoarea a numeroase premii Grammy și a unui premiu Tony, a încheiat a patra ediție a festivalului cu un spectacol incredibil, care a demonstrat, încă o dată, de ce talentul acesteia este recunoscut la nivel mondial.

Experiența festivalului JAZZ™ este una complexă, mai presus de muzica în sine, pe care o trăiești cu adevărat doar în fața scenei, alături de alți oameni, cu toții uniți de sunetul inconfundabil al jazz-ului. Pe lângă asta, spectacolele artiștilor sunt unice iar legătura care se creează între aceștia și public, în timpul concertelor, este extraordinară.

Altfel.